Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Zákaz aplikací upozorňujících na radary je v praxi k ničemu, říká německý právník
1.3.2020 | Mirek Mazal
Je sám o sobě kontroverzní a i bez hlubšího zkoumání vyvolává otázky nad jeho vymahatelností. Německý právník to nyní potvrzuje - bude obtížné trestat řidiče a spolujezdci jsou z obliga zcela.
Německá spolková rada 14. února schválila zákon zakazující řidičům používat jakékoli aplikace upozorňující na příjezd k místu monitorovaného měřičem rychlosti. Používání zařízení, která díky příjmu informací o poloze auta informacích o umístění radarů informují o blížícím se měření, bylo postaveno mimo zákon pod pohrůžkou pokuty minimálně 75 Eur (1 940 Kč).
Sporný přínos takového omezení nechme stranou, zajímavý je i právní aspekt věci, který probírá německý právník Michael Winter. Ten se v prvé řadě podivuje nad tím, že legální dále zůstávají hlášení o výskytu radarů v rádiích, která jsou vysílána téměř na každé německé rozhlasové stanici. V principu jde o totéž a zákonodárce se spokojil pouze s tím rozdílem, že slovní hlášení výskytu radaru potenciálně prodlužuje dobu, po kterou dodržuje rychlost v udané oblasti výskytu radaru, zatímco hlášení aplikace je přesnější.
Tento aspekt ale ponechme stranou, Winter ve svém rozboru zdůrazňuje především to, že samotná instalace takové aplikace není nezákonná, protože v tu chvíli by se ilegálními stala snad většina současných navigací. I kdyby ale bylo, pro policii by bylo obtížné instalaci prokázat. A zákaz samotného používání činí celou novou normu v praxi nevymahatelnou.
Podle Wintera policie nemůže prohledávat auto bez důvodného podezření, aby se zmocnila vašeho telefonu, následně opět bezdůvodně nemůže kontrolovat obsah samotného zařízení. A i kdyby si nějaký, později snadno rozporovatelný důvod našla, pořád dokáže pouze instalaci, prokázání jejího použití by byl další složitý úkol.
Nový zákon je tak podle Wintera pes, který štěká, ale nemůže kousnout. Jako Němec pochopitelně vnímá, že zejména jeho spoluobčané jej mohou mít tendenci respektovat i tak, v takovém případě ale dodává další podstatnou věc - zákaz se výslovně vztahuje pouze na řidiče. Pokud tedy v autě bude aplikaci používat pouze spolujezdec, který následně řidiče informuje, není to nic, co by odporovalo zákonu.
„Jsem zvědavý na to, jak bude policista reagovat na mobil spolujezdce, na kterém bude spuštěná aplikace varující před radary - nemyslím si, že by s tím mohl cokoli dělat,” říká doslova Winter. Náš postoj k celé věci zůstává stále stejný - samotný princip paušálního rychlostního limitu je podle nás nesmyslný, existují ale řada míst, kde je sama vyšší rychlost problémem. Na takových má být měřena, nikoli však s cílem rozdávat pokuty, ale zajistit případné snížení rychlosti aut. A protože to je přesně to, k čemu používání takových aplikací vede, měly by být rozumnými zákonodárci spíše favorizovány, nikoli stavěny mimo zákon. Cílem mají být bezpečnější silnice, nikoli naditější státní kasa.



Pokus o zákaz aplikací upozorňujících na radary v Německu se poněkud minul účinkem. Podle právníka je v praxi nevymahatelný a spolujezdce případně nijak neomezuje
Zdroj: Focus
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
včera
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Další automobilky narychlo vrací spalovací motory původně jen elektrickým modelům, sázka na jednu kartu je přivádí ke krachu
28.11.2025
Vzácné auto tragicky zesnulého Paula Walkera je na prodej, dnešní majitel na něm vydělá majlant
28.11.2025
Nové BMW řady 3 bylo nafoceno při testech po boku elektrické i3, něco není tak, jak mělo být
28.11.2025
Muži přestalo topit auto, a tak otevřel kapotu motoru, čekalo ho tam 18kilové překvapení
29.11.2025
Policie zastavila řidiče vývojového prototypu supersportu za desítky milionů kvůli tomu, že podle ní „zapaloval silnici”
29.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
