Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Podívejte se, jak smutně skončilo rudé Maserati, které týral Clarkson v Top Gearu
1.9.2018 | Petr Prokopec
Připusťme, že od začátku nešlo zrovna o nejkvalitněji postavený vůz. Ovšem až ve chvíli, kdy do něj desítky let po jeho zrodu usedl Jezza, byla jeho aktivní životní dráha u konce.
Není žádným tajemstvím, že novinářská vozidla mají těžký život. Do značné míry je to logické, neboť má-li někdo vůz poznat tak, aby o něm byl schopen něco kloudného říci, musí narazit na jeho limity. A nebo je i překročit, jak nám pravidelně dokazují Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May. Tato trojice během svého působení v Top Gearu i nově v The Grand Tour mnohdy i záměrně překračuje hranice, což sice na straně jedné vede k nemalé zábavě u televizních obrazovek, nicméně na straně druhé k destrukci svěřených aut.
Jedním z těch zcela zničených bylo Maserati Merak. Objevilo se ve čtvrté epizodě sedmé série Top Gearu. Ta byla premiérově vysílána 4. prosince 2005, tedy před dlouhými třinácti lety. Samotné italské kupé pak vzniklo v roce 1974 během éry, kdy automobilku vlastnil Citroën. Neměla by nás tedy zaskočit řada komponentů, jež Merak sdílel s francouzským SX. Překvapivější ovšem je, že stačilo pár chvilek s Clarksonem za volantem, a vůz byl zralý do šrotu, i když před tím jezdil 31 let bez větších potíží.
Jelikož ale vše má svůj řád, musíme se i my momentálně vrátit k počáteční výzvě, kdy Jezza, stejně jako Hammond a May, dostal od producentů 10 tisíc liber na koupi postaršího sporťáku. To nezní zase tak neřešitelně, podmínkou ovšem bylo, aby se jednalo o vůz italského původu s motorem uprostřed. A na takový vůz už to moc peněz není. Richard tedy na úvodní schůzku dorazil s Ferrari 308 GT4, James s Lamborghini Urraco a Jeremy s již zmíněným Maserati. Původně si myslel, že jde o Merak SS, skutečnost ale byla jiná.
Už jen fakt, že Clarkson pořídil vůz z roku 1974, měl slavnému moderátorovi být podezřelý. Provedení SS, které disponovalo vyšším výkonem a nižší hmotností, bylo totiž představeno v březnu 1975 v Ženevě a jeho produkce odstartovala až v následujícím roce. Jezza však nakonec svůj omyl zjistil teprve ve chvíli, kdy objevil ve voze fakturu na 38 liber, za kterou bylo pořízeno logo SS. To přitom bylo jediným komponentem shodným s výkonnějším modelem.
To jsme ale poněkud odbočili, proto zpět k výzvě, respektive k onomu týrání. Přestože měl citelně nižší výkon, než jaký deklarovala dokumentace v době vzniku, a ještě horší brzdy, přežil řadu náročných zkoušek včetně jízd na okruhu. Ve finále ovšem jeho motor explodoval, přičemž hřídel či blok pohonné jednotky skončily roztroušené po silnici. Jezza jej pak na úpatí Readingu zanechal osudu na pokraji vozovky.
Tím by se na ubohé Maserati dalo zapomenout, někteří fanoušci Top Gearu ale po jeho dalším osudu zapátrali. Spekulovalo se, že BBC vůz velmi levně prodalo a ten skončil rozmontovaný na součástky. Nicméně v roce 2016 bylo zjištěno, že je stále pohromadě, i když není pojízdný. Přesto se potvrdila i první spekulace, auto opravdu slouží jako zdroj náhradních a zůstává jím i nyní, kdy jej takto rozprodává společnost EuroSpares.
Koupe může být i jako celek, konkrétní cena ale uvedena není, přičemž je otázkou, zda by vlastně i byla nižší než oněch deset tisíc liber. I když jde o nepojízdný vůz, stále je to italský klasik, který navíc těží z Clarksonova jména. Máme ovšem pocit, že celý si jej již nikdo nepořídí, spíše opravdu dojde na postupné rozmontování na součástky.
Merak tedy ukončí svou životní pouť s pouhými 89 tisíci kilometry na počítadle. To rozhodně není moc, což bychom vlastně mohli brát jako důkaz o tom, že velmi malá kvalita italských vozů není jen pouhým mýtem. Zvláště když ji po nějaký čas měli pod palcem Francouzi a když se jí rozhodl po 31 letech otestovat jeden šílený britský novinář.











Značku Maserati má Jeremy Clarkson rád, i proto zvolil pro výzvu v Top Gearu v roce 2005 model Merak. Nicméně ten jeho řádění nepřežil
Dnes je vůz takto smutně rozprodáván na součástky
Zdroj: EuroSpares
Bleskovky
Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Tým Bonovo a Scott Redding končí v šampionátu? včera 17:36
- Pre United Kingdom včera 10:00
- Moto2: V Silverstone bez Veijera, Darryna Bindera. Huertase a Estriga 21.5.2025
- Časový program GP Velké Británie 21.5.2025
- Začal letošní šampionát IRRC 21.5.2025
Nejnovější články
Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraMohutný požár v parkovacím domě na letišti JAX pohřbil přes 50 aut, způsobil kolaps budovy
včeraKrásně modrá, dodnes skoro nejetá Škoda Octavia RS TFSI za míň jak 300 tisíc Kč je přehlíženou perlou mezi ojetinami
včeraMajitel napravil největší nedostatek Tesly, přidal jí spalovací motor. Stálo ho to docela směšné peníze
včeraNejnovější Nissan dostal jméno Micra asi omylem, jeho odpudivá otylost čiší už z prvních fotek
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva