Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První automobilka otevřeně odmítla velké dotykové displeje, důvody má rozumné
21.4.2019 | Petr Prokopec
Přišla s nimi Tesla a nyní míří do aut dalších a dalších výrobců, kteří tak soustředí prakticky veškeré ovládání auta na jedno jediné místo. Ian Callum říká, že Jaguar touto cestou nepůjde.
Dnešní doba přeje dotykové technologii. Výrobci aut proto stále častěji osazují nové modely rozměrnými displeji ve stylu tabletů, na které pak soustředí veškeré ovládání. Na první pohled taková koncepce dává smysl, neboť designéři mohou kabinu vyčistit od nežádoucích tlačítek. Ovšem jejich absolutní eliminace také není žádoucí, neboť zejména za jízdy přes dotykový displej nelze ovládat rozumně vše.
Přes tento fakt automobilky kráčí téměř jako v jednom šiku a na dotykové displeje soustřeďují stále více funkcí. Výjimek je minimum, ale existují a nevznikají jen tak, že výrobce nedokázal včas nasednout na správný vlak. V Jaguarech velké dotykové displeje nenajdete a šéfdesignér britské automobilky Jaguar Ian Callum říká, že s ničím takovým v kokpitech „svých” aut ani nepočítá.
„Pokud jedete rychlostí 130 až 145 km/h - a v některých zemích je takové tempo legální - pak se nechcete zbytečně zabývat iPadem, ve kterém budete hledat ovládání zpětných zrcátek či sedadel. Musíte cítit, jak jste propojeni s vozem, aniž byste se na cokoliv museli dívat déle než milisekundu,“ uvedl doslova Callum.
S britským šéfdesignérem lze souhlasit, soustředění všech ovládacích prvků na rozměrný tablet bude dávat smysl leda ve chvíli, kdy umělá inteligence zvládne převzít plnou kontrolu nad vozem. A tomu jsme zatím na hony vzdáleni. Navíc integrace čehosi jako iPadu není ani tak hnána snahou o bezpečnost či komfort, hlavní roli zde hraje snižování nákladů. Dnes jsou automobily protkané všelijakými technologiemi, na které by analogové ovladače již nestačily - a pokud ano, bylo by jich potřeba značné množství.
Takové řešení by ovšem bylo příliš drahé a designu interiéru a nakonec ani ergonomii by to nikterak neprospělo. Digitalizace se tak stala nezbytností a najel na ni ostatně i Jaguar, jak je patrné třeba u elektrického SUV I-Pace. To dostalo do vínku 12,3palcový virtuální kokpit, jemuž společnost dělá centrální obrazovka multimédií o stejné velikosti. Pod ní pak nejdeme ještě třetí displej menších rozměrů, jenž je určen klimatizaci. Není tedy Callum se svými tvrzeními mimo?
Rozdíl mezi Jaguarem a zbytkem světa ovšem tkví v tom, že Britové ponechali ve hře řadu tlačítek, které umožňují přímý přístup k nejužívanějším funkcím. Snadnějšímu přístupu a větší uživatelské přívětivosti pak byly uzpůsobeny i samotné obrazovky, zejména pak ta centrální, v jejíž spodní části nechybí ikonky dále usnadňující ovládání. Bez dívání pak lze nastavit i klimatizaci, a to dvěma rozměrnými otočnými ovladači. Vše je tedy tak, jak to Callum popisuje.





Dotykové displeje již Britům nejsou cizí, jak dokazuje kabina Jaguaru I-Pace. Tablety, na které je soustředěno veškeré ovládání, však odmítají
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
dnes
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Nejnovější články
Pětině evropských dodavatelů automobilek hrozí krach, varuje Deloitte, v sázce jsou statisíce pracovních míst
před 6 hodinami
Značka proslulá uřvanými lehkými sporťáky se teď hlásí s tím, že neodpískala svůj elektrický projekt?
před 8 hodinami
Mercedes předělal svůj drsný náklaďák na luxusní stroj, pod který by se mohl podepsat i Maybach
před 9 hodinami
Číňané, kterým spadlo auto ze schodů při snaze napodobit Land Rover, se teď chtějí zkusit neztrapnit v Le Mans
před 10 hodinami
Šéf Jaguaru zkusil obhájit, co s firmou provádí, zjevně pořád nechápe
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.18. 20:52 - denis
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
- Lampárna (stěžovatelna) 12.18. 20:13 - Kavis
- IT poradna 12.18. 15:55 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 15:11 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.18. 14:47 - řidičBOB
- Rychlodotazy 12.18. 11:31 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.17. 23:01 - petr_riha
