Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let
16.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nejde tu jen o Captur či jiný moderní model, ale o mnohem rozsáhlejší podvod sahající do minulého století a až k nejvyššímu vedení firmy.
Již mnohokrát zaznělo, že Volkswagen není jedinou automobilkou přistupující k plnění emisních norem způsobem, za který by vyvolal obdiv Mirka Dušína. Přestože se testovací procedury snaží myslet na kde co, jsou plné děr, kterých výrobci využívají. Zejména pak tu, dle které je možné překračovat emisní limity v případě, že si to vyžaduje bezpečnost posádky nebo zachování životnosti pohonné jednotky. Právě v tomto ohledu měl hřešit Renault, a nikoliv jen v posledních několika málo letech.
Dle francouzské organizace DGCCRF měla největší domácí automobilka používat různé postupy obcházející emisní laboratorní testy po dlouhých 25 let. Vedení značky včetně jejího šéfa Carlose Ghosna o tom mělo být informováno a ať už přímo či nepřímo tento přístup podporovat. Ghosn sám by prý nyní měl být pohnán před soud, neboť nevyužil jediné příležitosti, aby uplatnil svůj vliv na schvalování strategií, jež se týkají pohonných jednotek.
Tak to alespoň píší francouzské noviny Liberation, které se dle vlastního tvrzení měly dostat k dokumentům z probíhajícího vyšetřování. Dle dat mají hned dva modely Renaultu - Captur a Clio čtvrté generace - produkovat v reálném prostředí o 300 % více emisí NOx, než je povoleno. Děje se tak proto, že recirkulace výfukových plynů EGR funguje pouze při určitých teplotních podmínkách.
Renault již vydal tiskové prohlášení, dle kterého si je francouzská automobilka „vědoma nevyváženého článku v národním tisku, jenž se vztahuje k „emisnímu případu“. Nicméně všechna obvinění považuje za vykonstruovaná a založená pouze na frázích vytržených z hovorů jednotlivých pracovníků DGCCRF. List Liberation se dle Renaultu nemohl reálně dostat k dokumentům mapujícím probíhající vyšetřování.
Kromě toho francouzská automobilka prohlašuje, že plně spolupracuje s vyšetřovateli a prokáže, že její modely vyhovují emisním normám. „Renault plně vyhovuje francouzským i evropským regulacím. Veškeré vozy Renaultu byly homologovány v souladu se zákony a regulacemi. Vozy Renaultu nejsou vybaveny podvodným softwarem, který by ovlivňoval protiemisní systémy.“
Bude tedy zajímavé sledovat, co se reálně stane. Renault ale nejspíše nebude moci využít „italskou cestu“ jako Fiat, který má zastání v domácí vládě. Na francouzskou automobilku útočí sama francouzská vláda, de facto zástupce hlavního akcionáře. Ta také souvislosti s emisním skandálem VW iniciovala nezávislý test 100 různých vozů - pětadvacet z nich přitom nese logo Renaultu.
V prvé fázi nebylo žádné podvodné zařízení objeveno, přesto francouzská ministryně Segolene Royal tvrdí, že emise CO2 i NOx Renaultu a ostatních výrobců překračují povolené limity. Je otázkou, co je podkladem tohoto tvrzení. Dojmy nebo nějaký částečný výsledek vyšetřování, které pokračuje a snaží se jít více do hloubky?
Presumpce neviny v tomto případě platí jen z právního hlediska, morálně se Renault bude muset hájit bez ohledu na formální vyšetřování a očistit své renomé. Možná kvůli tomu bude muset spáchat stejné pokání jako Volkswagen. Zatím udělal jen to, co opravdu musel. Předložil technickou dokumentaci, která má prokázat, že k vypínání EGR skutečně dochází pouze kvůli ochraně pohonné jednotky, nikoliv kvůli záměrnému překračování emisních limitů.
Je na každém, jestli to vyhodnotí ve smyslu rčení „není dýmu bez ohně” a Renault odsoudí nebo zda mu bude věřit. Z našeho pohledu je hlavní chyba na samotných dohlížejících úřadech, které se přes upozorňování ze strany odborné veřejnosti soustředily na emise CO2 a značně škodlivější NOx nechávaly být. Ať tak či jinak, Renault tato kauza poškodí ať už udělí cokoliv. Jen na základě zveřejnění informací klesla hodnota jeho akcií o 4,6 procenta. Od té doby se sice začala pozvolna vracet ke své původní úrovni, další novinky by ale mohly přinést ještě výraznější výkyv. Zvláště pokud se ukáže, že k podvodům skutečně dochází již 25 let.

































































































Renault Captur sice má plnit emisní normy Euro 6, ovšem prý pouze v laboratořích. V reálném prostředí emituje o 300 procent více NOx, než je povoleno
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
před 2 hodinamiDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
včeraRusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Arbolino, Baltus – news na přestupovém trhu Moto2 včera 17:32
- Gonzalezův poškozený chladič včera 14:09
- Moreira míří do MotoGP včera 10:00
- MS Side se jelo o víkendu v Assenu 18.8.2025
- Red Bull Rookies Cup pokračoval na Red Bull Rookies Ringu 18.8.2025
Nejčtenější články
Svodidla u silnic při nehodách nezvládají zastavit elektromobily. A není to jen hmotností, proto jde o problém hlavně těchto aut
22.7.2025Stellantis už je tam. Roky manažerských selhání poslaly automobilku do obří ztráty, firma před ní raději předem varuje
22.7.2025Špatný den v práci? Tomuto týpkovi spadlo na zem vzácné Porsche za 100 milionů při přepravě po drahé renovaci
22.7.2025Škoda dál počítá s elektrickými novinkami, i když ostatním způsobují tolik problémů. Její Epiq nabídne leda „epickou“ cenu
22.7.2025Poslednímu moderátorovi Top Gearu ukradli vzácné BMW, které vlastní 19 let. Fanoušci mu ho našli dřív, než si policisté dojedli koblihy
22.7.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.20. 12:00 - Truck Daškam
- Onboard videa 08.20. 11:10 - abgx1
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.20. 07:51 - Vrooom
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda
- S větrem ve vlasech.... 08.19. 14:39 - pavproch
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha