Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mazda jde znovu proti proudu, i na obří palubní displeje v autech má svůj názor
16.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Stalo se normou osadit nové auto vždy o trochu větším displejem, a tak se u novinek táhne i napříč celou palubní deskou. U Mazdy to nečekejme.
Již mnohokrát jsme zmínili, že z dnešních aut se stávají pomalu jakési mobilní telefony na kolečkách. Patrné je to především v interiérech, jejichž dominantou jíž dávno nejsou volanty a sedadla. Místo toho prim hrají dotykové obrazovky a systémy s nimi spojené, které vlastně k samotnému provozu nepotřebujete. Či snad máte pocit, že pojedete lépe, rychleji nebo úsporněji, pokud budete mít na palubě WiFi hotspot a svou jízdu budete naživo vysílat přes Facebook?
Automobilky ovšem vidí hlavní hybnou sílu v dnešních třicátnících a čtyřicátnících a jejich dětech, a právě jejich touze po dotykové technologii se snaží vše podřídit. Proto třeba u nových modelů Tesly, Volva či Audi nenajdete prakticky jediné fyzické tlačítko, místo toho se ovládání veškerých funkcí přestěhovalo na dotykové displeje, často ohromné jednotky uprostřed palubní desky. A takový Mercedes dnes už spojuje displej přístrojové desky a palubního systému do jedné obří obrazovky.
Existuje ovšem výrobce, který se rozhodl jít proti proudu, a nemělo by pro nás být překvapením, že jde o Mazdu. Tato automobilka se nesvezla na vlně populismu přeplňovaných motorů, místo toho stále klade důraz na řidiče, a proto ve svých vozech nabízí hlavně (byť ne výlučně) atmosférické jednotky. Stran toho dodává, že třeba takové elektromotory stále nemohou konkurovat těm spalovacím, a proto raději místo toho představila svůj „diesel na benzin“.
Kromě motorového prostoru se ovšem Mazda moderním trendům vymyká i v rámci interiérů, kde o ony přerostlé tablety v současnosti nezavadíte. A obdobné to nejspíše bude i v příštích letech, jak ostatně naznačil koncept Vision Coupe, který se před pár týdny ukázal na autosalonu v Tokiu. Jeho kabina osazená volantem, přístrojovým štítem či voličem automatické převodovky totiž vypadala vůči předigitalizované konkurenci poněkud zastarale.
To je ale podle značky záměr, neboť „v poslední době automobilovým interiérům dominují rozměrné displeje. Ačkoliv je přitom nutné, aby se osoba řídící vůz dozvěděla značnou část informací, tyto obrazovky se snadno mohou stát bariérou, která blokuje výhled řidiče.“ Tedy jinými slovy, Mazda sice připouští, že o voze samotném sice potřebujete vědět pár dat, nicméně ta se mohou vměstnat i jinam než na obří tablet.
„Mezi autem a řidičem má být stejná vazba, jaká byla mezi jezdcem a koněm,“ dodává dále japonská značka s odkazem na svou filozofii Jinba-ittai. Za tím si lze představit třeba komunikační dálnici mezi předními koly a konečky vašich prstů na volantu. Té fyzické se ovšem dnes dočkáte jen u velmi málo aut, všechny ostatní se jí snaží suplovat třeba právě elektronickými systémy, jenž vám ukážou pohyb kol na obrazovce.
Jakkoliv je ovšem smýšlení Mazdy sympatické, japonská automobilka s sebou nejspíše nestrhne ostatní výrobce. To se více dá očekávat, že se postupem času bude muset chtě nechtě přiblížit střednímu proudu a jít s davem. Ovšem nemusí se to stát a buďme rádi, že v dnešním značně unifikovaném automobilovém světě někdo nabízí alternativu...














Koncepční Mazda Vision Coupe představená před několika málo týdny v Tokiu naznačuje, že japonská automobilka svůj boj s obřími tablety myslí vážně. Je však otázkou, jak dlouho dokáže moderním trendům odolávat
Zdroj: The Verge
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint Race: Marc Marquez před bratrem Alexem včera 16:38
- PP pro Moreiru, 14. Salač - crash včera 16:18
- V Moto3 dnes vévodil lídr šampionátu včera 16:02
- Pole Position pro Quartarara včera 11:48
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval 27.6.2025
Nejnovější články
Američané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
včeraNová verze Lady Niva vypadá na první pohled jako veterán z roku 1977, je to ale úplně nové auto
včeraČíňané dál chtějí absolutní rekord „naší” Severní smyčky. Jsou na dostřel, jejich auto zvládá v Liščí noře 313 km/h
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraOd počátku nesmyslný čtyřválec, který měl nahradit osmiválce v Mercedesech-AMG 63, skončí bez náhrady. Nikdo ho nechce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva