Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, červen 2013: další propad je srazil nejníže od roku 1996
16.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Další hřebíček do rakve evropských prodejů přináší pokles o 5,6 % oproti loňsku. Vzdorovat mu svede jen Británie či Dánsko, mezi značkami pak Dacie.
Za uplynulé dva týdny vám přinášíme reportů o prodejích nových automobilů více než obvykle. Důvod je ale prostý, první pololetí máme za sebou, a tak může být obrázek o odbytu v jednotlivých zemích či kontinentech mnohem celistvější, než by tomu bylo v případě dat měsíčních. Ty totiž mnohdy zkreslují sezónní vlivy nebo „zásahy shůry“, jak nám v červnu předvedlo třeba Holandsko. Tamní červnové registrace šly totiž dolů o více než 50 procent kvůli chystanému snížení emisních poplatků, které vešly v platnost 1. července.
Holandskému trhu jsme se ale věnovali v rámci samostatného reportu. Proto přejdeme rovnou k celé Evropě, která se na rozdíl od takové Ameriky dočkala propadu i jako celek. Sice proti Zemi tulipánů desetinásobně menšího (konkrétně je to -5,6 %), nicméně i přesto jsou registrace v počtu 1 134 042 kusů nejnižší hodnotou zaznamenanou od roku 1996. Za celé první pololetí pak byly prodeje o 6,6 procenta menší než loni, když dohromady bylo letos na všech trzích prodáno „jen“ 6 204 990 nových vozů.
Velká Británie byla přitom i v červnu jednou z mála zemí (další je třeba Dánsko), které automobilky drží nad vodou. Oproti loňsku se zde totiž dočkaly 13,4procentního nárůstu. I díky osmiprocentnímu propadu Francie je tak Anglie hned po Německu druhým nejvýznamnějším trhem. Pokud by navíc stávající trendy byly zachovány, pak se o svou pozici mohou bát i naši sousedé. Prodeje nových vozů tam totiž v červnu poklesly o 4,7 %.
Obě evropské mocnosti ovšem nejsou těmi hlavními červnovými propadlíky. A není to kupodivu ani Holandsko. Největší pokles (-73,7 %) totiž zaznamenaly v Irsku, kde se minulý měsíc prodalo jen 1 673 nových vozů. Dobře si pak automobilový průmysl nevedl ani v Rumunsku (-45,9 %) nebo na Kypru (-37 %), dvacetiprocentní propad postihl i Českou republiku, přičemž tuzemská skepse příliš zlepšení neslibuje.
V rámci jednotlivých značek je pak překvapením již jen malý růst (+2,8 %, respektive 1,3 %) u Jaguaru a Land Roveru, tedy značek, které až doposud jakýmkoliv propadům oponovaly dvoucifernými pozitivními výsledky. Dacie se ale evropské trhy očividně nepřejí (+17 %), stejně jako začíná být pravidelným úspěchem vyšší prodej modelů Seatu (+12,2 %). Dobře pak bylo i u Fordu (8,1 %), který se ale za poslední roky dostal v Evropě tak nízko, že už se jednou musel odrazit ode dna.
Peugeot (-9,3 %), Citroën (-12,5 %) a Renault (-3,1 %) pro změnu opět patří mezi značky evidující pokles, tak výrazný jako u Alfy Romeo (-34,3 %) nebo Lancie (-33 %) ale není. Dobře pak nebylo ani u BMW (-7,9 %), slabého úspěchu se ale dočkal Mercedes-Benz (+2,7 %). Tím dnes končíme, přičemž další výsledky přineseme v půlce „okurkové“ sezony. Dosavadní trendy ale nemají důvod nepokračovat...






Evropské prodeje nových automobilů na rozdíl od těch amerických nevykazují tolik optimismu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž na parkovišti bouchnul dveřmi do vedle stojícího auta, zareagoval na to neuvěřitelným způsobem
včeraRuský youtuber pro kliky zničil úplně nové Lamborghini, z jeřábu na něj spustil třítunový sud
25.3.2023Policie nechápe, Polák v prťavém Fiatu převážel 1,5 tuny až skoro 9metrových klád dřeva
24.3.2023
Nové na MotoForum.cz
- Argentina bez Marqueze včera 11:25
- Brixton Layback: koncept plážového skútru včera 10:45
- Skvělý víkend zakončil Salač čtvrtým místem 26.3.2023
- Mistr světa je prostě Mistr světa: Bagnaia vyhrál v Portimau 26.3.2023
- Moto2 vyhrál favorizovaný Acosta, 4. Salač 26.3.2023
Nejnovější články
Majitel dostal od automobilky nové auto zdarma jen za to, že s tím předchozím jezdil, jezdil a jezdil
před 2 hodinamiPrvní automobilka zareagovala na zrušení zákazu spalovacích motorů v EU, nabídne je i po roce 2036
před 3 hodinamiVýrobci mají na skladech stále více nových aut, některé modely už zase můžete mít hned
včeraZánovní Škoda Octavia ještě s pořádným motorem za 236 tisíc Kč nemusí být ani v dnešní době jen sen
včeraZájem o elektromobily v Německu se dál strmě propadá, situace ukazuje, co jediné je prodává
včera
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 03.28. 09:30 - mattonecz
- Auto pro 2 + 3 03.28. 09:16 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 07:59 - řidičBOB
- Politický koutek 03.28. 06:49 - řidičBOB
- Výběr materiálu příjezdové cesty 03.27. 23:13 - Kavis
- Jaké auto vybrat na krátké trasy do 300 tis. 03.27. 22:31 - Meroua
- Autohadanky 03.27. 22:19 - Vrooom
- Hon na piráty 03.27. 15:49 - řidičBOB