Nejbezpečnější auta pro rok 2013 dle IIHS: 13 prošlo na výbornou

Tahle auta si z amerických crash testů odnesla jedno z nejvyšších hodnocení. To úplně nejvyšší jich má na rozdíl od Evropy jen třináct.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejbezpečnější auta pro rok 2013 dle IIHS: 13 prošlo na výbornou

3.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nejbezpečnější auta pro rok 2013 dle IIHS: 13 prošlo na výbornou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tahle auta si z amerických crash testů odnesla jedno z nejvyšších hodnocení. To úplně nejvyšší jich má na rozdíl od Evropy jen třináct.

Ačkoli podle policejních statistik mrtvých na silnicích postupně ubývá, důvodem k umírnění snah o vývoj co možná nejbezpečnějších aut to jistě není. Proto ostatně americký institut IIHS loni začal poprvé praktikovat crash testy, při kterých dochází k nárazu pouze pětadvaceti procenty přední části vozidla. V tu chvíli se ukázalo, že normované nárazy dle Euro NCAP jsou podobně reálným ukazatelem jako měření spotřeby. Evropská organizace samozřejmě přišla s vysvětlením i rozšířením svých vlastních testů, větší ochranu však od roku 2015 v automobilech neočekávejte. Spíše se připravte na větší množství systémů, které vám budou otravovat každodenní život.

Dá se ovšem počítat s tím, že pokud dané automobilky budou chtít své vozy vyvážet do Spojených států (což je víceméně nutnost s ohledem na fakt, že evropské trhy skomírají, zatímco Ameriku čeká vzestup), budou muset na nová pravidla hry IIHS přistoupit. Už jen z toho důvodu, že organizace začíná jednou čtvrtinou přídě narážet stále častěji.

V prosinci tak bylo podobným způsobem otestováno 29 automobilů modelového roku 2013, jen malá část však prošla na výbornou. IIHS totiž pro udělení nového ocenění Top Safety Pick+ vyžaduje úspěch minimálně ve čtyřech z pěti kategorií, které zahrnují čelní náraz, čelní náraz malou částí přídě, boční náraz, náraz zezadu a převrácení.

Důležité přitom je, aby páté hodnocení bylo alespoň uspokojivé. Jinak dané automobily čeká v lepším případě ocenění Top Safety Pick, v horším pak ztráta renomé. Což si na tak důležitém trhu, jakým Amerika je, rozhodně nikdo nehodlá dovolit. Zvláště, když se kapacity IIHS rozšiřují o stále nové a nové modely.

Ze všech vozů, které pošly zkouškami (a mezi nimi najdeme i zmíněných 29 exemplářů testovaných na náraz malou částí přídě) vybral institut 13 modelů, které mají plusový titul v kapse. Dalších 117 vozidel pak dokázalo nabídnout alespoň ucházející bezpečí, které je pozdvihlo do nadprůměru.

Pokud tedy hledáte špičkovou ochranu za volantem, můžete se letos bez obav posadit do Acury TL, Dodge Avenger, Chrysleru 200 sedan, Fordu Fusion, Hondy Accord Coupe a sedanu, Kie Optima, Nissanu Altima sedan, Subaru Legacy a Outback, Suzuki Kizashi, VW Passat nebo Volva V60. Ne všechny se u nás prodávají, to už jste ale jistě poznali sami.

Prezident IIHS Adrian Lund navíc dodal, že ani vozy s nižším hodnocením nutně neohrožují svou posádky. Po stránce ochrany lidského života jsou na tom totiž mnohonásobně lépe než automobily nabízené na trhu před deseti či dokonce před pouhými pěti lety. Tak jako u Euro NCAP ovšem i u IIHS platí, že zisk titulu není podmíněn kategoriemi, do kterých vozy spadají. Stejné hodnocení tak může získat Fiat 500 i Audi Q7, ačkoliv reálně větší ochranu nabízí druhý jmenovaný. Jak řešit křížovou srovnatelnost vozů v tomto směru ale ještě někdo bude muset vymyslet...


Nejbezpečnější auta pro rok 2013 dle IIHS: 13 prošlo na výbornou - 1 - IIHS nove testy 1. castNejbezpečnější auta pro rok 2013 dle IIHS: 13 prošlo na výbornou - 2 - IIHS nove testy 2. castNejbezpečnější auta pro rok 2013 dle IIHS: 13 prošlo na výbornou - 3 - IIHS nove testy 3. cast
Seznam vozů testovaných americkým institutem IIHS zahrnuje jak 13 automobilů, které získaly titul Top Safety Pick+, tak i zbytek ohodnocený aktuálně méně náročnou trofejí Top Safety Pick

Zdroj: IIHS

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.