Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci?
14.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nyní stojí kilo uhlíkových vláken 400 Kč, brzy by však mělo stát 40. Ocel tak bude jen o polovinu levnější.
Výhody karbonového vlákna, mezi něž patří neskutečná tuhost při extrémně nízké hmotnosti, asi nemusíme nijak zvlášť zmiňovat. Stejně jako je zřejmá nevýhoda tohoto materiálu, kterou je poměrně vysoká cena. Podle společnosti Roland Berger Strategy Consultants jeden kilogram surového a nezpracovaného materiálu vychází na 20 dolarů (cca 400 Kč), což je o poznání více, než kolik se platí za stejné množství oceli (1 USD/20 Kč). Tento fakt by se ale velmi brzy měl změnit.
Důvodem je projekt společnosti MAI Carbon Cluster Management GmbH, na který bylo vynaloženo 80 milionů Eur (2,2 miliardy korun) a jenž by měl srazit cenu uhlíkového vlákna o podstatných 90 procent. Díky tomu by výše zmiňované kilo neopracovaného karbonu vycházelo na pouhé dva dolary (40 Kč). Tak by tento materiál již nebyl jen záležitostí supersportů a vrcholných limuzín, ale mohl by se hojně využívat také v mainstramu.
„V rámci našeho úsilí o snižování cen karbonu jsme se již dostali do poloviny cesty,“ prohlašuje Klaus Drechsler, šéf programu. A dodává, že „u budoucích generací automobilů tak již uvidíme větší množství dílů vyrobených z uhlíkových vláken.“ Těšit se na ně přitom mohou hlavně značky Audi a BMW, které patří mezi 70 společností stojících za zmiňovaným výzkumem. Mimo ně pak firmu MAI podporuje i německá vláda.
„Klíčem je automatizace výroby. Jsou zde přitom různé možnosti, jak mohou automobilky karbonu využít - v hojné míře jako BMW, kdy z uhlíkových vláken je kompletně celé šasí, nebo v menší míře třeba ve formě menších komponentů,“ dodává k celé záležitosti Drechsler. Spíše se ale počítá s první variantou, jak ostatně říká šéf vývoje BMW Herbert Diess, podle kterého je rozšíření karbonu „jen otázkou času“.
Rovnou přitom naznačuje, že po elektromobilu i3 a hybridním sporťáku i8 budou v Mnichově ve větším než malém množství využívat karbonu při vývoji nové generace řady 7. Očekávat tak můžeme výrazný pokles hmotnosti. Tím však honba za levnějším karbonovým materiálem víceméně jen začíná, firma MAI totiž není jedinou, která se zabývá redukcí ceny.
Další takovou společností je Oak Ridge Carbon Fiber Composites Consortium sídlící v americkém Tennessee. Ta se pro změnu spojila hlavně s Fordem, přičemž mimo jiné pátrá i po zcela nové verzi karbonového materiálu, která by měla zaujmout hlavně nízkou cenou. Dá se tedy předpokládat, že za chvíli uvidíme karbon všude tam, kam se jen podíváme - to by pro svět aut představovalo dost zásadní změnu.


















Přestože výroba BMW i8 je podle šéfa vývoje Herberta Diesse již nyní relativně levná, do budoucna by cena uhlíkových vláken měla ještě razantně poklesnout
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Elektromobily reálně generují třikrát víc emisí než hybridy, říká šéf Toyoty ve snaze upozornit na nejvíc přehlížený problém
před 3 hodinamiŠéf Renaultu náhle končí, nedokázal se vzepřít nemoci doby. A to se firmě nedávno upsal na další 4 roky
před 4 hodinamiDrahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
včeraPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
včeraFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva