Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Muž na videích vychvaloval systémy Tesly, o pár dnů později krutě poznal, jak se mýlí
18.5.2021 | Petr Prokopec
Vskutku krutá ironie osudu tentokrát zasáhla člověka, který byl předáváním řízení auta své Tesle tak nadšen, že o tom pravidelně informoval celý svět i zpoza volantu. Nedlouho poté jej ale právě nehoda zapříčiněná podle všeho i systémy Tesly stála život.
„Každýmu z nich jsem tady na tý točně říkal: neber úplatky, neber úplatky, nebo se z toho zblázníš. Ale je to marný, je to marný, je to marný.“ Dnes již legendární hláška ze snímku Jáchyme, hoď ho do stroje, asi nejlépe vystihuje situaci okolo autonomního řízení Tesly. Kalifornská automobilka totiž svým systémům dala zavádějící názvy Autopilot a Full Self-Driving, ačkoliv ani jedna technologie nedokáže řidiče plně zastat a firma moc dobře ví, že víc než asistent úrovně SAE2 nenabízí a hned tak nenabídne. Ani z hodnocení takových systémů značka nevychází dobře, ovšem když člověk něčemu chce věřit, je slepý a hluchý vůči jakýmkoli argumentům.
Aktuálně musíme v této souvislosti bohužel referovat o další smutné události, nehodě s fatálními následky. V centru veškerého dění přitom stojí Tesla Model 3, která 5. května narazila do převráceného náklaďáku na dálnici ve Fontaně. Havárii ovšem neodskákal pouze její majitel Steven Hendrickson, zraněn byl rovněž řidič nákladního vozu a stejně tak i další motorista, který zastavil, aby mu pomohl. A podle informací agentury AP byl před nehodou aktivován systém Full Self-Driving. Úřady to zatím oficiálně nepotvrdily, ale s ničím jiným ani nelze počítat.
Hendrickson byl totiž velkým fanouškem jak samotné automobilky, tak jejího autonomního řízení, kterému věřil do puntíku. Na svém účtu na Tik Toku tak publikoval řadu videí, která natáčel sám během jízdy. Vše doplnil v této chvíli velmi výmluvným komentářem „Nebojte se. Používám Autopilot.“ A neskončil zdaleka jen u toho. „Co bych si počal bez mé plně-autonomní Tesly po dlouhém dnu v práci?” řekl na jednom z videí. „Vracím se domů z L.A. po práci, díky bohu za autonomní řízení,” pravil v jiném. „Nejlepší auto všech dob!” stálo v dalším.
Je pak jen smutnou ironií osudu, že „nejlepší auto všech dob” s „autonomním řízením” hrálo podle všeho klíčovou roli při nehodě, která se jeho život ukončila. Onu květnovou středu měl mít kontrolu nad vozem rádoby-autonomní systém, který už proslul tím, že dokáže přehlédnout obrovskou překážku, i když je přímo před ním. Hendrickson mu pak zřejmě stejně jako dříve věřil natolik, že se jednoduše kochal krajinou. To přitom systémy Tesly přehlíží, přestože v případě situace, kterou nezvládají, předávají kontrolu nad vozem prakticky okamžitě.
Chybě, kterou Hendrickson udělal, se ovšem až tak divit nemůžeme. Slepou víru v tu či onu firmu má velké množství lidí, ostatně stačí jen vzpomenout na mnohé výhodné půjčky. Zatímco vysoká roční sazba nákladů je na letácích uvedena velmi malým písmem, nejnižší možná splátka naopak září do daleka. Řada klientů tak snadno nalétne na špek, neboť věří, že i když si půjčí obrovskou sumu, budou ji splácet po velmi malých částkách a díky tomu neohrozí svou další existenci.
Podobné je to s upozorněním, která Tesla se svými technologiemi spojuje. Tato slova skoro nikdo nečte, místo toho každý hltá twitterový účet Elona Muska. Dostávají se k nim tedy slova o plné autonomii, jíž měla mít Tesla dle svého šéfa k dispozici již na konci roku. Že přitom Musk sliboval již v roce 2016 autonomní přejezd celé Ameriky, ke kterému dosud nedošlo, již všichni zapomněli. A stejně tak přehlížejí i další nesplněné sliby.
Znovu je tedy třeba apelovat na úřady, aby již konečně zasáhly. Nikdo přitom netouží po tom, aby Tesla měla zakázanou činnost. Jen jednoduše musí upustit od zavádějících názvů a ohlídat, aby se nevzdávali řízení za únosnou mez danou limity technologií. Sama automobilka si je toho rozhodně vědoma, ovšem zatím vnímá jako marketingovou výhodu svou zdánlivou pokrokovost, nikoli potenciální nebezpečnost svých aut.









Pro Teslu jsou autonomní systémy jedním z pilířů úspěchu. I proto nechce přikročit k jejich přejmenování, jakkoliv jsou názvy velmi zavádějící a vedou k fatálním nehodám. Značka tak evidentně na cestě k úspěchu nemá problém kráčet přes mrtvoly. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
před 10 hodinamiEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
včeraJízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nejčtenější články
Muž na poslední chvíli nakoupil 239 klasických Land Roverů Defender a proměnil je ve zlatý důl. Kus dnes prodává až za 9 milionů
13.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Není velký, se srazí... Se zdí. Do té posílají své majitele auta vietnamského nudlového miliardáře, všechna teď musí do servisů
13.9.2025Číňané prodávající auta i v Česku ukázali svůj Rolls-Royce pro chudé, je to velký luxus za cenu obyčejné Škody Superb
13.9.2025Ford už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
13.9.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 10.14. 23:07 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 10.14. 22:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.14. 20:41 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.14. 16:58 - 911T
- Čerpadlo ostřikovačů 10.14. 16:15 - stenly11
- Politický koutek 10.13. 17:49 - Zajda
- Chlubítko univerzální 10.13. 17:17 - jerry
- Onboard videa 10.12. 23:38 - brnenska.odchytova