Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Opel se bouří proti EU, plán na omezení emisí CO2 je prý nesmysl
13.9.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
EU tlačí na pilu a výrobcům dochází, že v Evropě jde o krk. Někteří chtějí výjimky, šéf Opelu mluví otevřeně: chce jiná, realističtější pravidla.
Stále platí, že v roce 2020 mají průměrné emise CO2 na každý prodaný vůz činit 95 g/km. Za každý gram navíc budou automobilky tvrdě (opravdu velmi tvrdě, pořád jde o 95 Eur za každý gram a auto nad limit) platit a hádejte, kde v konečném důsledku budou hledat zdroje. Ano, v našich kapsách, však už dnes se v nich zprostředkovaně hrabou. Úspory v emisích, které přinesly downsizing, přeplňování, snižování počtu válců a snižování hmotnosti jsou z velké části vyčerpány, přesto je dosažení limitu v nedohlednu. Navíc se ukazuje, že vše výše jmenované mnohdy funguje jen na papíře.
Dokonce už i EU začíná docházet, že výsledky měření normované spotřeby jsou manipulovány, ze svých fatálních omylů viní jiné a reálně hrozí, že se změnou EU metodiky měření spotřeby množství papírově vypouštěného CO2 ještě stoupne. Jednou ze zbývajících možností, jak zásadně snížit průměr, je prodávat více elektromobilů, protože ty prý CO2 nevypouštějí. Jenže ouha, přestože je všichni dotujeme ze svých daní a Elon Musk s nimi dokáže zázraky, běžní zákazníci si velmi dobře uvědomují jejich omezenou použitelnost a „kupují” je leda za cizí peníze.
Marná tak asi bude snaha BMW a dalších německých výrobců limuzín snižovat své průměrné emise vývojem dalších a dalších elektromobilů či dobíjecích hybridů. Nakonec se o to papírově postará EU, ale i kdyby ne, platí stále jedno - dokud někdo nevymyslí baterie s výrazně vyšší hustotou energie, výrazně nižší hmotností, výrazně nižší cenou a založené na netoxických materiálech, zůstanou elektrovozítka jen okrajovou záležitostí. Ze stejného důvodu, byť u nich to není tak jednoznačné, zůstávají do jisté míry ležet ladem i hybridy.
Situace automobilek je nezáviděníhodná. EU tvrdě prosazuje svá bůhví jak stanovená čísla a technické možnosti ubývají. V zákulisí tak začal boj o vyjednání výjimek, který ale, jak se zdá, není zrovna úspěšný. Jak jinak si vysvětlit slova Karla-Thomase Neumanna, šéfa Opelu, který na tiskové konferenci v předvečer frankfurtského autosalonu označil stávající situaci za neudržitelnou. „Je potřeba přestat hrát politické hry, kvůli kterým teď stojí veškerá vyjednávání,” prohlásil. „Musíme přestat mluvit a začít jednat.”
Jeho hlavní výhradou je nesmyslnost výpočtu průměrných emisí konkrétní automobilky, místo něj by chtěl zavést systém postavený na udržitelnosti a rovném přístupu. „Nelze přece srovnávat rodinný hatchback, který ročně najede desetitisíce kilometrů a sportovní auto jako je Corvette, které většinu času stráví zaparkované v garáži.” Neumann požaduje zavedení individuálního přístupu, který bude místo místo papírové spotřeby založen na reálných emisích a bude brát v úvahu i reálné použití toho kterého vozu.
Jenže... není už takový systém dávno zaveden? Neúčastníme se jej všichni pokaždé, když na benzince platíme za načerpané palivo? Není to, zvláště s „podporou” spotřebních daní, tím systémem, který nás samotné vede k hledání optimálních řešení přesně pro naše potřeby? Ty pak pak otiskujeme do volby konkrétního vozu a podle naší poptávky musí automobilky své produkty šít. Pokusy EU do tohoto procesu vstupovat s „něčím lepším” jsou hloupým nepochopením životní reality a pokusem ujmout se moci nad něčím, co bez podobného řízení lépe žije samo.
Neumann se také opřel do nerovné pozice automobilek a jiných zněčišťovatelů. Pro elektrárny spalující fosilní paliva je také připraven limit, jenže sankce, které budou muset za jeho překročení, jsou 66krát menší, než v případě výrobců automobilů. Oxid uhličitý vypuštěný autem je prostě moc a moc ošklivý, ten z elektrárny vadí daleko méně. Otázkou je, jestli vůbec vadí. Ukazuje se, že ať už lidstvo vypouští CO2 kolik chce, světové klima na to nereaguje. Dokonce to podle poslední zprávy IPCC vypadá, že se nejenže neotepluje, naopak, někteří vědci začínají mluvit o přicházející době ledové.
Je to jedno z mála veřejných odsouzení současných plánů EU a snad úplně pronesené tak vysoce postaveným představitelem některé z evropských automobilek. Bude to kamínek, který spustí lavinu nebo ho byrokraté umlátí čepicemi? Mám obavu, že dojde na druhou variantu a k byrokratům se přidají i šéfové ostatních firem. Přece nevyhodí miliardy, které stál vývoj všech těch elektrovozítek a hoši z Bruselu vždy ochotně pomohou při prosazování sebenesmyslnějších regulací. Však ty je živí, oni žádný produkt nevytvářejí, jen ostatním mluví do jejich pracovních i osobních životů.
A je tu ještě jeden pozoruhodný aspekt. Zdálo by se, že prohlášení pana Neumanna zaujme všechny motoristické novináře minimálně v Evropě, minimálně v Německu. Reálně o něm ale informoval pouze britský Autocar a německý Automobilwoche, zprostředkovaně pár okrajových médií. Možná je to jen má paranoia, ale i to svým způsobem naznačuje, jak odvážný krok to byl na straně jedné a jak velký je nezájem informovat o menšinových názorech na straně druhé. My tento signál přehlížet nechceme...












Opel představil ve Frankfurtu spoustu novinek, nás ale nejvíce zaujalo prohlášení šéfa firmy, který se postavil iracionálním regulacím EU. Bohužel jsme jen jedni z mála
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
dnes
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
včera
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nejčtenější články
VW ukázal nové SUV velikosti Touaregu. Nedovedeme si představit, jak by mohlo uspět. A podívejte se, co má na zádi
12.11.2025
Ameriku znovu dobývají osmiválce. Lidé je prostě chtějí, a tak i 14 let staré auto přechytračilo regulace, aby bylo k mání v celé zemi
12.11.2025
Mercedes ukázal nové GLB „v chlaďáku”. Z toho, co udělal s jeho interiérem, vám zamrzne úsměv na tváři
12.11.2025
Nezájem nutí Audi dál měnit plány. Jeho poslední elektrické modely někde ani „nebudou uvedeny na trh”
12.11.2025
Už i Tesla má problém s váznoucími prodeji, a tak začala svá auta levně pronajímat komukoli
12.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
