Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mechanik zkusil po 12 letech stání nastartovat motor legendární dodávky odstavené kvůli rzi
21.9.2021 | Petr Prokopec
Pokud byste moderní auto odstavili na 12 let, nejspíše byste se hodně nadřeli a museli do něj investovat spoustu peněz, abyste jej opět zprovoznili. Druhá generace Fordu Transit je jiná káva.
Moderním automobilům člověk nemůže upřít mnohé přednosti. Jsou bezpečnější, komfortnější i efektivnější než starší vozy, stejně jako nelze poměřovat jízdní dynamiku. Jsou ale také komplikovanější a o kvalitě by se dalo dlouho diskutovat. Jisté nicméně je, že moderní vozy si na rozdíl od svých předchůdců mohou právě kvůli oné komplikovanosti pouze nechat zdát o jejich nesmrtelnosti.
Příkladem za všechny budiž druhá generace Fordu Transit, která se na trhu poprvé objevila v roce 1986. Do vínku dostala zcela novou platformu, motory však přejala od předchůdce. Mezi nimi figuroval i 2,5litrový turbodiesel, který byl naladěn na 85 nebo 100 či dokonce 115 koní, pokud zákazník sáhl po verzi s elektronickou vstřikovací pumpou. Spíše než výkonem ovšem zaujal rozumnou spotřebou, ještě více pak svou spolehlivostí, kterou ostatně předvádí dodnes.
Na níže přiloženém videu si můžeme prohlédnout exemplář z roku 1994, který posledních 12 let strávil odstavený v trávě pod širým nebem. Stejně jako většinu jeho sourozenců jej dostihla koroze, proti které nenabízel dostačující ochranu. Ta zasáhla i motorový prostor, samotné pohonné jednotky se až tak nedotkla. Stačilo totiž pár kroků včetně usazení zcela nové baterie a agregát naskočil, jako kdyby naposledy běžel před několika dny a nikoli před mnoha lety.
Pokud si uvědomíme, že motor je srdcem aut se spalovacím motorem a jejich nejdražší součástí, je snadno pochopitelné, proč mohou být tato auta skoro nesmrtelná. Vyvařit karoserii totiž není až tak těžké, jako opětovně zprovoznit pohonné jednotky. Onen Transit by tedy klidně mohl dále sloužit k převozu věcí, ostatně kromě nastartování je schopen i samotného pohonu. Něco takového však od moderních aut čekat nelze, složitá elektronika spoléhající na nespočet senzorů stěží zvládne tak dlouhé stání bez úhony.
Ve výsledku tak vlastně nepřekvapí, že druhá generace Fordu Transit vydržela ve výrobě až do roku 2016, byť posledních třináct let byla k mání už jen v Číně. Modrý ovál pak v roce 2013 představil již čtvrtou generaci, která taktéž dostala dieselové motory, a to včetně 3,2litrového pětiválce. Zda ovšem ten bude stejně nesmrtelným jako jeho čtyřválcový předchůdce, to si řekneme až někdy v půlce příští této dekády.



Druhá generace Fordu Transit dorazila na trh v roce 1986, o osm let později přišel první facelift. Ten se projevil hlavně výměnou čelních partií, na osvědčený diesel pod kapotou však automobilka raději nesahala. Ilustrační foto: Ford
Zdroj: Flexiny@YouTube
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 11 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
