Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pohublý ex-šéf Nissanu se objevil před soudem, konečně řekl svou verzi příběhu
8.1.2019 | Petr Prokopec
Právníci využili zřídka uplatňovaného ustanovení, které dovoluje zatčenému nechat si u soudu vysvětlit důvody jeho pokračujícího zadržování. Díky tomu mohl Carlos Ghosn poprvé od svého zatčení veřejně promluvit.
Zatímco Česká republika se pomalu probouzí do nového dne, v Japonsku se již pomalu chystají na večeři. S ohledem na tento časový posun tedy nepřekvapí, že již proběhlo ostře sledované soudní slyšení s Carlosem Ghosnem v hlavní roli. Šéf aliance Renault-Nissan vůbec poprvé od svého zatčení 19. listopadu loňského roku veřejně vystoupil, přičemž se soustředil na očištění svého jména a zpochybnění toho, co je mu kladeno za vinu. Podle jeho slov byl „falešně obviněn a nespravedlivě uvězněn“, předmětem jednání ale nebyla jeho vina či nevina. A tak se po hodinu a půl trvajícím slyšení vrátil zpět do své malé a chladné cely předběžného zadržení.
Ghosna přivedla k soudu eskorta v poutech s lanem okolo pasu a v plastových sandálech. Šéf aliance vypadal mnohem hubenější než na nedávných fotkách, což jen koresponduje s prohlášením jeho syna, že zásluhou vězeňské stravy zhubl deset kilo. Přestože však novináři obklopili budovu soudu i s pomocí několika vrtulníků, fotografii Ghosna se nikomu nepodařilo získat. A jelikož soudce v tomto případě nepřipustil kamery v soudní síni, můžeme posloužit pouze ilustracemi kreslíře. I z nich je ovšem patrné, že se Ghosn nevrátil z dovolené v přímořském letovisku.
Po sejmutí želízek usedl Ghosn před soudcem po boku trojice svých právníků, aby si mohl z úst předsedajícího soudce Yuichi Tady vyslechnout důvody, proč je i po pěti týdnech od zatčení zadržován. Tada mu vysvětil, že vyšetřování je komplikované a stále ještě šéf aliance Renault-Nissan i samotného Nissanu musí zůstat nadále za mřížemi, aby nemohl prchnout ze země, ovlivnit svědky nebo ničit důkazy. Vcelku očekávané vysvětlení ale následovalo to nejzajímavější - prohlášení Ghosna k tomu, co je mu kladeno za vinu.
„Vždy jsem jednal s naprostou bezúhonností a nikdy za celou svou profesionální kariéru trvající několik dekád jsem nebyl obviněn z žádného pochybení,“ zahájil Ghosn svou řeč. A rovnou dodal, že nyní „byl falešně obviněn a nespravedlivě uvězněn na základě nepodložených obvinění“. Šéf aliance následně soudu připomněl, že to byl především on, kdo se zasloužil o to, aby se národní tragédie na pokraji bankrotu stala během několika málo let „pilířem japonské ekonomiky“.
„Převrátili jsme Nissan vzhůru nohama. Tato značka měla v roce 1999 dluh 2 biliony yenů (cca 410 miliard korun), v roce 2006 však již měla na hotovosti 1,8 bilionu yenů (370 mld. Kč). Kromě toho v roce 1999 prodávala 2,5 milionu aut se značnou ztrátou, v roce 2006 to ale již bylo 5,8 milionu aut prodávaných se ziskem. Tyto úspěchy - dosažené za pomoci špičkového týmu zaměstnanců Nissanu po celém světě - byly největším potěšením mého životě, hned po mé rodině,“ uvedl Ghosn.
Šéf aliance zároveň dodal, že o nějakém finančním podvodu nemůže být ani řeč. Jednoduše proto, že dosud žádné peníze, které jsou jednou z podstat jeho obvinění, nedostal. „Pro mě nejlepším testem 'smrtelný test'. Když bych dnes zemřel, mohou mí dědicové požadovat po Nissanu úhradu čehokoliv jiného, než je má důchodová penze? Odpovědí je jednoznačné ne.“ Stejně tak je prý nesmyslem fakt, že měl saudskému byznysmenovi Khaledu Al Juffalimu platit firemními penězi za soukromé služby.
Z interního vyšetřování Nissanu mělo totiž vyplynout, že Juffaliho firma měla obdržet v letech 2009 až 2012 ve čtyřech splátkách 14,7 milionu dolarů (329 milionů korun). Právě o tuto sumu měl přitom Ghosn přijít v rámci svého vlastnického podílu v automobilce po globální ekonomické krizi. Podle vyšetřovatelů tedy Juffaliho společnost posloužila de facto jako prádelna peněz, skrze kterou měl šéf aliance prohnat firemní prostředky, jenž nakonec z větší části skončily na jeho soukromém účtu.
Ghosn ovšem dodává, že Juffali obdržel zmíněnou sumu za to, že napomohl zpevnit strádající dealerskou síť Nissanu na Středním východě, zorganizoval jednání s tamní vládou a vyjednal stavbu továrny. Aby toho pak nebylo málo, zároveň se zasadil o to, aby japonská automobilka měla „významnou“ pozici ve společném podniku se saudskoarabským královstvím. Ze všech těchto kroků pak má značka ze země vycházejícího slunce v dané lokalitě těžit dodnes mnohem větší peníze.
„Vůči Nissanu cítím skutečnou lásku a uznání. Vždy jsem jednal čestně, legálně a s vědomím a požehnáním příslušných manažerů uvnitř automobilky, a to s jediným úmyslem - aby podpořil a upevnil Nissan a napomohl mu zpět do pozice jedné z nejváženějších a nejrespektovanějších společností v Japonsku,“ uzavřel své prohlášení Ghosn, jehož cílem bylo jednoznačně si znovu především naklonit japonskou i světovou veřejnost, která - dle našich pocitů - má beztak tendenci věřit spíše jeho nevině.
Aktuálně pak jen můžeme dodat, že vůbec poprvé veřejně by nyní měli vystoupit i Ghosnovi právníci, kteří dokonce mají zodpovědět i dotazy novinářů. Sám šéf aliance pak minimálně do pátku 11. ledna zůstane ve vězení, přičemž po tu dobu může být čtyři hodiny denně vyslýchán bez přítomnosti advokátů. Poté ovšem prokurátoři musí přijít s obviněním, či jej nechat jít. A nebo novým zatčením začít další desítky dnů zadržování a výslechů bez konkrétních obvinění. S ohledem na dosavadní postup počítáme s tím posledním.





Carlos Ghosn dnes stanul před tokijským soudem, vůbec poprvé od svého zatčení tak mohl říci svou verzi příběhu
Zdroj: NHK
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
včeraMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Překvapení v MotoGP: Maverick Viňales včera 16:24
- Salač dominoval pátku v Mugellu včera 15:22
- Začalo Mugello včera 14:57
- Vespa Officina 8: modely Primavera a GTV v nové edici 19.6.2025
- Pre GP Mugello 19.6.2025
Nejčtenější články
Výletníci pozor, Itálie na některých místech zakáže vjezd dieselů. Takový chaos mohli vymyslet jen Italové
23.5.2025Honda odpískala třetinu investic mířících do elektrických aut, z původních plánů na přechod ně už není skoro nic
23.5.2025Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
23.5.2025Věřte nebo ne, ale tohle je poslední novinka BMW. Její autor musí být velký fanda Minecraftu
24.5.2025Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
24.5.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 06.21. 02:15 - HondaMan
- Policejní kontroly a měření 06.20. 17:34 - Truck Daškam
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 06.20. 15:45 - Eda
- S větrem ve vlasech.... 06.20. 14:08 - pavproch
- Sraz Autoforum.cz dotaznik - miesto 06.19. 20:38 - M.Z.
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.19. 11:31 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 06.19. 11:01 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 21:12 - Brus