Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč moderní bezpečnostní systémy aut nefungují? Studie ukázala největší slabinu
30.9.2018 | Petr Prokopec
Na papíře jsou dokonalým řešením mnoha spletitých situací, v praxi ale nehodám nepředchází, právě naopak. Teď už je definitivně jasné, proč tomu tak je.
O výsledcích crash testů Euro NCAP vás informujeme pravidelně. Zaznamenat jste tedy jistě mohli i jistou averzi, kterou chováme k protěžování asistenčních systémů. Nejde přitom o skutečnost, že bychom je shledávali naprosto zbytečnými. Je nad slunce jasné, že pokud fungují tak, jak mají, a vy je užíváte tak, jak se má, pak doopravdy mohou zmírnit následky kolizí či jim dokonce úplně zabránit. Problém však tkví v tom, že tohle je jen teorie, která v praxi nedochází naplnění. A Euro NCAP je dnes přesto staví nade vše a pětihvězdičkový verdikt podmiňuje jejich přítomností.
Že je tento přístup kontraproduktivní, nedávno ukázala nizozemská studie - auta vybavená nejmodernějšími systémy se stávají účastníky dopravních nehod výrazně častěji než ta, která jimi nedisponují. Jak je to možné? To se nyní pokusila zjistit jiná studie Americké nadace pro silniční bezpečnosti (AAA Foundation for Traffic Safety) a došla k neméně pozoruhodným závěrům.
V rámci průzkumu totiž bylo zjištěno, že lidé bezpečnostním technologiím, mezi něž patří autonomní brzdy, monitoring jízdních pruhů, detekce aut ve slepém úhlu, varování před srážkou s vozy či předměty za vámi a adaptivní tempomat, plně důvěřují, aniž by si byli vědomi limitů jejich fungování.
Dle studie důvěru v bezpečnostní technologie vyjádřily minimálně dvě třetiny respondentů a více než 75 procent je považuje za přínosné. Ovšem 33 procent dotázaných již neví, že systémy spoléhají na kamery či senzory, které mohou být snadno blokovány blátem, sněhem či obyčejnou vodou. A pouze 21 procent majitelů aut osazených detekcí vozů ve slepém úhlu dodává, že si uvědomuje, že technologie nefunguje ve vyšších rychlostech.
Přesně podle toho vypadá chování řidičů moderních aut na silnici. Hned 30 procent totiž uvedlo, že monitoringu slepých úhlů věří natolik, že při předjíždění již prostor za levým ramenem nikterak nekontroluje. Za sebe se pak ostatně nedívá ani 25 procent motoristů, kteří disponují varováním před kolizí s předměty či vozy za zádí jejich auta. Dalších 29 procent se pak nevěnuje řízení, pokud dojde k aktivaci adaptivního tempomatu.
Pochopitelně můžete namítnout, že na místě by byla větší osvěta, neboť řešením je „správnější” používání, ale něco takového není reálné, lidi v tomto směru nezměníte. Potíž je v něčem úplně jiném a loni to dokonale přesně popsal Richard Hammond z Top Gearu a The Grand Tour - tyto systémy nikdy nebudou fungovat, dokud si vládu nad vozem nevezmou zcela i s následky za svá rozhodnutí. Dokud se „jen” snaží pomoci vyžadujíc vaši plnou pozornost, promění se rychle z dobrého sluhy ve špatné pána - jen vás falešně ukolébají v důvěře, že vás chvílemi plně zastanou, což v dnešní době stále zdaleka nezvládají.




Nová studie ukazuje příčiny zajímavého paradoxu. Moderní bezpečnostní systémy aut nehodám nepředcházejí, spíše napomáhají jejich vzniku. Řidiči totiž systémy nepoužívají jako asistenty, svěřují se jím a důvěřují jim tak více, než by měli. Tento způsob využití ale stěží někdo změní, je třeba změnit samotné systémy
Zdroj: AAA Foundation for Traffic Safety
Bleskovky
Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025 (3)Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025 (3)Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
24.5.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Co nového v prostřední kubatuře včera 20:44
- Změny u Yamahy ve WorldSBK a WorldSSP včera 17:54
- Těžké zranění Lucy Mariniho včera 12:00
- Re test Superbike v Misanu včera 10:00
- Bulega v novém rekordu 28.5.2025
Nejnovější články
Ojetý Opel Corsa má podle Němců smysl koupit v jedné generaci. Elektrické verzi se ale vyhněte za každou cenu, sežere vás zaživa
včeraNovinka od zakladatelů Alpiny, kteří Alpinu už prodali, vypadá naživo líp než ve studiu, potají skrývá dvě auta v jednom
včeraBrembo ukázalo nové řešení brzd, s jinými už v Evropě brzy nebude možné prodávat auta
včeraTohle je nový císař ztráty hodnoty, během pouhých 600 ujetých km připravil majitele o 2,64 milionu Kč!
včeraBMW se chystá změnit design úplně každého auta, které vyrábí, dokonce i nedávno představených novinek
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva