Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První recenze naznačují, jak moc revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy skutečně je
26.7.2019 | Petr Prokopec
Nová koncepce motoru slibuje skoro zázraky, ale jaká je skutečnost? Právě to naznačují první reálné zkušenosti s novým motorem Mazdy, který spaluje benzin, ale chová se spíš jako diesel.
Novou generaci Mazdy 3 jsme si představili již loni na podzim. Letos na jaře japonský hatchback a sedan vstoupily do prodeje, zákazníci však v jejich případě mohli vybírat pouze mezi konvenčním benzinovým a dieselovým motorem. Hlavní tahák novinky, tedy revoluční pohonná jednotkaSkyActiv-X, přichází na trh teprve nyní za cenu startující na 603 400 korunách. To není zrovna nízká částka a nejspíše každého zajímá, jak se toto provedení chová.
V prvé řadě je třeba zmínit, že výkonnější Mazdu 3 než s motorem SkyActiv-X v současné době nekoupíte. Dvoulitrový čtyřválec produkuje 180 koní a 224 Nm točivého momentu, což jsou sice vcelku slušná čísla, nicméně na oslnění davů rozhodně nestačí. Zvláště když si uvědomíme, že do hry byl přiveden i kompresor. Jak jsme ovšem již dříve zmiňovali, ten zde primárně neslouží ke zvyšování výkonu.
Motor SkyActiv-X pracuje mimo jiné s vysokým kompresním poměrem (u evropské verze jde o 16:1) a tedy s extrémně chudou směsí paliva. Ta by již nešla běžně zapálit klasickým postupem. Proto Mazda využívá samovznícení podpořené zápalem extra porce obohacené směsi paliva, která je vstřikována do okolí svíčky. Tím lze kontrolovat čas, kdy ke vznícení směsi dojde.
Právě kvůli chudé směsi, kdy na jeden poměr paliva připadá 36,8 dílu vzduchu, ovšem Mazda musela pod kapotu instalovat nízkotlaký kompresor. Jakkoliv k tomu tedy objem motoru, použitá technika či výkon svádí, o nové trojce SkyActiv-X nesmíme uvažovat jako o hot hatchi. Místo toho japonská automobilka zajistila, že benzinový agregát bude součástí mainstreamu ještě dlouhou dobu, a to právě proto, že je nadmíru efektivní. Ovšem úplné zázraky byste od něj očekávat neměli rovněž.
Mazda ostatně nezvládá oslnit již udávanými technickými parametry, kde spotřeba se v závislosti na použité převodovce, pohonu a velikosti kol pohybuje mezi 5,4 a 6,9 litry na sto kilometrů. Zhruba stejných či mnohdy i lepších hodnot se dočkáte také od konkurence, která si přitom vystačila s daleko běžnější technikou - tedy s downsizingem a přeplňováním. Tento způsob ovšem zredukoval míru zážitku za volantem, nadšení tak vlastně budí jen vrcholné verze takových agregátů.
V případě Mazdy 3 je třeba počítat s odlišnějším charakterem. Právě proto, že kompresor je zaměřen hlavně na pumpování vzduchu kvůli ochuzení směsi, je jeho přítomnost pomalu nepostřehnutelná. Vůz má tak v nízkých otáčkách mohutnost zátahu jako u dieselů, zároveň však můžete popustit uzdu jeho touze po otáčkách. V té chvíli začne dvojice koncovek výfuku, která patří k rozpoznávacím prvkům této verze, vypouštět do okolí sladké árie.
Nový dvoulitr Mazdy se tedy dle prvních zkušeností chová jako velkoobjemová benzinová pohonná jednotka s pětilitrovou spotřebou, což je pro Japonce velmi dobrá vizitka. Nicméně jak jsme zmínili již v úvodu, za „náskok díky technice“ si značka nechává také pořádně zaplatit. Pro její koupi tak musíte být opravdu rozhodnutí, neboť za stejné peníze můžete pořídit Škodu Octavia 2,0 TDI. A ta je i bez podobných kouzel zejména pro české zákazníky velmi atraktivní nejen kvůli... „dieselu na naftu”, ale také své velikosti a praktičnosti.
Mazda 3 s motorem SkyActiv-X dokáže svým charakterem oslovit, s ohledem na vyšší startovací cenu ale po ní budete muset opravdu toužit, abyste jí dali přednost před konkurencí
Zdroje: Cars Guide@Youtube, Chasing Cars@Youtube, Mazda
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
včera - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
včera - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva