Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Zákaz aplikací upozorňujících na radary je v praxi k ničemu, říká německý právník
1.3.2020 | Mirek Mazal
Je sám o sobě kontroverzní a i bez hlubšího zkoumání vyvolává otázky nad jeho vymahatelností. Německý právník to nyní potvrzuje - bude obtížné trestat řidiče a spolujezdci jsou z obliga zcela.
Německá spolková rada 14. února schválila zákon zakazující řidičům používat jakékoli aplikace upozorňující na příjezd k místu monitorovaného měřičem rychlosti. Používání zařízení, která díky příjmu informací o poloze auta informacích o umístění radarů informují o blížícím se měření, bylo postaveno mimo zákon pod pohrůžkou pokuty minimálně 75 Eur (1 940 Kč).
Sporný přínos takového omezení nechme stranou, zajímavý je i právní aspekt věci, který probírá německý právník Michael Winter. Ten se v prvé řadě podivuje nad tím, že legální dále zůstávají hlášení o výskytu radarů v rádiích, která jsou vysílána téměř na každé německé rozhlasové stanici. V principu jde o totéž a zákonodárce se spokojil pouze s tím rozdílem, že slovní hlášení výskytu radaru potenciálně prodlužuje dobu, po kterou dodržuje rychlost v udané oblasti výskytu radaru, zatímco hlášení aplikace je přesnější.
Tento aspekt ale ponechme stranou, Winter ve svém rozboru zdůrazňuje především to, že samotná instalace takové aplikace není nezákonná, protože v tu chvíli by se ilegálními stala snad většina současných navigací. I kdyby ale bylo, pro policii by bylo obtížné instalaci prokázat. A zákaz samotného používání činí celou novou normu v praxi nevymahatelnou.
Podle Wintera policie nemůže prohledávat auto bez důvodného podezření, aby se zmocnila vašeho telefonu, následně opět bezdůvodně nemůže kontrolovat obsah samotného zařízení. A i kdyby si nějaký, později snadno rozporovatelný důvod našla, pořád dokáže pouze instalaci, prokázání jejího použití by byl další složitý úkol.
Nový zákon je tak podle Wintera pes, který štěká, ale nemůže kousnout. Jako Němec pochopitelně vnímá, že zejména jeho spoluobčané jej mohou mít tendenci respektovat i tak, v takovém případě ale dodává další podstatnou věc - zákaz se výslovně vztahuje pouze na řidiče. Pokud tedy v autě bude aplikaci používat pouze spolujezdec, který následně řidiče informuje, není to nic, co by odporovalo zákonu.
„Jsem zvědavý na to, jak bude policista reagovat na mobil spolujezdce, na kterém bude spuštěná aplikace varující před radary - nemyslím si, že by s tím mohl cokoli dělat,” říká doslova Winter. Náš postoj k celé věci zůstává stále stejný - samotný princip paušálního rychlostního limitu je podle nás nesmyslný, existují ale řada míst, kde je sama vyšší rychlost problémem. Na takových má být měřena, nikoli však s cílem rozdávat pokuty, ale zajistit případné snížení rychlosti aut. A protože to je přesně to, k čemu používání takových aplikací vede, měly by být rozumnými zákonodárci spíše favorizovány, nikoli stavěny mimo zákon. Cílem mají být bezpečnější silnice, nikoli naditější státní kasa.



Pokus o zákaz aplikací upozorňujících na radary v Německu se poněkud minul účinkem. Podle právníka je v praxi nevymahatelný a spolujezdce případně nijak neomezuje
Zdroj: Focus
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 9 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
dnesNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 6 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 7 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 9 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 10 hodinamiLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva