Rusové musí pod tlakem rozprodávat své rodinné stříbro, i když roky odmítali žádosti o totéž

Z ruské značky se stal fenomén svého druhu, ale co je jí to teď platné, když si lidé dávají mezi slova „ruské” a „špatné” rovnítko? Západní sponzoři jí tak ukázali záda a firmě nezbývá než začít nabízet auta, jejichž prodej dosud sama rázně odmítala.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Rusové musí pod tlakem rozprodávat své rodinné stříbro, i když roky odmítali žádosti o totéž

23.5.2022 | Petr Prokopec

Rusové musí pod tlakem rozprodávat své rodinné stříbro, i když roky odmítali žádosti o totéž

/

Foto: Kamaz

Z ruské značky se stal fenomén svého druhu, ale co je jí to teď platné, když si lidé dávají mezi slova „ruské” a „špatné” rovnítko? Západní sponzoři jí tak ukázali záda a firmě nezbývá než začít nabízet auta, jejichž prodej dosud sama rázně odmítala.

Zřejmě jste nepřehlédli, jaká vlna odporu se proti Rusku zvedla poté, co se naplno rozhořel konflikt na Ukrajině. Patrná je i na sportovním poli, pro důkaz nakonec nemusíme jít daleko - stačí se podívat, jak vypadá soupiska týmů právě probíhajícího mistrovství světa v hokeji.

Mezinárodní automobilová federace FIA se zachovala poněkud rozvážněji a vše ruské automaticky neodmítá. Dle jejího rozhodnutí ruští sportovci nadále mohou závodit, nesmí být ale sami sankcionováni a nemohou jezdit pod ruskou vlajkou. Je tak otázkou, zda se příští rok v lednu objeví na startu dakarské rallye Kamaz, tedy značka, která je pro tuto soutěž ještě větším synonymem než u nás Tatra a Karel Loprais.

Kamaz poprvé na Dakaru startoval v roce 1990, o šest let později pak dosáhl prvního vítězství. Následně sice pokračoval ve své krasojízdě Loprais, ovšem v roce 2000 Rusové získali druhé zlato díky Vladimiru Čaginovi. Ten pak českého závodníka dokázal překonat i v celkovém počtu vítězství, náročnou rallye totiž opanoval sedmkrát. Rekordmanem je nicméně i samotná automobilka, která má na kontě dokonce 19 výher, z nichž ta poslední přišla letos, kdy se soutěž přesunula do Arábie.

Jak jsme už zmínili, je otázkou, zda Rusové svůj rekord vůbec budou moci na posunout ke dvacítce. Nejde totiž jen o rozhodnutí FIA, ale také o západní sponzory, kteří se k týmu otočili zády. Peněz na další fungování tak nezbývá, a proto se Kamaz rozhodl ke kroku, který dosud odmítal - nabídl starší mistrovské kamiony k prodeji. K mání je tak jak provedení Kamaz-4911, které Dakar vyhrálo hned dvakrát, tak starší typ Kamaz-4326. Ten je sice dražší (10,4 mil. RUB/4,06 mil. Kč versus 8,2 mil. RUB/3,2 mil. Kč), v soutěži však skončil nejlépe čtvrtý. I když hned třikrát.

„Požadavky na prodej toho či onoho vozu přicházely léta, teď nás k tomu ale donutil život. Nevidím nic špatného na tom, když někdo zařadí kamion Kamazu od své sbírky, a tým tak získá dodatečné peníze, jimiž bude moci financovat své aktivity. Opravdu na tom nevidím nic špatného,“ uvedl k danému kroku Čagin pro ruskou televizi Match. A jelikož jsme na tom stejně, můžeme budoucím majitelům jen závidět. Zvláště když jsou kamiony nadále v provozuschopném stavu.


Rusové musí pod tlakem rozprodávat své rodinné stříbro, i když roky odmítali žádosti o totéž - 1 - Kamaz-4911 Dakar ilustracni foto 01Rusové musí pod tlakem rozprodávat své rodinné stříbro, i když roky odmítali žádosti o totéž - 2 - Kamaz-4911 Dakar ilustracni foto 02Rusové musí pod tlakem rozprodávat své rodinné stříbro, i když roky odmítali žádosti o totéž - 3 - Kamaz-4911 Dakar ilustracni foto 03
Kamaz-4911 má na kontě hned dvě dakarská vítězství a právě ten je aktuálně také k mání. Stojí od 3,2 milionu korun. Foto: Kamaz

Zdroj: Auto Mail.ru

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.