Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nadšenec vrátil život ukrajinskému pokladu mezi auty, pro sblížení národů udělal víc než státníci
22.3.2022 | Petr Prokopec
Tento člověk jen ukazuje, jak nefér je házet všechny do jednoho pytle na základě toho, kde se narodili. Ač je sám z Běloruska, které při invazi podporuje Rusko, navrhl jako výraz úcty novou podobu legendárního ukrajinského autobusu.
Rusko v současné době nemá na mezinárodním poli mnoho přátel, což jasně ukázalo i Valné shromáždění OSN. Hned 141 jeho členů totiž odsoudilo invazi na Ukrajinu. Hlasování se pak 35 států zdrželo, ovšem pouze čtyři držely s Ruskem takříkajíc basu. Patří mezi ně Sýrie, Eritrea, KLDR a Bělorusko. Jak ovšem už od počátku konfliktu zdůrazňujeme, celé národy nelze házet do jednoho pytle s jejich politickými představiteli. Však si sami uvědomme, kdo nás také v minulosti zastupoval či v současnosti zastupuje a jak se s takovými lidmi ztotožňujeme.
Českou kotlinu nicméně dnes necháme stranou, místo toho se budeme soustředit na vztahy Ukrajiny a Běloruska. Tamní režim diktátorského prezidenta Alexandra Lukašenka totiž vyjádřil Rusku podporu, stejně jako údajně vyslal do boje i své vojáky a techniku. Bělorusové a Ukrajinci tak mají spoustu důvodů se nenávidět, to ale neznamená že se skutečně nesnáší.
Důkazem budiž nezávislý běloruský designér Andrej August, který ve jménu podpory Ukrajině zapracoval na vzkříšení legendárního autobusu LAZ-695. Ten je sice spojen s érou Sovětského svazu, jeho rozpad nicméně přežil. Podstatné je však hlavně to, že výroba probíhala v letech 1956 až 2002 v ukrajinském městě Lvov. Poté nicméně nedošlo na její ukončení, místo toho se montážní linky přesunuly do města Kamjanske. V provozu pak zůstaly dalších osm let, přičemž celkově bylo za 54 let vyrobeno přes 250 tisíc autobusů.
Společnost LAZ (Lvovský autobusový závod) pak o sobě dala výrazně vědět v roce 2012, kdy zajistila dopravu během šampionátu UEFA Euro. Ve stejné době pak přišla i se třemi novými modely, jejich výroba se nicméně ani pořádně nerozběhla. Místo toho přišel v roce 2014 konec firmy, za kterým stál ruský byznysmen Igor Čurkin. Ten má být synovcem politika Vitalije Čurkina, nicméně ten se ke svému příbuznému nehlásí. A zjevně k tomu má důvod.
S Igorem Čurkinem je totiž spojena řada skandálů, přičemž LAZ byl pod jeho velením v podstatě rozkraden. Ukrajina se pak sice od roku 2018 snažila o znovuzrození značky, nakonec ale vše skončilo neúspěchem. A za současné situace se ani nezdá, že by návrat na scénu byl možný. Augustův projekt tak nejspíše zůstane pouze na počítači, nicméně i tak je působivé, že jeden z ukrajinských národních pokladů se snaží vzkřísit běloruský nadšenec, který svým gestem udělal pro sblížení obou národů víc než většina státníků.
Lze pak už jen dodat, že novodobé provedení LAZ-695N přebírá od předchůdce některé designové prvky jako kulaté přední a hranaté vertikální zadní světlomety. Velmi neobvyklé je pak bohaté prosklení, díky němuž je autobus zcela průhledný. Pokud byste pak hledali jeho motor, spíše než na záď nejspíše budete muset zamířit k podběhům. August si totiž v souladu se směřováním zbytku světa vysnil elektrické ústrojí a baterie integrované do podlahy.



LAZ-695 vznikl během dekád své výroby ve spoustě verzí. Jeho znovuzrozená verze z videa níže je pouze virtuálním dílem běloruského nadšence, který tak nicméně dokazuje, že nelze všechny lidi házet do jednoho pytle. Ilustrační foto: LAZ
Zdroj: Andrej August@Youtube
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Kolabující Audi se dál hojí na svých dealerech, marže jim seřízlo až k nule. „Prodávat auta už se nevyplatí,” říkají
před 2 hodinamiLuxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
včeraZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včeraMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
včeraNad Volkswagenem byl poprvé v historii vyhlášen bankrot, pro Němce je to další z řady nepříjemností
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva