Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Situace v Číně ukazuje, jak můžete skončit, až přesedláte na elektromobil, jak si politici přejí
25.8.2022 | Petr Prokopec
I kdyby všechno šlo skvěle, jsou elektromobily problematickým řešením, které není s to uspokojit všechny potřeby, které si dnes automaticky spojujeme s osobními automobily. A co teprve, když nejde?
Před pár dny jsme informovali, že sečuánskou provincii v Číně zasáhla nebývalá vlna veder. To způsobilo velké problémy automobilovému průmyslu, neboť zastaven byl provoz tamních továren. Tato oblast je přitom Mekkou pro výrobce čipů a dalších elektronických komponentů, stejně jako se zde ve velkém těží lithium. Bylo tedy jasné, že výroba nových aut nabere další zpoždění. A očekávat lze i další zdražování nebo přinejmenším nezlevňování.
Tato situace tvrdá doteď a nyní má dopady nejen na výrobu aut, ale i na samotné motoristy. Tedy abychom byli přesní, na majitele elektromobilů. Kvůli oněm vedrům totiž jedou naplno veškeré klimatizace a chladící systémy, tato oblast navíc ve velké míře spoléhá na elektřinu vyráběnou vodními elektrárnami. A jelikož vlivem vysokých teplot došlo na snížení hladiny řek, jejich kapacita není ani zdaleka vyhovující. Elektřiny tedy není dost, a tak Čína přistoupila k radikálnímu kroku - vypnula dobíjecí stanice pro elektromobily, aby energii ušetřila.
Jako první se s nemožností dobít své vozy potýkali vlastníci aut Tesly a Nia v Čcheng-tu, hlavním městě této provincie, nucené odstávky jsou však dnes hlášené i z 200 kilometrů vzdáleného Čchung-čchingu. Automobilka Nio navíc upřesnila, že mimo provoz jsou nejen přímé dobíjecí stanice, ale i ty, kde lze v autech této značky vyměnit vybité baterie za dobité. Aby lidé nebyli úplně bez možnosti akumulátory vyměnit, zaměstnanci dobíjejí baterie ve svých autech doma pomalu a pak je v práci mění za vybité.
V případě Tesly zůstaly v provozu pouhé dvě stanice, ovšem i u nich je možné dobíjet pouze v noci, tedy mimo špičku. Nikdo nicméně neví, co bude dál. Odstávky průmyslu původně plánované do 20. srpna byly již minulý týden prodlouženy do dnešního dne. Vedra však nekončí a bezprostřední řešení neexistuje. Řeky ani komunistická vláda naplnit nedokáže, a tak elektřiny zůstává nedostatek.
Aby toho nebylo málo, lze ještě zmínit, že vysoká vedra způsobila nemalé množství lesních požárů. Ty se pochopitelně kvůli onomu nedostatku vody hasit nedaří. Je tedy zřejmé, že i kdyby náhodou došlo na vzestup hladin řek, prioritou pro místní úřady nebudou lidé s vybitými bateriemi elektromobilů.
Elektrický pohon tak dostává další ránu, neboť ukazuje svou další nevýhodu oproti spalovacím vozů. Naftu nebo benzin je možné dlouho skladovat prakticky kdekoli a jejich energetická hustota znamená, že i relativně malé množství paliva vám zajistí slušný akční rádius. Navíc nám ani známo, že by kdy vedra zastavila provoz čerpacích stanic - ty zastaví pouze nedostatek paliv, ke kterému jistě také může dojít, je to ale mnohem méně pravděpodobné než nedostatek elektřiny. Tu ve velkém třeba doma v garáži uchovávat nelze - jako ekvivalent pár bezcenných láhví s naftou byste museli někde mít metráky drahých akumulátorů s omezenou životností. Pár láhví s palivem navíc do nádrže nalijete v řádu minut, dobít baterii z jiné baterie je zase ten samý problém.
Situace v Číně tedy ukazuje, jak také můžete skončit, až přesedláte na elektromobil, jak si politici přejí. Mohla by být varováním, zvláště pokud mají být „krmeny” elektřinou z nespolehlivých obnovitelných zdrojů. Ale není a nejspíše ani nebude. Brusel skrze své zelené brýle již pořádně ani nevidí. A i kdyby viděl, beztak to bude ignorovat - současná energetická krize je mimo jiné důsledkem živelných zelených tlaků a co v reakci na to politici změnili? Upřímnou odpověď si raději necháme pro sebe.

Vlastníci elektromobilů v čínské sečuánské provincii mají aktuálně smůlu, momentálně si nesjedou. Kvůli vedrům, která snížila hladiny řek a utlumila provoz vodních elektráren, totiž není dostatek elektřiny a dobíjecí stanice byly vypnuty. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 09:13
- Hakim Danish místo Yamanaky 08:40
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
Nejnovější články
Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před hodinou
Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
před 3 hodinami
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 4 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 6 hodinami
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
