Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němcům vadí, že Číňané dál bez okolků vyrábí auta „pro Putina”. A Německo ty samé výrobce dotuje
18.5.2023 | Petr Prokopec
Je to další ukázka toho, jak moc současná situace ve světě nahrává Číně. Německé automobilky se pod tíhou sankcí musely stáhnout z Ruska, Číňané tam ale prodávají dál. A ti samí Číňané působí i v Německu, kde inkasují dotace, aby snáze konkurovali znovu Němcům.
Válka na Ukrajině a její následky dobře demonstrují zvrácenost dnešního světa. Především sankce některých západních mocností zamíchaly kartami způsobem, který nelze vždy označit za smysluplný. Jejich dlouhodobý negativní dopad na Rusko je nezpochybnitelný, s tím krátkodobým je to složitější. A míra oněch dlouhodobých následků též.
Rusové pochopitelně nesložili ruce v klín a našli si nové obchodní partnery, kteří s nimi nemají problém v klíčových oblastech dál obchodovat ve velkém. Ač tedy Evropa ruský plyn neodebírá a s ruskou ropou značně ubrala, Indové a Číňané jsou po těchto produktech celí lační. Logicky je nakupují za dobré peníze a levných produktů vyrobených i s jejich pomocí využívají k získání dominance na zahraničních trzích.
Čína také pokračuje v zásobování Ruska novými automobily, což západní automobilky musely chtě nechtě vzdát. Značky jako Haval, Chery či Geely již mají pod palcem značnou část trhu, k čemuž jim dopomohl hlavně odchod Škody, Volkswagenu, Renaultu a dalších, a to právě v důsledku oněch sankcí. Evropské automobilky tak v podstatě byly potrestány za to, že Rusové zaútočili za Ukrajinu. Ty čínské, které na celé situaci jen vydělávají, jsou oproti tomu ještě odměňovány vyklizeným trhem, který je v Evropě jedním z největších. To ale pořád není celý příběh.
Řada zemí starého kontinentu totiž nemalou měrou podporuje elektromobilitu. A dotace jsou vypláceny i na čínské vozy, tedy zprostředkovaně těm samým firmám, kteří na ruských sankcích podobně nepřímo vydělávají. Situace je nicméně ještě o řád kurióznější, neboť třeba Volvo či Tesla vyrábí v Číně svá elektrická auta určená mimo jiné Evropanům znovu za pomocí ruských surovin, které by v Evropě nebo USA používat nemohly. A to ani nemluvíme o emisích, které tak vznikají.
Profesor Thomas Willner z hamburského institutu HAW poukazuje na to, že výroba aut v Číně je po stránce emisí CO2 čtyřikrát náročnější, než je tomu v Evropě. Znamená to tedy, že elektromobily vyrobené v této zemi přichází zatíženy na starý kontinent tak velkým emisním batohem, že v podstatě během svého provozu nemají šanci jej odhodit. Evropa tak podporuje prodej aut, která žádný ekologický problém neřeší a řešit ani nemohou. Zůstaňme ale u sankcí a dotací.
Nejpikantnější totiž nakonec je, že EU na jedné straně tvrdě sankcionuje Rusko, na té druhé ale ta samá EU (a její členské státy jako Německo) masivně přímo i nepřímo subvencují výrobce elektrických aut, mezi kterými hrají Číňané stále větší roli. Ti pak peníze z kapes Němců a dalších Evropanů používají k nákupu ruské ropy a plynu, aby mohli doma vyrábět další auta a znovu jimi zásobovat starý kontinent. Není to zvrácené? Je a Němcům to začíná vadit, stále více na tento stav poukazují. Nezdá se ale, že by to odpovědné osoby dojímalo.
Evropská unie zavelela k elektrifikaci automobilové dopravy, která se bez Číny, jež má pod palcem prakticky veškerou rafinaci vzácných kovů potřebných pro baterie, nemá šanci prosadit. I proto němečtí politici ve vyplácení dotací na čínská auta nevidí jediný problém. „Společnosti ze třetích zemí, které jsou ekonomicky aktivní v Německu, nemohou být vyloučeny ze státní podpory jen proto, že zachovávají ekonomické vazby na Rusko,“ uvádí tamní ministerstvo průmyslu a obchodu. Proč tedy ale VW či Mercedes nemohou dále podnikat tamtéž? Dává to celé někomu smysl?



Ora Funky Cat je jedním z těch čínských elektrických aut, na jehož dotaci se němečtí daňoví poplatníci skládají. Automobilka Great Wall, pod který tento vůz spadá, je přitom stále více činná v Rusku. A protože i ona těží z levných ruských surovin, v podstatě tak napomáhá k přesunu peněz z německých kapes do Kremlu. Je to zvrácené a Němcům to vadí stále víc, tamní politici s tím problém nemají. Foto: Ora
Zdroj: Focus
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 11 hodinami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejnovější články
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 před 2 hodinami
 Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
 před 4 hodinami
 Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
 před 5 hodinami
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 7 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter