Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Převoz až 90metrového nákladu po běžné silnici je operací na hranici pochopitelnosti
14.6.2020 | Petr Prokopec
Spousta lidí má problém vejít se s autem do běžného parkovacího místa nebo s ním zajet do garáže bez kontaktu s čímkoli. Takovým asi záběry převozu extrémně velkých nákladů po silnicích přivodí těžké spaní.
Často zmiňujeme, že Spojené státy jsou trochu jiný svět. Platí to ve spoustě ohledů a mezi jinými také v případě převozu nadměrného nákladu. Pokud něco takového potkáte na české dálnici, obvykle budete mít pocit, že spíše než o cokoliv jiného jde o příliš povyku pro nic. Povětšinou se jedná o tahač s pár desítek metrů dlouhým a nanejvýš pár metrů širokým přívěsem, který skoro pokaždé můžete objet.
Ve Státech nicméně firmy využívají skutečnosti, že tamní komunikace jsou navržené velkoryseji, než ty evropské. Často bývají rovné jako pravítko, přičemž zatáčky přicházejí ke slovu pouze ojediněle. I na stovky či tisíce kilometrů tak lze při správném plánovaní poslat náklady klidně stovky tun vážící a až ke stovce metrů dlouhý. V takovém případě už ale nejde o zcela hladkou operaci a ke slovu přichází specializované firmy, jako floridská společnost Buchanan Hauling and Rigging.
Tu před čtyřiadvaceti lety založil Geary Buchanan, který měl k dispozici pouze jeden tahač a dva přívěsy. A sen o transportu i abnormálního nákladu, a to nikoliv jen po Spojených státech. Dnes má firma k dispozici daleko rozsáhlejší vozový park a pochlubit se může splněním vizí svého zakladatele. Náklad totiž dokáže i bez překládání doručit do Mexika či Kanady, a to skoro bez ohledu na jeho velikost či formu. Její akce pak dokážou ohromit, neboť úspěšný převozy některých předmětů po běžných silnicích jsou operacemi na hranici pochopitelnosti.
Přesvědčit se o tom můžete na vlastní oči na videích níže. To nejnovější mapuje převoz mýtné brány, kterou bylo nutné přesunout ze středu Floridy na jih. Nikoliv však po částech, nýbrž v jediném kuse, jenž bude následně trůnit nad několika jízdními pruhy. Nemělo by proto nikoho překvapit, že délka konvoje narostla na 71,6 metru a hmotnost na 152 tun.
Tyto rozměry již z přesunu nedělají procházku růžovou zahradou, zvláště když je třeba počítat ještě se šířkou 4,2 metru. Nadměrný náklad se tedy ani nevejde do jednoho jízdního pruhu. Celý proces tedy již odstartoval pečlivou přípravou s pomocí map a počítačových simulací. Poté následovala spolupráce s policií, která musela na mnoha místech zastavit dopravu. Ovšem i poté bylo třeba nemalé asistence, aby se konvoj protáhl užšími či prudšími zatáčkami, než se dostal na dálnici. A ani tam neměl lehký život, jak můžete vidět níže.
Pokud vás zajímá, proč mýtná brána byla transportována vcelku a nikoliv po kusech, pak důvody jsou hned dva. Tím prvním je cílová destinace. Florida je totiž velmi často ohrožována hurikány, a proto byl na integritu celé struktury kladen velký důraz . Dále tu pak máme náklady, jež i přes nemalé komplikace jsou překvapivě o desítky procent nižší, než kdyby došlo na rozkouskování brány.
Není to zdaleka jediná podobná operace a ani firma Buchanan Hauling and Rigging není v tomto oboru jedinou. Níže můžete vidět videa se záběry dalších podobných převozů - například firma Beyel Brothers se letos pochlubila tím, že najednou přesunula 88,3 tun dlouhý transformátor vážící 461 tun. A snad nejvíce fascinující je práce společnosti Lone Start Transportation, která zvládla přesun 90metrového předmětu vážícího 201 tun. Podívejte se na to sami, je to opravdu mimořádně precizní práce.




Takto vypadá nadměrný náklad na americký způsob, nemožné zde skoro neexistuje
Zdroj: Big Rig Videos@Youtube
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 7 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den včera 22:03
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejčtenější články
Korejci se pokusili dokázat, že nepotřebují logo slavné značky, aby uspěli v luxusním segmentu, ale zjevně narazili
18.8.2025Autor McLarenu F1 odhalil úplně nové auto inspirované právě jeho slavným strojem, všech pět kusů koupil jediný člověk
18.8.2025Elektrický propadák Mercedesu nikdo nechce tak moc, že na něj automobilka nabízí slevy, za jaké jinde koupíte celé auto
18.8.2025Posedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
18.8.2025Rusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.17. 19:44 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch