Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje

Německý bestseller ovšem čelí poklesu registrací, stejně jako celá VW Group. Polo i Passat jsou na tom citelně lépe a v top 10 znovu najdeme i Octavii.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje

25.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Německý bestseller ovšem čelí poklesu registrací, stejně jako celá VW Group. Polo i Passat jsou na tom citelně lépe a v top 10 znovu najdeme i Octavii.

Letošní květen byl již jednadvacátým měsícem v řadě, kdy rostly prodeje nových aut. Celkem bylo zaregistrováno 1 109 893 kusů, což oproti loňskému roku představuje zlepšení o 1,3 procenta. Při pohledu na toto číslo je však zjevné, že jsme se nejspíše již přiblížili ke špičce ledovce a jakékoliv další šplhání již nebude tak snadné jako doposud. Za pravdu nám dává nejen pohled na dubnové či březnové výsledky, kdy jsme se dočkali 6,9procentního, respektive 10,6procentního růstu, ale také fakt, že květnové zlepšení je nejnižší od listopadu 2013.

Jedním z hlavních důvodů je pokles na velkých trzích, zejména pak ve Francii (-3,5 %) a Německu (-6,7 %). Ten sice byl smazán růstem v celé řadě zemí, zejména v Itálii (+10,8 %), Portugalsku (+33,1 %), Španělsku (+14 %) a Velké Británii (+2,4 %), zároveň jsme tu však měli méně obchodních dní než v loňském květnu. Ve výsledku tu tedy máme horší registrace než ve stejném období roku 2012, kdy přitom Evropa čelila razantnímu poklesu.

Na celkových letošních prodejích to ovšem příliš poznat není, za prvních pět měsíců totiž bylo vyexpedováno 5 805 367 nových aut. Tedy o 6,8 procenta více než loni. Lví podíl na tom samozřejmě mají Francie (+3,8 %), Itálie (+15,2 %), Německo (+3,6 %), Španělsko (+21,7 %) a Velká Británie (+5,7 %). Zmínit ovšem musíme, že zejména v případě Španělska není tento růst přirozený, na svědomí jej totiž mají státní invence.

Přesunout se můžeme k jednotlivým značkám, kde situace není až tak růžová, jako bývala. Z deseti nejúspěšnějších květnových výrobců totiž hned šest čelí poklesu prodejů. Dolů zamířil Volkswagen (-1,1 %), Ford (-2 %), Opel (-3 %), Peugeot (-3,4 %), Audi (-6,3 %) a Škoda (-0,7 %). S lepšími než loňskými registracemi je pak pro změnu spojen Renault (+4,3 %), Mercedes-Benz (+5,4 %), Fiat (+5 %) a BMW (2,5 %).

Zajímavé přitom je, že tyto výsledky dodané společností JATO Dynamics se poněkud liší od dat, které dodává agentura ACEA. Evidentně tedy i v Evropě panuje stejná situace jako na českém trhu, kdy proti sobě stojí Svaz dovozců automobilů (SDA) a firma Médea Research. Jen si nejsme jisti, zda i tentokráte stojí za zjištěným rozdílem třeba reexporty či jiné čachry zúčastněných automobilek.

Ať je však již důvod jakýkoliv, oba dodavatelé dat se alespoň strefují do stejného směru vývoje. Pokud tedy např. zůstaneme u našeho oblíbeného koncernu, pak podle agentury ACEA takový Volkswagen poklesl v prodejích o 1,4 procenta, Škoda o 1,1 procenta a Audi o 6,1 procenta. Mercedes si oproti tomu polepšil o 5,1 % a BMW o 1,7 %. Jak tedy sami vidíte, růst či pokles je i přes nuance zachován.

Než ovšem zamíříme k nejlepší desítce modelů, jen zmíníme, že „skokanem měsíce“ je opětovně Jeep (+139,4 %), po němž následují třeba Smart (+84,5 %), Mini (+36,9 %), Mitsubishi (+35,2 %) či Land Rover (+20,3 %). Nemalých prodejů se pak mimo VW Group dočkal logicky z Evropy se stahující Chevrolet (-87,4 %) či japonské značky v podání Hondy (+15,3 %) a Toyoty (-5,7 %).

V rámci jednotlivých modelů situace do značné míry reflektuje stav, s jakým jsou konfrontovány samotné značky. Znovu však podotýkáme, že se tak děje jen do značné míry, neboť zatímco lídr trhu v podobě Volkswagenu Golf na registracích ztrácí (-4,6 %), v pořadí čtvrté Polo si naopak o dost polepšilo (+11,8 %), podobně jako takový osmý Passat - ten roste z nejprodávanějších modelů nejvíce, o 20,1 %, a svým způsobem tak kryje záda všem hůře si vedoucím modelům.

Abychom nezůstávali pouze u koncernu, můžeme zmínit druhý Ford Fiesta (-3,6 %), jehož pokles jde ruku v ruce s celkovým poklesem modrého oválu. To samé můžeme říci také o devátém Opelu Astra (-1 %), kde však zákazníci dozajista čekají na příchod nové generace. Naznačuje to ostatně Corsa (+1,3 %), která po modernizaci zamířila vzhůru.

Tím ale dnešní report uzavřeme, na závěr zmíníme snad již jen třetí Clio (-11,8 %), jehož propad zdaleka nesouvisí s růstem samotné značky. Na tom mají podíl hlavně crossovery a SUV, takový Captur se však v květnu do žebříčku Top 10 nepodíval. Ve světle soudobých trendů je to však dozajista jen otázka času.

Nejprodávanější modely Evropy dle JATO, květen 2015

(značka a model - počet prodaných vozů v květnu 2015 - květnu 2014 - meziroční rozdíl - obdobná data za leden-květen2015)


Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 1 - Nejprodavanejsi modely EU kveten 2015

Nejprodávanější značky Evropy dle JATO, květen 2015

(značka - počet prodaných vozů v květnu 2015 - květnu 2014 - meziroční rozdíl - obdobná data za leden-květen2015)

Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 2 - Nejprodavanejsi znacky EU kveten 2015

Prodeje aut v Evropě dle ACEA, květen 2015

Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 3 - Prodeje novych automobilu v EU za poslednich 12 mesicu kveten 2015Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 4 - Prodeje novych automobilu v EU 2005-2015 kveten
Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 5 - Prodeje novych automobilu v EU jednotlive zeme kveten 2015Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 6 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky EU kveten 2015Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 7 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky EU a EFTA kveten 2015Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 8 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky Zapadni Evropa kveten 2015

Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 9 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 04Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 10 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 05Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 11 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 06Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 12 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 07Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 13 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 08Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 14 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 09Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 15 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 13Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 16 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 14Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 17 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 16Nejprodávanější modely aut v Evropě, květen 2015: Golf vede, Passat ho kryje - 18 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 21
Volkswagen Golf sice nadále vládne evropským trhům, v květnu však jeho registrace zamířily dolů

Zdroje: JATO Dynamics, ACEA

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše