Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První automobilka otevřeně odmítla velké dotykové displeje, důvody má rozumné
21.4.2019 | Petr Prokopec
Přišla s nimi Tesla a nyní míří do aut dalších a dalších výrobců, kteří tak soustředí prakticky veškeré ovládání auta na jedno jediné místo. Ian Callum říká, že Jaguar touto cestou nepůjde.
Dnešní doba přeje dotykové technologii. Výrobci aut proto stále častěji osazují nové modely rozměrnými displeji ve stylu tabletů, na které pak soustředí veškeré ovládání. Na první pohled taková koncepce dává smysl, neboť designéři mohou kabinu vyčistit od nežádoucích tlačítek. Ovšem jejich absolutní eliminace také není žádoucí, neboť zejména za jízdy přes dotykový displej nelze ovládat rozumně vše.
Přes tento fakt automobilky kráčí téměř jako v jednom šiku a na dotykové displeje soustřeďují stále více funkcí. Výjimek je minimum, ale existují a nevznikají jen tak, že výrobce nedokázal včas nasednout na správný vlak. V Jaguarech velké dotykové displeje nenajdete a šéfdesignér britské automobilky Jaguar Ian Callum říká, že s ničím takovým v kokpitech „svých” aut ani nepočítá.
„Pokud jedete rychlostí 130 až 145 km/h - a v některých zemích je takové tempo legální - pak se nechcete zbytečně zabývat iPadem, ve kterém budete hledat ovládání zpětných zrcátek či sedadel. Musíte cítit, jak jste propojeni s vozem, aniž byste se na cokoliv museli dívat déle než milisekundu,“ uvedl doslova Callum.
S britským šéfdesignérem lze souhlasit, soustředění všech ovládacích prvků na rozměrný tablet bude dávat smysl leda ve chvíli, kdy umělá inteligence zvládne převzít plnou kontrolu nad vozem. A tomu jsme zatím na hony vzdáleni. Navíc integrace čehosi jako iPadu není ani tak hnána snahou o bezpečnost či komfort, hlavní roli zde hraje snižování nákladů. Dnes jsou automobily protkané všelijakými technologiemi, na které by analogové ovladače již nestačily - a pokud ano, bylo by jich potřeba značné množství.
Takové řešení by ovšem bylo příliš drahé a designu interiéru a nakonec ani ergonomii by to nikterak neprospělo. Digitalizace se tak stala nezbytností a najel na ni ostatně i Jaguar, jak je patrné třeba u elektrického SUV I-Pace. To dostalo do vínku 12,3palcový virtuální kokpit, jemuž společnost dělá centrální obrazovka multimédií o stejné velikosti. Pod ní pak nejdeme ještě třetí displej menších rozměrů, jenž je určen klimatizaci. Není tedy Callum se svými tvrzeními mimo?
Rozdíl mezi Jaguarem a zbytkem světa ovšem tkví v tom, že Britové ponechali ve hře řadu tlačítek, které umožňují přímý přístup k nejužívanějším funkcím. Snadnějšímu přístupu a větší uživatelské přívětivosti pak byly uzpůsobeny i samotné obrazovky, zejména pak ta centrální, v jejíž spodní části nechybí ikonky dále usnadňující ovládání. Bez dívání pak lze nastavit i klimatizaci, a to dvěma rozměrnými otočnými ovladači. Vše je tedy tak, jak to Callum popisuje.






Dotykové displeje již Britům nejsou cizí, jak dokazuje kabina Jaguaru I-Pace. Tablety, na které je soustředěno veškeré ovládání, však odmítají
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 6 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nejčtenější články
Šéf ostrých Mercedesů opravdu nepochopil nic. Spásu pro váznoucí zájem o jeho auta hledá ve výraznějším designu
4.6.2025Vážně lidé Teslu odepsali? Jak kde, v evropském elektrickém ráji dnes její prodeje rostou o 213 procent
4.6.2025Číňané zkusí na západě prorazit s drsně vyhlížejícím SUV plným luxusu s motorem V8, z jeho ceny se soupeřům protočí panenky
4.6.2025Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025Obří loď se 746 elektrickými auty na palubě vzplála uprostřed oceánu, teď jen bezvládně čeká na svou poslední hodinu
5.6.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB