Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První město zakázalo reklamy na auta se spalovacími motory, je to vrchol pokrytectví
4.5.2021 | Petr Miler
Co ještě budou někteří schopni udělat ve snaze manipulovat veřejné mínění směrem k uživatelsky, ekonomicky i ekologicky pochybné alternativě? Asi cokoli, regulace reklamy je jen další krok.
V případě snah o elektrifikaci automobilové dopravy jsme svědky bezprecedentního ohýbání reality. Ze všech stran slýcháme o tom, jaký skvělý prostředek k boji proti klimatickým změnám to je, aniž by někdo dodával informace o špinavých tajemstvích výroby akumulátorů, realitě výroby elektřiny pro ně nezbytné či extrémnímu propadu hodnoty danému nesrovnatelně kratší životností těchto aut. Což je mimochodem také ekologický aspekt. Pokud nějaký vůz vydrží jezdit 20 let i déle a jiný 8 a pak musí být nahrazen novým, nevíme, co ekologického na tom je.
Možná by ale stačilo nepřekrucovat informace o tom, jak velký byť potenciální vliv může tento posun mít. O plných 96,5 % emisí CO2 na naší planetě se stará příroda sama, pouze 3,5 % představuje lidská činnost. A z těchto 3,5 % pouze 5,5 % představuje podíl osobní dopravy. I kdyby tedy byla zcela zakázána, k žádné podstatné změně nedojde, celkové emise klesnou o pouhá promile. Ne nadarmo proto skutečně vzdělaní lidé říkají, že horší a dražší forma boje proti CO2 neexistuje.
Fakta ale nehrají roli, „going green” je trend, který existuje, i když se jednoho dne může snadno proměnit v „gofing to hell”. Jsme tak svědky dalších a dalších manipulativních kroků, které mají donutit lidi odvrátit zrak od reality a přimět je sledovat to, co někdo bůhvíproč chce. A ten nejnovější je vskutku pikantní, ovšem ne v dobrém smyslu slova.
Nizozemský Amsterdam se pod vedením strany GroenLinks zastoupené Femke Halsema coby starostky rozhodl zakázat ve městě reklamy na auta se spalovacím motorem. Bohužel pro zelené se zjistilo, že něco takového není z pozice vedení města legálně možné, cesta k dílčímu „úspěchu” se ale přece jen našla - reklamy na auta s benziny a diesely budou zakázány v amsterdamském metru a dalších prostředcích hromadné dopravy, které má Amsterdam v moci.
Je to bizarní, je to absurdní, je to pokrytecké, v prvé řadě je to ale odporně manipulativní. Regulace na tomto poli je v principu zcela nepřijatelná a máme pocit, že hraničí až s omezováním svobody projevu, které je pochopitelně protiústavní. Můžete namítnout, že majitel čehokoli si může v rámci svého majetku diktovat, co se v něm bude a nebude dít a nebudeme tomu odporovat. Toto je ale veřejný prostor a fakt, že metro patří městu, na tom fakticky mnoho nemění.
V případě podobných zákazů může existovat jediné přijatelné principielní měřítko, a to takové, že co je legální, může také být propagováno. A co legální není, to propagováno být nemůže. Auta se spalovacími motor jsou legálně prodávané produkty plnící všechna pravidla pro to stanovená a takový z prstu vycucaný zákaz jejich reklamy na základě osobních sympatií či antipatií politiků není ani za mák racionální. Co může přijít příště? Zákaz reklamy na restauraci, kde někomu nechutnalo? Zákaz reklamy na prací prášek, který někomu nevoní? Nebo zákaz reklamy na oblečení, které komusi nesluší? To opravdu nedává žádný smysl.
Je možné bavit se o nuancích, které smysl dávají - například prodávat časopisy pro dospělé možné je, logicky je ale možné je pak propagovat jen způsobem, který se zaručeně dostane jen před oči těch, před něž se dostat má. Ale říci, že zakážu reklamu na určitá auta? To je stejné pokrytectví jako s cigaretami - jestli jsou tak špatné, tak je zakažme jako takové. Jestli ne, tak neomezujme jejich propagaci. Tvářit se, že nějaká věc neexistuje, i když existuje, je jen pokoutná manipulace, která by ve slušné, svobodné společnosti neměla mít místo.
I v Nizozemsku znají reklamy české Škody z různých etap její existence. Ty spojené se spalovacími motory ale v amsterdamských prostředcích hromadné dopravy minimálně hned tak znovu neuvidí. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: Amsterdam.nl
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 2 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 4 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 5 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 7 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva