Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nezájem o diesely v Německu žene jejich ceny stále níž, slevy jsou ohromné
25.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Až neuvěřitelným způsobem se propadají ceny ojetých dieselů v Německu, prodat se ale stejně nedaří, aspoň ne Němcům. A další potíže hlásí i prodejci nových aut.
Diesely jsou v posledních měsících znovu středem zájmu a znovu ne v pozitivním smyslu slova. Po zhruba dvou dekádách, kdy byly v Evropě na vrcholu, se jejich obliba drasticky propadá. Na českém trhu se o o tom zatím spíše jen mluví, v sousedním Německu lze již vysledovat i razantní skutky. Zákazníky nezajímají ani ojetiny, ani novější vozy.
Za vším stojí především přelomové rozhodnutí německého spolkového soudu, který v únoru rozhodl, že města mohou zakázat vjezd dieselovým vozům, pokud koncentrace NOx v ovzduší překročí povolené limity. Zatím sice k takovému kroku přikročil pouze Hamburg, a to jen ve dvou ulicích, nicméně lidi ovládla nejistota. Nikde totiž není psáno, že kam ještě včera mohli vjet bez problémů, nebude zítra cedule se zákazem.
Úřední kroky jsou zamířeny hlavně proti vozům plnícím nanejvýš emisní normu Euro 5, což způsobuje stále větší potíže s prodejem čehokoli naftového. Z dat německé automobilové asociace DAT (Deutschen Automobil Treuhand) vyplývá, že 22 procent autobazarů již odmítá vykoupit jakákoli ojetá auta s naftovým motorem. Plných 87 procent pak uvádí, že bez výrazných slevy jsou dieselové vozy zcela neprodejné.
Ani nižší ceny ale situaci nečiní růžovou. Dieselová auta totiž aktuálně zůstávají v bazarech v průměru 103 dnů, než po nich někdo sáhne, což je obrovský rozdíl oproti už tak vysokému průměru (91,5 dne), který platil před pouhým měsícem. A 85 dnům platným pro benzinové vozy. Podle statistiky DAT každý den v prodej sráží cenu ojetých dieselů v průměru o 28 Eur (cca 713 Kč). To možná na první pohled vypadá jako směšně malá částka, nicméně zkuste jí vynásobit byť jen třiceti dny od posledního reportu DAT a rázem tu máte slevu přes 20 tisíc Kč. A to je jen průměrné číslo za jediný měsíc „pobytu” auta v bazaru - reálně může jít u dražších a špatně prodejních aut ještě o násobně vyšší částky.
Nastalá situace má takové dopady na celý trh. že 86 procent bazarů hlásí celkový meziroční pokles prodeje, a to pro ně měsíce jako březen a duben bývají žně. Problém se však netýká jen ojetin, ale i nových aut. Zejména těch, které ještě nevyhovují emisním normám Euro 6d a Euro 6d TEMP. Více než polovina dealerů konstatuje, že beze slev nelze dieselové vozy prodat, a to jak privátním zákazníkům, tak dokonce ani těm firemním. Podle ředitele společnosti DAT Jense Nietzschamnna tak nízká marže mnohdy nepokryje ani marketingové náklady spojené s prodejem, nemluvě o čemkoli jiném.
Šéf centrální asociace pro německá motorová vozidla (ZDK) Drik Weddingen Knapp pak dodává, že situace do budoucna bude tím horší, čím více negativních zpráv o dieselech zamíří do éteru. To již ohrožuje existenci mnoha firem, pročež prodejci po automobilkách požadují osazení dieselových aut dodatečnými antiemisními opatřeními. S tím ovšem VW, stejně jako další značky, nesouhlasí.
Důvod tohoto odmítnutí je více než logický - pokud by došlo na instalaci prvků, se kterými by vozy plnily kupříkladu emisní normy EU6b či EU6c, celý problém by to jen o pár měsíců či maximálně let odsunulo. Ve výsledku by tedy automobilky nesly na svých bedrech nemalé náklady, přestože by neměly jistotu, že se zákazníci k novým, nicméně již lehce zastaralým dieselům vrátí.
Lze tedy na celé záležitosti vysledovat nějaká pozitiva? Z německého úhlu pohledu nejspíše nikoliv, a to přesto, že dealeři volí novou taktiku a ptají se zákazníků, jestli vůbec kdy byli ve velkém městě - značný úspěch ale s touto strategií nemají ani na venkově, kde by přece jen nemusel mít zmiňovaný soudní verdikt takové dozvuky.
Z českého úhlu pohledu tu ale jednu stěžejní dobrou zprávu máme - němečtí dealeři aktuálně mají na skladech 300 tisíc aut plnících emisní normu EU5. Jde obvykle o vozy vrácené z firemních operativních leasingů a prodat v zemi se je nedaří, a to ani s velkými slevami. Už se tedy chystáte na výlet?



Beze slevy dnes diesely v Německu nelze prodat, ani jako nové a ještě méně jako ojeté
VW Passat B7 2,0 TDI byl kdysi hitem autobazarů, teď je i ten obtížně prodejným zbožím. Ceny podobných ojetin klesají o desítky tisíc korun každý měsíc
Zdroj: DAT
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
před 7 hodinamiNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nejčtenější články
K mání je spása českých staromilců, úplně poslední Škoda Octavia s motorem bez turba se dá koupit nejetá
5.4.2025Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
5.4.2025Poslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
6.4.2025Hyundai po roce zrušilo přechod ostrých modelů jen na elektrický pohon. Vrátí se spalovací auta, možná i i20 N
6.4.2025Polibky smrti: Smutný osud Lancie připomíná, co většina automobilek dokola dělá svým legendám
6.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.05. 21:09 - abgx1
- Rychlodotazy 05.05. 18:50 - Kavis
- Fiat a vše kolem nich 05.05. 18:47 - abgx1
- BMW Divize 05.05. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.05. 06:21 - tomkathy
- Genesis 05.05. 06:19 - lauralordelaure
- VZKAZY 05.04. 19:13 - řidičBOB