Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Počet krádeží aut za 5 let vzrostl až skoro o polovinu, na vině je obvyklý podezřelý
28.1.2019 | Mirek Mazal
Kradených aut v České republice stále ubývá, dáno to ale bude jen zastaralostí místního autoparku. Jinde ve světě je trend opačný a Velká Británie s průměrným stářím vozu jen 7,8 roku ukazuje extrém.
Auto je obvykle tou nejhodnotnější věcí, kterou máme a kterou lze relativně snadno odcizit. Spousta lidí má i cennější nemovitost, typicky dům či byt tu lze ale nanejvýš vykrást, nikoli ukrást. Pokud má někdo více peněz, v bance jsou v bezpečí a přímo u sebe více hotovosti nosíme jen nahodile. A pokud někdo má na svém těle šperk za statisíce nebo miliony, obvykle nejezdí Škodou Felicia.
Kvůli výše zmiňovanému jsou auta tak oblíbeným terčem zlodějů a jejich krádeže se majitelé tak obávají. Člověk by s ohledem na překotný vývoj veškeré techniky a stále intenzivnější dohled nad našimi životy mohl snadno domnívat, že auta už se skoro nekradou, jenže opak je pravdou.
U nás tomu tak není, tady krádeži ještě ubývá, v rozvinutějších zemích je ale vývoj přesně opačný. Zloději jsou stále aktivnější už „vedle” v Německu a situace je tím horší, čím mladší autopark v té které zemi je. U nás vzrostlo průměrné stáří automobilu v roce 2017 na více než 15 let, ve Velké Británii činilo tou dobou pouhých 7,8 roku a u dieselových vozů dokonce jen 6,6 roku. A právě tam v posledních letech počet krádeží prudce stoupá.
Britská agentura Home Office ve své poslední statistice shrnuje, že za posledních pět let přibylo nahlášených krádeží aut skoro o polovinu. Ve fiskálním roce 2013-14 bylo ohlášeno policii 75 308 odcizených vozidel. Toto číslo v letech 2017-18 povyrostlo na 111 999. Nárůst o 48,7 % se znamená úspěšný útok pachatelů na vybraný automobil každých pět minut nebo 300 postrádaných aut denně. Čísla registrační autority DVLA (viz tabulka níže) hovoří o menším absolutním počtu, ale velmi podobném procentním trendu a dokladují, že méně než polovina odcizených vozů je kdy nalezena.
Stoupající tendenci je velmi lehké zasadit do specifických souvislostí. Někteří argumentují i souběžně klesajícím počtem policistů, to ale považujeme spíše za okrajový faktor - policisté ani v Británii nikdy nebyli na každém rohu a že by zloději kradli nebo nekradli auta na základě míry pravděpodobnosti objasněností krádeže (která mimochodem neklesá) je velmi nepravděpodobné. Je to otázka příležitosti, kterou zlodějům dávají moderní bezklíčových systémy vstupu a startu.
Ukrást auto je dnes velmi snadné, rychlé, stačí na to technika za pár stovek a ještě na tom okolí nepřijde nic podezřelého, protože prodloužení signálu klíče může působit i za bílého dne tak, že do auta nasedá a odjíždí s ním jeho právoplatný majitel. Ve Velké Británii se tento faktor projevuje nejrychleji právě kvůli zmíněnému stáří tamních aut - před 15 léty (a to je průměr...) mělo bezklíčový start a vstup jen pár luxusních vozů. Na začátku této dekády už byl docela běžný i u obyčejnějších vozů a dnes jej můžete mít skoro v jakémkoli autě na trhu. Naděje na zlepšení do budoucna jsou tedy minimální, a to zejména v zemích, jako je ta naše.
Popsaný trend souvisí také s počty vykradených aut. Ztrátu věcí z vozidla nahlásilo taktéž více lidí, celkem 258 346 takových incidentů zaznamenaly úřady v roce 2016-17, o 12 měsíců později se číslo zvýšilo o 8,4 % na 280 032.
Ředitel pojišťovny RAC Mark Godfrey popsal nejnovější údaje jako velmi alarmující a řekl, že prudký nárůst představuje „depresivní obraz společnosti, kde je příliš snadné, aby gangy zlodějů ukradly vozidla“. Godfrey prohlásil, že: „Pokud by počet krádeží klesl, pak by pojistné bylo nepochybně nižší.“ Mluvčí RAC opět ukázal prstem hlavně na slabé zabezpečení technologie keyless.
Jak se proti moderním zlodějům bránit, jsme probírali vícekrát, existují levné a zaručené způsoby. Žádný ale pochopitelně neznamená zachování plného komfortu bezklíčového vstupu, tady se musí více snažit automobilky. Až ovšem uspějí, bude trvat další roky, než se to na statistikách projeví, pokud tedy zloději v mezičase neobjeví nová slabá místa...

Tabulka s přehledem počtu ukradených aut podle DVLA ukazuje menší cifry než Home Office, neboť nezahrnuje později vypátrané vozy. I tak ale postupný nárůst o desítky procent po předchozím opačném vývoji jasně patrný
Zlodějské gangy ve Velké Británii těží z nízkého průměrného věku tamních aut a přes špatně zabezpečené bezklíčové ovládání je kradou ve velkém. Nevýhoda keyless se stala osudnou i rodině vlastnící dva zánovní Mercedesy
Zdroje: Home Office, DVLA
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 8 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
2.4.2025Německé automobilky čeká podle analytiků doba temna. Můžou si za to hlavně samy
3.4.2025K mání je výjimečně zachovalá italská kráska z dob, kdy jste i v kompaktu mohli mít šestiválec. Nic takového znovu nekoupíte
3.4.2025Audi zřejmě vysychá kasa, rozprodávat začalo své historické závodní speciály. Tyto jdou „na porážku” jako první
3.4.2025Dobíjecí Volva, kterým hrozí požár, jezdí i v Česku. Jejich nabíjení by se měly vyvarovat stovky zdejších majitelů
3.4.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.02. 16:23 - Stepan
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB