Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč moderní bezpečnostní systémy aut nefungují? Studie ukázala největší slabinu
30.9.2018 | Petr Prokopec
Na papíře jsou dokonalým řešením mnoha spletitých situací, v praxi ale nehodám nepředchází, právě naopak. Teď už je definitivně jasné, proč tomu tak je.
O výsledcích crash testů Euro NCAP vás informujeme pravidelně. Zaznamenat jste tedy jistě mohli i jistou averzi, kterou chováme k protěžování asistenčních systémů. Nejde přitom o skutečnost, že bychom je shledávali naprosto zbytečnými. Je nad slunce jasné, že pokud fungují tak, jak mají, a vy je užíváte tak, jak se má, pak doopravdy mohou zmírnit následky kolizí či jim dokonce úplně zabránit. Problém však tkví v tom, že tohle je jen teorie, která v praxi nedochází naplnění. A Euro NCAP je dnes přesto staví nade vše a pětihvězdičkový verdikt podmiňuje jejich přítomností.
Že je tento přístup kontraproduktivní, nedávno ukázala nizozemská studie - auta vybavená nejmodernějšími systémy se stávají účastníky dopravních nehod výrazně častěji než ta, která jimi nedisponují. Jak je to možné? To se nyní pokusila zjistit jiná studie Americké nadace pro silniční bezpečnosti (AAA Foundation for Traffic Safety) a došla k neméně pozoruhodným závěrům.
V rámci průzkumu totiž bylo zjištěno, že lidé bezpečnostním technologiím, mezi něž patří autonomní brzdy, monitoring jízdních pruhů, detekce aut ve slepém úhlu, varování před srážkou s vozy či předměty za vámi a adaptivní tempomat, plně důvěřují, aniž by si byli vědomi limitů jejich fungování.
Dle studie důvěru v bezpečnostní technologie vyjádřily minimálně dvě třetiny respondentů a více než 75 procent je považuje za přínosné. Ovšem 33 procent dotázaných již neví, že systémy spoléhají na kamery či senzory, které mohou být snadno blokovány blátem, sněhem či obyčejnou vodou. A pouze 21 procent majitelů aut osazených detekcí vozů ve slepém úhlu dodává, že si uvědomuje, že technologie nefunguje ve vyšších rychlostech.
Přesně podle toho vypadá chování řidičů moderních aut na silnici. Hned 30 procent totiž uvedlo, že monitoringu slepých úhlů věří natolik, že při předjíždění již prostor za levým ramenem nikterak nekontroluje. Za sebe se pak ostatně nedívá ani 25 procent motoristů, kteří disponují varováním před kolizí s předměty či vozy za zádí jejich auta. Dalších 29 procent se pak nevěnuje řízení, pokud dojde k aktivaci adaptivního tempomatu.
Pochopitelně můžete namítnout, že na místě by byla větší osvěta, neboť řešením je „správnější” používání, ale něco takového není reálné, lidi v tomto směru nezměníte. Potíž je v něčem úplně jiném a loni to dokonale přesně popsal Richard Hammond z Top Gearu a The Grand Tour - tyto systémy nikdy nebudou fungovat, dokud si vládu nad vozem nevezmou zcela i s následky za svá rozhodnutí. Dokud se „jen” snaží pomoci vyžadujíc vaši plnou pozornost, promění se rychle z dobrého sluhy ve špatné pána - jen vás falešně ukolébají v důvěře, že vás chvílemi plně zastanou, což v dnešní době stále zdaleka nezvládají.




Nová studie ukazuje příčiny zajímavého paradoxu. Moderní bezpečnostní systémy aut nehodám nepředcházejí, spíše napomáhají jejich vzniku. Řidiči totiž systémy nepoužívají jako asistenty, svěřují se jím a důvěřují jim tak více, než by měli. Tento způsob využití ale stěží někdo změní, je třeba změnit samotné systémy
Zdroj: AAA Foundation for Traffic Safety
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici včera 14:15
- Jose Antonio Rueda může odletět domů včera 14:10
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur včera 14:00
- Je Dixon pro MotoGP příliš pomalý? „Někteří lidé si to myslí.“ včera 11:24
- Triumph Bonneville Bobber 2026: s větší palivovou nádrží včera 08:00
Nejnovější články
Majitel najel s Golfem čtvrté generace přes 1 milion km, stále původní motor „Pumpe-Düse” to zvládl s lehkostí
včera
Do dražby jde sbírka aut a lodí odsouzeného podvodníka. Vkus mu nejde upřít, teď o vše přijde bez rezervních cen
včera
Ferrari ukázalo nový supersport se dvěma volanty. Auto bude prodávat, reálně ale nikdo nezatočí ani s jedním z nich
včera
Aby to nezapadlo: I s koncem roku 2025 si můžete v ČR koupit nový 130koňový dieselový rodinný kompakt za 430 tisíc Kč
včera
Maserati vůbec poprvé předalo svou techniku italské policii, své prodeje tím zvýšilo dramaticky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
