Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nezájem o diesely v Německu žene jejich ceny stále níž, slevy jsou ohromné
25.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Až neuvěřitelným způsobem se propadají ceny ojetých dieselů v Německu, prodat se ale stejně nedaří, aspoň ne Němcům. A další potíže hlásí i prodejci nových aut.
Diesely jsou v posledních měsících znovu středem zájmu a znovu ne v pozitivním smyslu slova. Po zhruba dvou dekádách, kdy byly v Evropě na vrcholu, se jejich obliba drasticky propadá. Na českém trhu se o o tom zatím spíše jen mluví, v sousedním Německu lze již vysledovat i razantní skutky. Zákazníky nezajímají ani ojetiny, ani novější vozy.
Za vším stojí především přelomové rozhodnutí německého spolkového soudu, který v únoru rozhodl, že města mohou zakázat vjezd dieselovým vozům, pokud koncentrace NOx v ovzduší překročí povolené limity. Zatím sice k takovému kroku přikročil pouze Hamburg, a to jen ve dvou ulicích, nicméně lidi ovládla nejistota. Nikde totiž není psáno, že kam ještě včera mohli vjet bez problémů, nebude zítra cedule se zákazem.
Úřední kroky jsou zamířeny hlavně proti vozům plnícím nanejvýš emisní normu Euro 5, což způsobuje stále větší potíže s prodejem čehokoli naftového. Z dat německé automobilové asociace DAT (Deutschen Automobil Treuhand) vyplývá, že 22 procent autobazarů již odmítá vykoupit jakákoli ojetá auta s naftovým motorem. Plných 87 procent pak uvádí, že bez výrazných slevy jsou dieselové vozy zcela neprodejné.
Ani nižší ceny ale situaci nečiní růžovou. Dieselová auta totiž aktuálně zůstávají v bazarech v průměru 103 dnů, než po nich někdo sáhne, což je obrovský rozdíl oproti už tak vysokému průměru (91,5 dne), který platil před pouhým měsícem. A 85 dnům platným pro benzinové vozy. Podle statistiky DAT každý den v prodej sráží cenu ojetých dieselů v průměru o 28 Eur (cca 713 Kč). To možná na první pohled vypadá jako směšně malá částka, nicméně zkuste jí vynásobit byť jen třiceti dny od posledního reportu DAT a rázem tu máte slevu přes 20 tisíc Kč. A to je jen průměrné číslo za jediný měsíc „pobytu” auta v bazaru - reálně může jít u dražších a špatně prodejních aut ještě o násobně vyšší částky.
Nastalá situace má takové dopady na celý trh. že 86 procent bazarů hlásí celkový meziroční pokles prodeje, a to pro ně měsíce jako březen a duben bývají žně. Problém se však netýká jen ojetin, ale i nových aut. Zejména těch, které ještě nevyhovují emisním normám Euro 6d a Euro 6d TEMP. Více než polovina dealerů konstatuje, že beze slev nelze dieselové vozy prodat, a to jak privátním zákazníkům, tak dokonce ani těm firemním. Podle ředitele společnosti DAT Jense Nietzschamnna tak nízká marže mnohdy nepokryje ani marketingové náklady spojené s prodejem, nemluvě o čemkoli jiném.
Šéf centrální asociace pro německá motorová vozidla (ZDK) Drik Weddingen Knapp pak dodává, že situace do budoucna bude tím horší, čím více negativních zpráv o dieselech zamíří do éteru. To již ohrožuje existenci mnoha firem, pročež prodejci po automobilkách požadují osazení dieselových aut dodatečnými antiemisními opatřeními. S tím ovšem VW, stejně jako další značky, nesouhlasí.
Důvod tohoto odmítnutí je více než logický - pokud by došlo na instalaci prvků, se kterými by vozy plnily kupříkladu emisní normy EU6b či EU6c, celý problém by to jen o pár měsíců či maximálně let odsunulo. Ve výsledku by tedy automobilky nesly na svých bedrech nemalé náklady, přestože by neměly jistotu, že se zákazníci k novým, nicméně již lehce zastaralým dieselům vrátí.
Lze tedy na celé záležitosti vysledovat nějaká pozitiva? Z německého úhlu pohledu nejspíše nikoliv, a to přesto, že dealeři volí novou taktiku a ptají se zákazníků, jestli vůbec kdy byli ve velkém městě - značný úspěch ale s touto strategií nemají ani na venkově, kde by přece jen nemusel mít zmiňovaný soudní verdikt takové dozvuky.
Z českého úhlu pohledu tu ale jednu stěžejní dobrou zprávu máme - němečtí dealeři aktuálně mají na skladech 300 tisíc aut plnících emisní normu EU5. Jde obvykle o vozy vrácené z firemních operativních leasingů a prodat v zemi se je nedaří, a to ani s velkými slevami. Už se tedy chystáte na výlet?



Beze slevy dnes diesely v Německu nelze prodat, ani jako nové a ještě méně jako ojeté
VW Passat B7 2,0 TDI byl kdysi hitem autobazarů, teď je i ten obtížně prodejným zbožím. Ceny podobných ojetin klesají o desítky tisíc korun každý měsíc
Zdroj: DAT
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
před 9 hodinamiPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Škoda Kodiaq v bazarech dokazuje, že za spolehlivost a svobodu volby nemusíte ani dnes dát ranec
před 2 hodinamiNové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
před 4 hodinamiAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
před 5 hodinamiDalší z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 7 hodinamiTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.25. 15:32 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales