Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německá naftová krize nabrala překvapivý obrat, Čechy nejspíš moc nepotěší
16.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jestli něco v poslední době opravdu nemá na růžích ustláno, pak jsou to dieselové motory v Německu. Situace se ale vyvíjí a nejnovější trendy ukazují zajímavý obrat.
Dieselová auta od konce února, kdy německý spolkový soud rozhodl, že města mohou zakázat vjezd „producentům sazí“ do center, neprožívají u našich západních sousedů zrovna zlaté časy. Přestože jejich vliv na ovzduší je často menší, než si politici představují, jsou pro ně snadným terčem a je víceméně jisté, že omezení se budou dále rozšiřovat. Zatím došlo krom dvou hamburských ulic i na celé centrum Stuttgartu, a tak není divu, že zájem o diesely v posledních měsících výrazně upadá.
Člověk by čekal, že tento vývoj může pokračovat jen stejným směrem, data německé automobilové asociace DAT z prvního letošního půlroku ale naznačují, že počáteční panika zákazníků je minulostí. Zatímco v prvních čtyřech měsících letošního roku se Němci dieselů převážně zbavovali a ty nové nekupovali, od května zájem o ně sílí. Platí to i o ojetiných, přičemž nejpatrnější je to u aut plnících emisní normu EU5 - v květnu bylo prodáno 61 085 ojetin, tedy více než v dubnu (58 150 kusů). V rámci průzkumu DAT navíc bylo zjištěno, že hned 13 procent lidí plánujících koupi nového vozu by zvolilo diesel. Dané číslo je sice neskutečně nízké, nicméně ještě v březnu šlo o 11 procent.
Tento růst je o to zajímavější, že probíhá pod tlakem rozšiřujících se zákazů vjezdu dieselových aut. Pokud by tato hrozba vůbec nebyla ve hře, pak by již diesel požadovalo 30 procent dotázaných (v březnu to bylo jen 26 %). A kdyby průzkum probíhal jen u stávajících majitelů dieselových aut, bylo by pro jejich opětovnou koupi hned 53 procent respondentů.
I přes tento posun je ale evidentní, že dříve značně dieselová země se aktuálně mění na hlavně benzinovou. Auta s benziny zůstávají v bazarech v průměru 82 dní, v případě dieselů je čekací doba o čtyřiadvacet dní delší. Je třeba dodat, že v obou případech jsou květnová data horší než ta dubnová, souvisejí ale hlavně s vozy plnícími normy Euro 1 až 4.
Pokles obav z nepříjemných dopadů oněch zákazů vjezdu není podle analytiků jediným důvodem, proč se diesely vrací zpátky do obliby. Mimo jiné za tím stojí i rostoucí ceny pohonných hmot, díky nimž se vlastnictví „producentů sazí“ začíná vyplácet již při ročním nájezdu pouhých 10 tisíc kilometrů. I to je vlastně příčina, proč třetina lidí, jež se hodlala staršího dieselu zbavit, nyní s rozhodnutím začíná otálet.
Lze již jen dodat, že dle průzkumu je nemalých 41 procent německých majitelů starších dieselů ochotno investovat do jejich technologického přepracování, aby byly ohleduplnější vůči životnímu prostředí. V tomto kontextu pak nepřekvapí, že roste zájem i o ty zcela nové vyhovující normě EU6d TEMP. Po těchto autech by aktuálně sáhlo 31 procent dotázaných, vůbec poprvé od konce roku 2016 tedy byla překročena třicetiprocentní bariéra.
Pro šetřivé české zákazníky to nejsou úplně dobré zprávy, neboť místní data o prodejích ojetin ukazují, jak moc u nás německý odpor zvýšil zájem o ojeté diesely. Pokud Němci nyní zase stojí o ojeté vozy plnící normy Euro 5 a 6, jejich ceny logicky přestanou být tak atraktivní a na výhodný vývoz zbudou už jen stroje plnící nanejvýš normu Euro 4. A to není žádný zázrak - půjde obvykle o 10 a více let stará auta...
Zájem o diesely v Německu začíná opětovně stoupat. Platí to jako o vozech staršího data, tak především o těch zcela nových
Zdroj: DAT
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 11 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB