Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němcům vadí, že Číňané dál bez okolků vyrábí auta „pro Putina”. A Německo ty samé výrobce dotuje
18.5.2023 | Petr Prokopec
Je to další ukázka toho, jak moc současná situace ve světě nahrává Číně. Německé automobilky se pod tíhou sankcí musely stáhnout z Ruska, Číňané tam ale prodávají dál. A ti samí Číňané působí i v Německu, kde inkasují dotace, aby snáze konkurovali znovu Němcům.
Válka na Ukrajině a její následky dobře demonstrují zvrácenost dnešního světa. Především sankce některých západních mocností zamíchaly kartami způsobem, který nelze vždy označit za smysluplný. Jejich dlouhodobý negativní dopad na Rusko je nezpochybnitelný, s tím krátkodobým je to složitější. A míra oněch dlouhodobých následků též.
Rusové pochopitelně nesložili ruce v klín a našli si nové obchodní partnery, kteří s nimi nemají problém v klíčových oblastech dál obchodovat ve velkém. Ač tedy Evropa ruský plyn neodebírá a s ruskou ropou značně ubrala, Indové a Číňané jsou po těchto produktech celí lační. Logicky je nakupují za dobré peníze a levných produktů vyrobených i s jejich pomocí využívají k získání dominance na zahraničních trzích.
Čína také pokračuje v zásobování Ruska novými automobily, což západní automobilky musely chtě nechtě vzdát. Značky jako Haval, Chery či Geely již mají pod palcem značnou část trhu, k čemuž jim dopomohl hlavně odchod Škody, Volkswagenu, Renaultu a dalších, a to právě v důsledku oněch sankcí. Evropské automobilky tak v podstatě byly potrestány za to, že Rusové zaútočili za Ukrajinu. Ty čínské, které na celé situaci jen vydělávají, jsou oproti tomu ještě odměňovány vyklizeným trhem, který je v Evropě jedním z největších. To ale pořád není celý příběh.
Řada zemí starého kontinentu totiž nemalou měrou podporuje elektromobilitu. A dotace jsou vypláceny i na čínské vozy, tedy zprostředkovaně těm samým firmám, kteří na ruských sankcích podobně nepřímo vydělávají. Situace je nicméně ještě o řád kurióznější, neboť třeba Volvo či Tesla vyrábí v Číně svá elektrická auta určená mimo jiné Evropanům znovu za pomocí ruských surovin, které by v Evropě nebo USA používat nemohly. A to ani nemluvíme o emisích, které tak vznikají.
Profesor Thomas Willner z hamburského institutu HAW poukazuje na to, že výroba aut v Číně je po stránce emisí CO2 čtyřikrát náročnější, než je tomu v Evropě. Znamená to tedy, že elektromobily vyrobené v této zemi přichází zatíženy na starý kontinent tak velkým emisním batohem, že v podstatě během svého provozu nemají šanci jej odhodit. Evropa tak podporuje prodej aut, která žádný ekologický problém neřeší a řešit ani nemohou. Zůstaňme ale u sankcí a dotací.
Nejpikantnější totiž nakonec je, že EU na jedné straně tvrdě sankcionuje Rusko, na té druhé ale ta samá EU (a její členské státy jako Německo) masivně přímo i nepřímo subvencují výrobce elektrických aut, mezi kterými hrají Číňané stále větší roli. Ti pak peníze z kapes Němců a dalších Evropanů používají k nákupu ruské ropy a plynu, aby mohli doma vyrábět další auta a znovu jimi zásobovat starý kontinent. Není to zvrácené? Je a Němcům to začíná vadit, stále více na tento stav poukazují. Nezdá se ale, že by to odpovědné osoby dojímalo.
Evropská unie zavelela k elektrifikaci automobilové dopravy, která se bez Číny, jež má pod palcem prakticky veškerou rafinaci vzácných kovů potřebných pro baterie, nemá šanci prosadit. I proto němečtí politici ve vyplácení dotací na čínská auta nevidí jediný problém. „Společnosti ze třetích zemí, které jsou ekonomicky aktivní v Německu, nemohou být vyloučeny ze státní podpory jen proto, že zachovávají ekonomické vazby na Rusko,“ uvádí tamní ministerstvo průmyslu a obchodu. Proč tedy ale VW či Mercedes nemohou dále podnikat tamtéž? Dává to celé někomu smysl?



Ora Funky Cat je jedním z těch čínských elektrických aut, na jehož dotaci se němečtí daňoví poplatníci skládají. Automobilka Great Wall, pod který tento vůz spadá, je přitom stále více činná v Rusku. A protože i ona těží z levných ruských surovin, v podstatě tak napomáhá k přesunu peněz z německých kapes do Kremlu. Je to zvrácené a Němcům to vadí stále víc, tamní politici s tím problém nemají. Foto: Ora
Zdroj: Focus
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu 17.6.2025
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
Nejnovější články
Jediné Ferrari, které kdy vlastnil Jeremy Clarkson, je na prodej. Od koupě dalšího ho odradilo na zbytek života
včeraAmerické prodeje elektrických aut se po měsících uvadání náhle propadly, ukazují křehkost složitě vybuzeného zájmu o ně
včeraDědic Fiatu říká, že čtvrtinu jeho techniků už zaměstnává jen vyhovění předpisům EU. Zlomit to chce radikálně novým typem aut
včeraMalá elektrická Honda byla takové fiasko, že skončila po čtyřech letech. Proto značka přichází s další, to dá rozum
včeraAudi po letošním roce už nikdy nebudou vypadat stejně, šéf se snaží umlčet kritické hlasy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva