Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Konec SUV nevyhlížejte, v Evropě poprvé zcela ovládla prodeje. A jedno z těch nejrychlejších ovládlo Autobahn
15.9.2023 | Petr Prokopec
Už léta se mluví o tom, že šílenství okolo SUV musí skončit. A musí, je to z principu nevyhnutelné. Mánie kolem tohoto typu aut ale zatím konce nebere, jejich popularita je nadále na vzestupu.
Od příchodu nového milénia se evropský automobilový trh v mnohém změnil, patrný je zejména přesun zákazníků směrem k SUV. Vozy s vyšší stavbou karoserie a zvýšeným podvozkem začaly mít na celkových registracích stále vyšší podíl, přičemž v mnoha ohledech doslova pohřbily předchozí zákaznické favority. Třeba MPV se dnes již prodávají pomalu jen v bazarech, na sedany, kombíky či dokonce hatchbacky pak u některých výrobců taktéž nenarazíte, popř. se krčí v koutech showroomů.
Přesto překvapí aktuálně překonaný milník. Za první letošní pololetí totiž SUV vůbec poprvé v historii opanovaly více než polovinu veškerých prodejů. 3,37 milionu dodaných aut představuje nejen 51procentní podíl na celkovém koláči, ale také 23procentní vzestup oproti stejnému období loňského roku, kdy se SUV na prodejích podílela „pouze“ ze 48 procent. Svůj podíl na tom ale má i pokřivení trhu dané dotacemi a dalšími formami přerozdělování ve prospěch elektrických aut. Bez toho by elektrická Tesla Model Y těžko dosáhla na 138 152 prodejů a 207% meziroční růst.
Dalším vozem, který překonal metru 100 tisíc kusů, se stal Volkswagen T-Roc (104 465 aut, + 32 %). Tomu ovšem pšenka ve druhém pololetí příliš nepokvete, značka totiž již uvedla, že kvůli záplavám ve Slovinsku, jenž postihly jejího stěžejního dodavatele, bude od půlky září do půlky listopadu přerušena výroba. Stříbro tedy nejspíše na konci roku připadne aktuálně třetí Toyotě Yaris Cross, které se prodalo 96 849 kusů, tedy o 49 procent více než v prvním loňském pololetí.
Mezi nejúspěšnější desítku se dále vešel Volkswagen Tiguan, Dacia Duster, Hyundai Tucson, Peugeot 2008, Kia Sportage, Renault Captur a Ford Puma. Nejvíce registrací pak připadá na segment s malými SUV (1 133 822 ks), po kterém následují kompaktní SUV (999 568 ks). O velké a luxusní modely je pak zájem nejmenší, což odpovídá jejich cenám, je to prostě nejmenší trh. Takové Ferrari Purosangue ale nemá problém se na něm prosadit, neboť je vyprodané na léta dopředu.
Kde se nicméně soukolí poněkud zadrhlo, to je Aston Martin. Loni totiž Britové zvládli předat hned 3 219 exemplářů modelu DBX, na který tak připadla více než polovina veškerých firemních registrací. Až potud šla značka s dobou, letos se jí nicméně až tak moc nedaří. Za první kvartál si totiž DBX připsalo jen 669 registrací, tedy o 52 procent méně než loni. V tom druhém se pak sice SUV zlepšilo, ovšem celková bilance (1 547 ks) je horší než v roce 2022 (1 595 ks).
Je možné, že poptávka po voze byla ovlivněna loni odhalenou verzí DBX707, která se stala jedním z nejrychlejších SUV vůbec. Dočkalo se větších turbodmychadel, což výkon osmiválcového motoru zvedlo na 707 koní. S nimi pak má zvládat maximálku 310 km/h a sprint na stovku za 3,1 sekundy. Že nejde jen o teorii, dokazují lidé z nizozemského AutoTopNL. Ti vrcholné DBX vzali na německý Autobahn, kde plynový pedál zašlápli až pod kobereček. Odpovědí na to byl nejen působivý kalup, ale rovněž uchu lahodící soundtrack. Podívejte se na to níže jako na jakousi oslavu nového triumfu SUV jako takových - ať už v dobrém či zlém.



DBX707 vás sice dokáže oslovit dynamikou či zvukem, vnitřek však módním trendům příliš neodpovídá. Možná i to je důvod, proč registrace britského SUV za první letošní půlrok poklesly, zatímco zbytek trhu šel razantně nahoru. Foto: Aston Martin
Zdroj: Auto News, AutoTopNL@YouTube
Bleskovky
Do Formule 1 se po mnoha letech vrátila žena, proslula hlavně jako kaskadérka z bondovek
28.9.2023 (93)Záběry z pohledu řidiče ukazují, jak mu přes střechu přejelo auto jedoucí v protisměru. Bylo to jinak, než se zprvu zdálo
27.9.2023Řidič za bílého dne ujel policii v centru New Yorku a sám si to natočil, něco takového jsme v životě neviděli
27.9.2023
Nové na MotoForum.cz
- Pátek v Portimau, Königovi problémy na pokračování včera 15:56
- V úvodu v Japonsku obsadil Salač umístění v Top-7 včera 12:58
- Test CFMOTO 450SR a 450NK: s kapotáží nebo bez? včera 09:00
- Páteční tréninky v Japonsku včera 08:51
- Pre Pirelli Portuguese Round 28.9.2023
Nejnovější články
Developer chce vydělat 88 milionů za 5 let vlastnictvím vzácného Lamba. S vesmírnou lodí na kolech ujel 70 km
před 9 hodinamiČínské Audi za cenu Škody je v Evropě okamžitě hit, tlačí Číňany k růstu prodejů o stovky procent
před 11 hodinamiNový typ stacionárního radaru vás změří až na kilometr daleko, zabrzdit před ním nepomůže
včeraElektrický propadák Audi nekoupilo ani 100 lidí, přesto ho firma nabídne znovu, spalovací ikonu utne
včeraPorsche se vykašlalo na pravidla, obyčejným lidem nabízí auto rychlejší než závoďáky pro profíky
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.29. 22:42 - abgx1
- "Bizarní" dopravní značky 09.29. 20:59 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 09.29. 13:20 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.29. 11:23 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 09.29. 09:26 - Stepan
- Land Cruiser vs Outback 09.28. 20:27 - Stepan
- Cyklistické vlákno 09.28. 20:12 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.28. 15:06 - Spectral