Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě se v lednu 2013 propadly na minimum za posledních 23 let
19.2.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Loňský propad prodejů nových aut pokračuje. Dobře se vede jen Velké Británii či Estonsku, ze značek pak BMW, Jaguaru, Opelu nebo Kie.
Prakticky celý loňský rok jsme vás v rámci prodejů nových vozů informovali o jediném výsledku. A jak se zdá, letošek nebude jiný. Evropský region totiž za první měsíc tohoto roku vykázal meziroční pokles o 8,7 %. Registrace v počtu 885 159 kusů navíc znamenají nejmenší číslo od roku 1990, kdy evropská asociace výrobců aut (ACEA) vůbec začala zveřejňovat tyto výsledky. Podle prognóz analytiků by navíc úpadek měl pokračovat i během příštích jedenácti měsíců, což například pro takový Peugeot nebo Citroën, tedy značky žádající aktuálně o dotaci rodnou Francii i Evropskou unii, není zrovna optimální výhled.
Zbytek letošního roku si ovšem můžeme na jiné články, dnes se podíváme hlavně na samotný leden, kdy jen velmi málo trhů zaznamenalo růst. Z těch největších je třeba zmínit Velkou Británii, kde se oproti prvnímu měsíci roku 2011 prodalo o 11,5 % více. Špatně si pak nevedlo ani Rakousko (+3,5 %), Belgie (+13,3 %), Dánsko (+14,5 %), Estonsko (+28,4 %), Polsko (+8,8 %) nebo Island (+43,8 %).
Dramatický pokles naopak eviduje Francie (-15,1 %), Itálie (-17,6 %), Nizozemí (-31,2 %), Maďarsko (-26,1 %), Finsko (-28,2 %) či Řecko (-34,5 %). Dobře si ovšem nevedlo ani Německo, kde registrace spadly o 8,6 %. S počtem 192 090 prodaných nových vozů však tento trh hraje v Evropě nadále prim, zatímco u takového Řecka, kde se za leden udalo jen 5 533 exemplářů, již pomalu není kam klesat.
Pokud přijde řeč na značky, pak výraznější růst lze zaevidovat jen u Volkswagenu. Tím nenarážíme ani tak na šestiprocentní navýšení prodejů Seatu, ale spíše +1 654 %, které v rámci EU eviduje prémiová část koncernu. Tedy značky jako Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche. Právě posledně jmenovaná automobilka ale vše vysvětluje - VW ji totiž zahrnuje do výkazů teprve od srpna 2012.
Mimo to pak růst můžeme zaznamenat pouze u „známých firem“. Tedy korejské Kie (+7,2 %) a britsko-indického Jaguaru a Land Roveru (+21,5 % resp. + 18,5 %). O necelých deset procent pak narostly prodeje BMW a zhruba o 5 % Mercedesu (který ovšem tratil na Smartu). Radost mají také u Opelu (za +4,5 % zřejmě může Adam), Hondy (+10,3 %) nebo Mazdy (+11,4 %).
Největším lednovým propadlíkem se kupodivu stal Lexus, který za letošní leden prodal pouze 1 641 nových vozů. Tedy o 47,4 % méně než v roce 2011. Se 40,2procentním poklesem mu ale na záda dýchá Chevrolet (21 prodaných vozů amerického GM ani nebudeme zmiňovat), dobře nebylo ani zmíněnému Peugeotu (-16,6 %) a Citroënu (-15,9 %) či koncernu Fiat (-12,3 %).
Jsme tedy zvědavi, jak se bude situace na evropských trzích vyvíjet i nadále. S ohledem na minulost se ale dá počítat s tím, že únor bude ještě horší. Chuť by si tak automobilky mohly spravit snad jen v březnu, jak však ukazuje analýza roku 2011, poté již přijde poměrně strmý sešup až na srpnové dno...






Meziroční lednové prodeje nových automobilů se letos opět propadly. Dokonce na minimum od roku 1990
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Živá témata na fóru
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1