Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácná Škoda Favorit, jakých po silnicích jezdí už jen 8. Je skoro nejetá, přesto stačila zreznout
14.10.2022 | Petr Miler
Škodu Favorit byste asi neoznačili za cokoli vzácného, jde ale už o dost starý vůz na to, aby téměř kompletní produkci některých typů sežral zub času. Tohle je jeden takových, dodnes skoro nejel a vypadá podle toho. Jen rez si nebrala servítky ani v jeho případě.
Před pár týdny uběhlo už 35 let od chvíle, kdy Škoda poprvé ukázala model Favorit. Historie tohoto modelu tím byla formálně otevřena a i když trvalo ještě asi rok, než se začal pořádně vyrábět, cestu za úspěchem mu to nezkřížilo. S trochou nadsázky lze říci, že motorizoval porevoluční Československo a pak i Českou republiku. A z dnešního pohledu je možná ještě významnější tím, že pomáhal vrátit naši zemi na automobilovou mapu světa.
Byl to právě Favorit a jeho relativně moderní konstrukce, která vzbudila zájem Volkswagenu o českou automobilku. A nebýt převzetí firmy, stěží by se z fabriky v Mladé Boleslavi stalo něco víc než montovna zahraničních aut. Že tohle není jen česká pohádka, dosvědčuje i předloňská volba britského Autocaru, který vnímá Favorit úplně stejně a označil jej za vůbec nejdůležitější vůz v historii značky. Ne Octavii, ne kterýkoli z moderních modelů, ale Favorit.
Také dnes se vrátíme do dob, kdy si Favorit dělal jméno ve světě ještě před tím, než Škodu koupil Volkswagen a tento vůz od něj dostal asi milion vylepšení (žertujeme, bylo jich „jen” 548). Je to tedy stále originální Favorit s klasickými označeními výbav, kdy nepostrádal ani poněkud lacině vyhlížející hnědý interiér nebo stále první pokus o ztvárnění horní části masky chladiče. Nebylo to tehdy superskvělé auto světové úrovně, tím se ostatně Favorit nestal ani nikdy později, v rámci toho, co šlo s autem tohoto jména získat, se ale jednalo o jednu z těch méně vypiplaných variant.
Jde tedy o Favorit 136 LS z roku 1990, který si v koupil jako nový zákazník z Velké Británie a vlastnil jej až do konce roku 2021. Poté jej převzal současný majitel, který jej chtěl dát do dokonalého stavu, jeho plány se ale nakonec změnily, a tak jej nyní prodává. Auto je i s jeho příspěvkem k celkové kilometráži neuvěřitelně málo ojeté, na tachometru svítí jen 9 923 mil, tedy necelých 16 tisíc km. A historie britských technických kontrol tento minimální náběh potvrzuje jako autentický.
Je to tedy docela fascinující relikt své éry, nejde ale zrovna o muzejní stroj. Interiér je zjevně velmi zachovalý, tady problém není, i o technice hovoří prodávající jako o bezchybné. Najít na tomto autě kosmetické vady ale není zrovna obtížné. Zejména věci, které na Favoritech rády reznou, jsou tady chycené navzdory minimálními používání - zejména jeden z prahů, lem zadního blatníku a jeden skoro celý přední blatník se zdají být na tabák. Inu, antikorozní ochrana Favoritů byla tehdy mizerná a zjevně i stání ve vlhčím prostředí stačilo na to, aby vůz takto utrpěl. Přesto není zničený, jen to není auto typu „sednout, jet a o nic se nestarat”.
Z dosud uvedeného jste jistě pochopili, že před sebou máme verzi pro velkou Británii. Před 20 léty by to bylo minus, protože dostat takové auto do perfektně provozuschopného stavu u nás by stálo znovu jeho britskou pořizovací cenu, takové „fávo” už dnes ale není na ježdění. To je sběratelský kousek a vývozní verze s volantem vpravo jej činí jen výjimečnějším. Podle veřejného britského registru se dnes v provozu pohybuje už pouhých 8 takových Favoritů, i když se jich jen v Británii prodalo skoro 7 tisíc. Ke světovému unikátu už opravdu není daleko...
Pokud byste o něj měl zájem, k mání je v Cardiffu za velmi příznivou cenu jen 1 500 GBP, tedy něco málo přes 40 tisíc Kč. To je opravdu málo na takovou vzácnost s tak malým nájezdem, bude to ale chtít ještě slušný rozpočet navíc, abyste si poradili zejména s korozí. Pak půjde o slušnou cennost, však v prodeji vídáme i více opotřebované kusy klidně za stovky tisíc. Jestli pro vás Favorit takovou hodnotu má, je jiná věc, to ale budete nejlépe vědět sami.












Favorit 136 LS z roku 1990 ve verzi pro Velkou Británii je dnes velká vzácnost, s 16 tisíci najetými km to může být i unikát. Škoda, že rezne, za požadovanou cenu jde ale pořád o velmi zajímavou nabídku. Foto: Georgina, publikováno se souhlasem
Zdroj: Car And Classic
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejnovější články
Škoda jako by na chvíli zapomněla, za co dnes kope, zničehonic začala vyzdvihovat přednosti dieselového auta
před hodinouToyota okouzlila sexy drsným offroadem pro dobrodruhy toužící po svobodě, vám ho ale neprodá
před 2 hodinamiMercedes začal prodávat nové základní CLA. S baterií odpovídající 15litrové nádrži je to neuvěřitelně předražená absurdita
před 4 hodinamiFotbalové hvězdy Realu Madrid si převzali nová BMW zdarma. Ukázali, že vkus buď nemají, nebo ho mít ani nemohou
před 5 hodinamiAlfa Romeo zrušila konec modelů Giulia a Stelvio, budou dál k mání i s motory V6. Nástupce musí předělat na „normální” pohon
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.22. 16:18 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.22. 13:46 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 10.22. 10:01 - Stepan
- Onboard videa 10.21. 21:10 - řidičBOB
- Škoda octavia 3 2013 1.2tsi 77kw 10.21. 19:44 - Hodir
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 19:25 - Snowman000
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 18:11 - vlachjir
- S větrem ve vlasech.... 10.21. 14:42 - pavproch