Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kdysi největší automobilka světa se rozpadá, už nemá ani továrnu na diesely
2.3.2020 | Petr Prokopec
Svého času s ní velikostí nemohla soupeřit žádná jiná automobilová firma na celém světě, teď je ale koncern GM v rozkladu. Přičinil se o to ale v prvé řadě sám sázkou na jedinou kartu.
Jaká je cena elektrifikace? Na to do jisté míry dává odpověď situace amerického koncernu General Motors. Kdysi největší automobilka světa na tom není od roku 2008, kdy v důsledku globální recese čelila bankrotu, zrovna dobře a její patálie trvají dodnes. Nyní však není důvodem ani tak zpomalení ekonomiky, jako vlastní rozhodnutí přepřáhnout na elektrický pohon. Takový přerod je samozřejmě enormně nákladný a žádá si oběti.
Americký konglomerát se tedy rozhodl pro rozsáhlou restrukturalizaci a sázku na jedinou kartu. Postupně tedy dochází k osekávání všeho, co není jasně ziskové nebo z pohledu „udržitelné budoucnosti” potřebné. Prvními vlaštovkami přitom byly odprodej značek Opel a Vauxhall koncernu PSA Peugeot Citroën v roce 2017 a oznámení o konci výroby mnoha sedanů na americkém území v roce následujícím. To však byl pouze začátek.
Nedávno šéfka koncernu GM Mary Barra uvedla, že je třeba učinit některé opravdu tvrdé kroky, jakkoliv budou bolestivé. Stalo se tak u příležitosti oznámení, že činnost australské divize Holden bude definitivně ukončena na konci příštího roku. Mimo to automobilka rovněž uvedla, že se stahuje z trhů s pravostranným řízením. V důsledku toho byla prodána továrna v Thajsku, kde koncern figuroval skrze značku Chevrolet.
Nyní tu máme další radikální řez - firma prodává továrnu General Motors Propulsion Systems v italském Turínu. Zde probíhal vývoj 1,6litrového a třílitrového turbodieselu pro americký trh. Tak tomu ve výsledku bude ještě nějaký čas, neboť americký koncern uzavřel s kupující belgickou firmou Punch Group dohodu o spolupráci. Na jejím základě bude GM využívat až do konce roku 2021 inženýrské služby centra, díky čemuž nedojde na výpovědi stávajících zaměstnanců.
„Budou zde i nadále probíhat práce, jenž podporují naše globální aktivity. A to nám umožní, abychom se interně zabývali dlouhodobými řešeními,“ uvedl k prodeji Doug Parks, výkonný viceprezident GM. Z jeho slov lze tak jasně mezi řádky vyčíst, že koncern již nehodlá investovat do turbodieselů, ale místo toho se zaměří právě na onu elektrifikaci. Turínská továrna je tedy další obětí na oltáři alternativního pohonu.
Je otázkou, co se bude dít nadále. Tím máme na mysli nejen tu skutečnost, že jakákoliv mimoamerická pobočka GM zjevně nemá nic jistého, ale také onu sázku a jednu kartu. Elektrickým směrem nemíří jen Američané, zákazníci ale alternativní pohon spíše odmítají. GM tak tato strategie může vyjít patřičně draho, jakkoliv nemalá nabídka SUV a pick-upů firmu nadále dobře živí.
GM nicméně hodlá elektrifikovat i tyto vozy, ostatně koncern hodlá vrátit ze záhrobí značku Hummer jakožto tisícikoňové elektrické SUV. To ale bezesporu nebude masovou záležitostí, stejně jako je tomu u spekulovaného elektrického Cadillacu Escalade. Uvidíme tedy, zda odvážný krok GM bude za pár let odměněn či nikoliv, jeho bývalý viceprezident Bob Lutz tomu nevěří - podle něj to firma s přesunem k elektrifikaci přehání, aniž by měla tušení, jak na elektromobilech něco vydělá.
GM prodává továrnu v italském Turínu...
...která se starala o vývoj turbodieselů pro americký trh
Zdroj: General Motors
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 9 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva