Volkswagen zveřejnil výsledky za rok 2016. Navzdory krizi vydělal majlant

Obrat německého koncernu v loňském roce vzrostl na 5,87 bilionu korun. Započítány v to navíc nejsou výsledky z čínských operací.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Volkswagen zveřejnil výsledky za rok 2016. Navzdory krizi vydělal majlant

14.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Volkswagen zveřejnil výsledky za rok 2016. Navzdory krizi vydělal majlant

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Obrat německého koncernu v loňském roce vzrostl na 5,87 bilionu korun. Započítány v to navíc nejsou výsledky z čínských operací.

Po dieselovém skandálu Volkswagenu prakticky všichni odpůrci koncernu očekávali, že Němci padnou minimálně na kolena, když už ne rovnou na dno. To se ovšem zdaleka nestalo, místo toho zprávy z většiny světa ukazují, že nějaké jsou zákazníkům putna. Již pár týdnů totiž víme, že VW Group i navzdory krizi a změně strategie dosáhl svých původních plánů a stal se největší automobilkou planety. Za loňský rok totiž doručil 10,3 milionu nových aut - z toho 4 miliony v Číně, kde se jedná o 12,2procentní růst.

Nyní tu máme finanční výsledky, které odpůrcům ještě více zvednou mandle. Celkový obrat totiž narostl na 217,3 miliardy Eur (cca 5,87 bilionu korun), čímž Volkswagen předčil své interní odhady o 4 mld. Eur (108,1 mld. Kč). O 6,7 procenta na 14,6 miliardy Eur (394,57 mld. Kč) byl přitom navýšen provozní zisk, z této sumy ovšem VW Group rovnou 6,4 mld. Eur (172,96 mld. Kč) odvedl rovnou do fondu, ze kterého hradí následky kauzy Dieselgate.

Také v tomto ohledu zde máme zlepšení oproti roku 2015, v tomto období totiž na konto fondu letělo rovnou 16,2 miliardy Eur (473,81 mld. Kč). Není proto divu, že šéf koncernu Matthias Müller dodává, že „Volkswagen je zpátky na trati. Minulý rok byl totiž nadmíru těžkým, ale přesto pozoruhodně úspěšným. Odstartovali jsme největší změnu v historii koncernu a přesto jsme ve stejné době dosáhli lepších výsledků, než většina předpokládala.“

Výše zmiňované výsledky navíc nejsou kompletní, započítány v to totiž nejsou tržby, kterých bylo dosaženo ve spolupráci s čínskými automobilkami. Zde je používáno jiných účetních metod, finální čísla ale přesto známe. Provozní zisk tady činil 5 mld. Eur (135,13 mld. Kč), tedy o 0,2 mld. Eur (5,41 mld. Kč) méně než předloni. To je dáno jak odlišným kurzem, tak ziskem z prodeje akcií Suzuki, které pozitivně ovlivnily výsledky roku 2015.

Právě na asijské trhy se chce VW Group v příštích letech zaměřit především, proto ostatně má podepsané spolupráce s firmami FAW a JAC v Číně. S první zmíněnou značkou se přitom nově bude soustředit na vznik nízkonákladové automobilky, jejíž prvotinou má být SUV střední velikosti, jehož cena má startovat okolo 8 tisíc Eur (216 tisíc korun). S druhou společností pak VW chystá nízkonákladové elektromobily.

Kromě toho jsme nedávno mohli poreferovat o spolupráci s indickým koncernem Tata Motors, strategická aliance Navistar Volkswagen Truck&Bus pak má pro změnu umožnit expanzi užitkových modelů na americký trh. Známa je také elektrická expanze, v jejímž rámci se do příštího roku dočkáme příchodu sedmi nových elektrifikovaných vozů, do roku 2025 pak má dorazit více než 30 „bezemisních“ novinek.

Slovo „škrty“ tedy zřejmě s novými modely již užíváno nebude, jen pro letošek ostatně celý koncern představí přes 60 aut. Mnohé z nich jsme samozřejmě viděli již na autosalonu v Ženevě, s dalšími lze počítat příští měsíc v Šanghaji a New Yorku. Další kolo se odehraje na podzim ve Frankfurtu, po kterém bude ještě následovat Guangzhou, Los Angeles a možná i japonské Tokio.

Je tedy evidentní, že koncern je znovu při síle, což má ještě dokázat navýšení provozního zisku na sedm až osm procent a návratnost investic na více než 15 procent. Dle Müllera jsou to přitom „cíle ambiciózní, ale přesto reálné. Jsou to cíle, kterým je celý koncern zavázán. A my je splníme.“ Skeptici tedy evidentně mají smůlu, pro ostatní pak přikládáme detailní přehled loňských finančních výsledků.

Volkswagen byl kauzou Dieselgate zasažen nejvíce, obrat z prodejů proto poklesl o 0,6 procenta na 105,7 miliardy Eur (2,86 bil. Kč). Zisk pak činil 1,9 mld. Eur (51,35 mld. Kč).

Audi (společně s Lamborghini a Ducati) dosáhlo obratu 59,3 miliardy Eur (1,6 bil. Kč), což představuje meziroční nárůst o 0,9 mld. Eur (24,32 mld. Kč). Zisk činil 4,8 mld. Eur (129,72 mld. Kč).

Škoda navýšila svůj obrat o 9,8 procenta na 13,7 miliardy Eur (370,24 mld. Kč), zisk pak narostl dokonce o 30,9 % na 1,2 mld. Eur (32,43 mld. Kč).

Seat je v plusu o 3,8 procenta, obrat tak narostl na 8,9 miliardy Eur (240,52 mld. Kč). Po dlouholetých ztrátách zde tedy máme konečně zisk ve výši 153 mil. Eur (4,13 mld. Kč).

Bentley si polepšilo o 4,9 procenta na 2 miliardy Eur (54,05 mld. Kč), z čehož zisk činil 112 mil. Eur (3,02 mld. Kč).

Porsche pak má na svém kontě 3,6procentní růst a tedy obrat 22,3 miliardy Eur (602,66 mld. Kč), respektive zisk 3,9 mld. Eur (105,4 mld. Kč).


Volkswagen zveřejnil výsledky za rok 2016. Navzdory krizi vydělal majlant - 1 - VW Group financni vysledky 2016 01Volkswagen zveřejnil výsledky za rok 2016. Navzdory krizi vydělal majlant - 2 - VW Group financni vysledky 2016 02Volkswagen zveřejnil výsledky za rok 2016. Navzdory krizi vydělal majlant - 3 - VW Group financni vysledky 2016 03Volkswagen zveřejnil výsledky za rok 2016. Navzdory krizi vydělal majlant - 4 - VW Group financni vysledky 2016 04Volkswagen zveřejnil výsledky za rok 2016. Navzdory krizi vydělal majlant - 5 - VW Group financni vysledky 2016 05
Šéf koncernu VW Group Matthias Müller na dnešní konferenci zveřejnil finanční výsledky za loňský rok. Odpůrcům Volkswagenu asi řádně zvednou mandle

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.