Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Podívejte se, jak smutně skončilo rudé Maserati, které týral Clarkson v Top Gearu
1.9.2018 | Petr Prokopec
Připusťme, že od začátku nešlo zrovna o nejkvalitněji postavený vůz. Ovšem až ve chvíli, kdy do něj desítky let po jeho zrodu usedl Jezza, byla jeho aktivní životní dráha u konce.
Není žádným tajemstvím, že novinářská vozidla mají těžký život. Do značné míry je to logické, neboť má-li někdo vůz poznat tak, aby o něm byl schopen něco kloudného říci, musí narazit na jeho limity. A nebo je i překročit, jak nám pravidelně dokazují Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May. Tato trojice během svého působení v Top Gearu i nově v The Grand Tour mnohdy i záměrně překračuje hranice, což sice na straně jedné vede k nemalé zábavě u televizních obrazovek, nicméně na straně druhé k destrukci svěřených aut.
Jedním z těch zcela zničených bylo Maserati Merak. Objevilo se ve čtvrté epizodě sedmé série Top Gearu. Ta byla premiérově vysílána 4. prosince 2005, tedy před dlouhými třinácti lety. Samotné italské kupé pak vzniklo v roce 1974 během éry, kdy automobilku vlastnil Citroën. Neměla by nás tedy zaskočit řada komponentů, jež Merak sdílel s francouzským SX. Překvapivější ovšem je, že stačilo pár chvilek s Clarksonem za volantem, a vůz byl zralý do šrotu, i když před tím jezdil 31 let bez větších potíží.
Jelikož ale vše má svůj řád, musíme se i my momentálně vrátit k počáteční výzvě, kdy Jezza, stejně jako Hammond a May, dostal od producentů 10 tisíc liber na koupi postaršího sporťáku. To nezní zase tak neřešitelně, podmínkou ovšem bylo, aby se jednalo o vůz italského původu s motorem uprostřed. A na takový vůz už to moc peněz není. Richard tedy na úvodní schůzku dorazil s Ferrari 308 GT4, James s Lamborghini Urraco a Jeremy s již zmíněným Maserati. Původně si myslel, že jde o Merak SS, skutečnost ale byla jiná.
Už jen fakt, že Clarkson pořídil vůz z roku 1974, měl slavnému moderátorovi být podezřelý. Provedení SS, které disponovalo vyšším výkonem a nižší hmotností, bylo totiž představeno v březnu 1975 v Ženevě a jeho produkce odstartovala až v následujícím roce. Jezza však nakonec svůj omyl zjistil teprve ve chvíli, kdy objevil ve voze fakturu na 38 liber, za kterou bylo pořízeno logo SS. To přitom bylo jediným komponentem shodným s výkonnějším modelem.
To jsme ale poněkud odbočili, proto zpět k výzvě, respektive k onomu týrání. Přestože měl citelně nižší výkon, než jaký deklarovala dokumentace v době vzniku, a ještě horší brzdy, přežil řadu náročných zkoušek včetně jízd na okruhu. Ve finále ovšem jeho motor explodoval, přičemž hřídel či blok pohonné jednotky skončily roztroušené po silnici. Jezza jej pak na úpatí Readingu zanechal osudu na pokraji vozovky.
Tím by se na ubohé Maserati dalo zapomenout, někteří fanoušci Top Gearu ale po jeho dalším osudu zapátrali. Spekulovalo se, že BBC vůz velmi levně prodalo a ten skončil rozmontovaný na součástky. Nicméně v roce 2016 bylo zjištěno, že je stále pohromadě, i když není pojízdný. Přesto se potvrdila i první spekulace, auto opravdu slouží jako zdroj náhradních a zůstává jím i nyní, kdy jej takto rozprodává společnost EuroSpares.
Koupe může být i jako celek, konkrétní cena ale uvedena není, přičemž je otázkou, zda by vlastně i byla nižší než oněch deset tisíc liber. I když jde o nepojízdný vůz, stále je to italský klasik, který navíc těží z Clarksonova jména. Máme ovšem pocit, že celý si jej již nikdo nepořídí, spíše opravdu dojde na postupné rozmontování na součástky.
Merak tedy ukončí svou životní pouť s pouhými 89 tisíci kilometry na počítadle. To rozhodně není moc, což bychom vlastně mohli brát jako důkaz o tom, že velmi malá kvalita italských vozů není jen pouhým mýtem. Zvláště když ji po nějaký čas měli pod palcem Francouzi a když se jí rozhodl po 31 letech otestovat jeden šílený britský novinář.











Značku Maserati má Jeremy Clarkson rád, i proto zvolil pro výzvu v Top Gearu v roce 2005 model Merak. Nicméně ten jeho řádění nepřežil
Dnes je vůz takto smutně rozprodáván na součástky
Zdroj: EuroSpares
Bleskovky
Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
před 4 hodinamiDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025
Nejčtenější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
15.9.2025Kolabující Audi se dál hojí na svých dealerech, marže jim seřízlo až k nule. „Prodávat auta už se nevyplatí,” říkají
16.9.2025Z „Ferrari pro chudé” se stal sen skutečných majitelů Ferrari, na nejlepší kusy dnes ani oni nemají
16.9.2025Ford po 70 letech strhne své ikonické sídlo, stěhuje se do nově postaveného skleněného „paláce udržitelnosti”
16.9.2025Jeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
16.9.2025
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 08:56 - Eda
- Policejní kontroly a měření 10.15. 23:11 - mafel
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.15. 15:46 - pavproch
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch
- Výběr navigace do auta 10.15. 08:55 - Betim1986