Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéfové Fordu byli otřeseni poté, co si vyzkoušeli čínská auta. „Jsou před námi, Jime,” řekl finanční ředitel generálnímu
21.9.2024 | Petr Prokopec
Takhle to dopadá, když si roky žijete v zámku z křišťálu a myslíte si, že „ti pod vámi” se vám budou jen klanět. Číňané šli dál a dál a když vedení Fordu zjistilo, kam až se dostali, nestačilo se divit. Jim Farley o nich teď mluví jako o „existenční hrozbě”, není to trochu pozdě?
Na sklonku letošního dubna navštívil autosalon v Pekingu šéf koncernu Volkswagen Oliver Blume. Ten si na místě vyzkoušel elektrické Porsche Macan a s ním spřízněné Audi Q6 e-tron. Na adresu druhého pak uvedl, že se jedná o „katastrofu“. I to vlastně jen vysvětluje, proč Němci museli opustit automobilový trůn a nyní spíš řeší, jak se vůbec udržet nad vodou. Jejich sázka na elektromobilitu ani zdaleka nevyšla, neboť za mnoho miliard přišli s produkty, které neohromují téměř nikoho.
Jak přitom nyní informuje Wall Street Journal, ještě před Blumem zamířil do Číny šéf Fordu Jim Farley v doprovodu finančního ředitele značky Johna Lawlera. Ti pak neotestovali vlastní produkty, nýbrž usedli do blíže neupřesněného elektrického SUV od Changanu. Pro nás pak ani není podstatné, o jaký model konkrétně se jednalo, důležitá jsou slova padající na jeho adresu. „Jime, tohle není nic, co známe z dřívějška,“ řekl svému kolegovi Lawler. A dodal: „Tihle lidé jsou daleko před námi.“
Zkrátka se ovšem nedržel ani Farley, který ono SUV považoval za „existenční hrozbu“. Proč ale v té chvíli rovnou nevydal příslušné pokyny, je otázkou. Ještě během celého loňského prvního pololetí totiž Ford tlačil elektromobilitu podobně šíleným způsobem jako VW. A teprve letos začal od bateriového pohonu razantně couvat. Přesto trvalo ještě několik dalších měsíců, než Farley prozřel úplně.
Třeba na zaříznutí velkého elektrického SUV se třemi řadami sedadel došlo až letos v srpnu. O měsíc dříve pak Ford uznal, že je zcela nereálné prodávat v Evropě od roku 2030 jen elektrická auta, a proto bude modrý ovál na starém kontinentu i po tomto datu nabízet také spalovací vozy. Mimo to pak automobilce do jisté míry nahrálo zvýšení dovozních tarifů na čínská auta.
Ford se navíc oné hrozbě z Říše středu chce postavit s pomocí připravovaného nízkonákladového elektromobilu, který by i přes cenu startující na 30 tisících dolarech (cca 675 tisíc Kč) měl dát firmě vydělat. Toto auto má ovšem dorazit až v roce 2027, tedy v době, kdy Číňané mohou nabízet totéž za polovinu. Přičemž clům se vyhnou s pomocí továren postavených na severoamerickém kontinentu, ostatně třeba BYD má již v hledáčku Mexiko.
Přesun Číňanů přes oceán pak sice povede ke zdražení výroby, nicméně tamní automobilky se mohou spolehnout na podporu vlády, která dle zjištění Bloombergu do branže za posledních 15 let nalila přes 230 miliard dolarů (skoro 5,2 bilionu Kč). To výrobcům umožnilo nabízet svá auta neskutečně levně, přičemž jejich produkce narostla nad úroveň domácí poptávky. Politici se tak rozhodli, že finančně i jinak podpoření zaplavení jiných zemí čínskými elektromobily.
Svým způsobem tedy Ford stejně jako VW připomínají biblického Davida, který se rozhodl bojovat s Goliášem. Jen s tím rozdílem, že do bitvy vyrazil beze zbraní, bez zkušeností a bez peněz. Vlastně tak pomalu ani neexistuje šance, že by vůbec z boje vyváznul živý, natož aby jej vyhrál. Návrat ke spalovací technice, což je jediná oblast, ve které má Západ stále ještě náskok, se tak zdá být jedinou možností, jak si udržet konkurenční výhodu. Je ale třeba reagovat rychle, což se nezdá, že by Farley uměl.






Přímo pod vlastním názvem Changan, který mimo jiné v roce 2012 odstartoval velkou a úzkou spolupráci s Fordem, elektromobily nenabízí. O to se starají značky Avatr a Deepal, přičemž první zmíněná se zaměřuje na prémiovou část trhu. Pokud Farley a Lawson vyzkoušeli právě Avatr 11, jejich okouzlení se nedivíme. Foto: Changan
Zdroj: Wall Street Journal
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
před hodinouIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program na Balatonu včera 16:06
- Pol Esparagaro místo Mavericka Viňalese včera 15:44
- Garcia místo zraněného Agiuse! včera 15:39
- Arbolino, Baltus – news na přestupovém trhu Moto2 19.8.2025
- Gonzalezův poškozený chladič 19.8.2025
Nejčtenější články
Špatný den v práci? Tomuto týpkovi spadlo na zem vzácné Porsche za 100 milionů při přepravě po drahé renovaci
22.7.2025Škoda dál počítá s elektrickými novinkami, i když ostatním způsobují tolik problémů. Její Epiq nabídne leda „epickou“ cenu
22.7.2025Poslednímu moderátorovi Top Gearu ukradli vzácné BMW, které vlastní 19 let. Fanoušci mu ho našli dřív, než si policisté dojedli koblihy
22.7.2025Ještě hůř: Mercedes už na elektromobily v USA ani nebere objednávky a zastaví jejich výrobu, i když je přímo tam vyrábí
22.7.2025Nové Audi A5 je tak nepřesvědčivé, že v testech dostává nakopáno nejen od 6 let starého BMW, ale i od mainstreamu
22.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva