Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Do výroby se možná vrací další léta nevyráběný, legendární motor
25.7.2019 | Petr Prokopec
Automobilky v posledních letech zjistily, že na legendárních modelech, které s ohledem na nové regulace není možné rozumně navázat, jde i vydělat. Stačí znovu začít vyrábět jejich slavné díly.
Celý svět momentálně řeší jednu velkou záhadu. Na severní smyčce Nürburgringu se před pár dny v době vyhrazené pouze automobilkám objevily dva exempláře Mazdy RX-8, jeden z nich dokonce měl příď polepenou maskovací fólií. Jde tedy o tovární prototypy, otázkou ovšem je, proč nyní Mazda testuje vozy, jejichž výroba skončila v roce 2012?
Z videa je jasné patrné, že oba exempláře dále používají rotační motor. Navíc atmosférický, což by jen umocňovalo spekulace o jeho návratu. Problémem však je skutečnost, že sama Mazda přiznala výraznou změnu koncepce motoru vůči jeho poslední iteraci, jíž byl právě 13B-MSP Renesis pod kapotou RX-8. Nově by ústrojí mělo dorazit jako podpora elektromotoru, a to jako turbem přeplňovaný jednorotor.
Jak jsme si ovšem řekli, pod kapotou obou vozů na Ringu odvádí svou práci atmosférická jednotka. S jejím návratem se již nepočítá, původní projekt verze 16x měl po několika letech vyústit do ztracena, neboť svět se mezitím výrazně proměnil. Stále větší váha je kladena na snižování emisí, trh se sportovními vozy se navíc propadá. Vyvíjet tedy zcela nové kupé s atmosférickým Wankelem nepůsobí zrovna rozumně.
Co ovšem Mazda chystá, to je platforma s pohonem zadní kol. Jednu takovou sice značka již k dispozici má, architektura podepírající MX-5 je však příliš malá. A poslední velkou byla právě ta, kterou disponovala RX-8. Je tak dost možné, že oba vozy slouží k vývojových účelům - nikoliv však v tom ohledu, že by se dočkaly nových komponentů. Místo toho mají inženýrům posloužit jako nastavená laťka, kterou se s chystanou architekturou pokusí překonat.
Pokud by ovšem byla pravdivá tato možnost, Mazda by velmi pravděpodobně nepřelepila předek krycí fólií. Za této situace se ale zdá, že Japonci testují cosi, co má spojitost s pohonným ústrojím a Wankel by se tedy doopravdy zpět do výrobního programu vrátit mohl. Ovšem pravděpodobně ne tak, jak fanoušci rotačního motoru doufají.
Je totiž třeba vzpomenout na současnou módu, jíž je obnovování výroby komponentů legendárních modelů. Toyota kupříkladu tímto způsobem vychází vstříc majitelům čtvrté generace modelu Supra, zatímco Nissan produkuje nové motory pro Skyline GT-R R33 nebo R34. A aby toho nebylo málo, do party se přidala i Mazda, která zatím pamatuje na vlastníky první generace MX-5. Nově by ale mohla potěšit i majitele čtyřdveřového kupé a legendární Wankel vrátit do produkce i takto.
Udeřili jsme hřebíček na hlavičku? Dávalo by to smysl i proto, že poslední rotační motor Mazdy neplatí za ten nejlepší a dodatečný vývoj před návratem do výroby by byl žádoucí. Realitu nejspíše zjistíme brzy, neboť Mazda bude brzy slavit sté výročí vzniku a takové jubileum si vyžaduje pořádný dárek. Návrat Wankelu do výroby, byť ve formě samostatného dílu pro starší vozy, jím jistě byl.
Proč Mazda vyvezla na Ring dva exempláře RX-8? Všechno ukazuje na návrat Wankelu do výroby, ale jen ve formě komponentu pro polední model RX
Zdroj: Carspotter Jeroen@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 10 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva