Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První elektrická Škoda je na některých trzích vyprodaná, znak úspěchu to ale není
14.3.2020 | Petr Prokopec
Za normálních okolností by vyprodání veškeré plánované produkce určitého auta na celý rok v březnu bylo znakem obrovského úspěchu. Jenže v „nové době” je to jinak.
Představením nových modelů Superb iV a Citigo-e iV zahájila Škoda v loňském roce svou elektrickou éru. V případě malého hatchbacku, zatím stále jediného čistě elektrického auta, mladoboleslavská automobilka v prvé fázi nabídla pouze 500 exemplářů za cenu startující na 429 900 Kč, ta však byla vyprodána v rámci několika málo týdnů. Nadšením však tehdy vedení netleskalo a jisté tomu tak není ani nyní, kdy s na první pohled dobrými zprávami přichází Nizozemsko. V této zemi je již teď vyprodána celá produkce Citigo-e iV pro letošní rok.
Osud, který kromě Škody postihl i její sourozence, tedy elektrické verze Volkswagenu up! a Seatu Mii, v zemi tulipánů skutečně nepřekvapí. Cena auta sice v Nizozemsku startuje na 23 290 Eurech (cca 600 tisíc Kč), tedy výrazně výše než v Česku, ovšem vzhledem k vyššímu daňovému zatížení konvenčních aut je to zajímavá cena. A k tomu jsou tu dotace.
Původně se v zemi tulipánů počítalo pouze s odpuštěním registračních poplatků a silniční daně, což v případě soukromníků představovalo úsporu ve výši zhruba 5 324 Eur (cca 137 tisíc Kč), ovšem to na rozproudění zájmu nestačilo. Proto nizozemská vláda sáhla pořádně do kapes všech, kteří o elektromobily nestojí, a přišla s dotací ve výši až 5 000 Eur (129 tisíc Kč). Stejnou sumou vám pak navíc mohou přispět ještě některá města, třeba Amsterdam. Rotterdam navíc začal rozdávat šrotovné ve výši 2 500 Eur (64 440 Kč).
Suma sumárum je tedy možné zmiňované Citigo-e iV pořídit i cenu o více než polovinu nižší, než je oficiálně požadovaná suma. Kromě toho zákazníci mají zdarma dobíjení na veřejných místech, kterých je v Nizozemí dostatek. A navíc mohou také zdarma parkovat a mají právo i zamířit do některých vyhrazených pruhů. Není tedy vlastně překvapivé, že elektromobily jdou v Nizozemsku na dračku. Ovšem jak jsme zmínili, Škoda z toho radost mít nebude, o čemž ostatně nejlépe svědčí už fakt, že vůbec mohla vyprodat všechny exempláře určené pro Holanďany už v březnu a nechce v zemi prodat ani o jeden víc.
Proč, ptáte se? Protože jde o následek umělého omezení nabídky, ničeho jiného. Elektromobilita je zatím prodělečnou záležitostí a automobilkám se vyplatí elektrická auta prodávat jen do chvíle, dokud jejich „nulové emise” snižují celkové průměrné emise té které automobilky na úroveň nepokutovanou EU. Jinak firma s každým prodaným kusem tratí zhruba 200 tisíc korun, takže proč prodávat víc? Jaká pak byla kvóta pro Nizozemsko, nebylo oznámeno, nicméně jen během ledna a února bylo zaregistrováno 200 kusů. Jednat se tak mohlo o tisíce kusů a třeba prodat o tisíc víc aut, než je třeba, znamená pro firmu ztrátu okolo 200 milionů Kč. A proč něco takového dělat?
Vyprodání všech dostupných aut tak není ani moc znakem úspěchu, jako spíše absurdity dnešní doby, kdy se ceny mnohých věcí zamotaly do kolotoče dotací a vypadly z něj jako údaj nenapovídající nic o tom, jakým směrem se máme v ekonomice vydat a jakým nikoli. Jen tak se může stát, že Škoda určitý model vyprodá, ale neraduje se z toho a další kusy navíc nevyrobí.






Elektrická Škoda Citigo byla pro letošek v Nizozemsku vyprodána, není to ale tím, že by o ní byl až takový zájem - automobilka víc aut prodat nepotřebuje, a tak to ani nedělá
Zdroj: Autoweek.nl
Bleskovky
Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
před 10 hodinamiNejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
včeraIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025
Nejčtenější články
Spalovací verzi dosud jen elektrického fiaska Dodge nachytali při natáčení reklamy, zní úchvatně
24.7.2025Vybíjená Nissanu pokračuje. Na odstřel jsou další dvě historické továrny, tato funguje už od roku 1966
24.7.2025Nový čínský supersport s motorem V8 jde otevřeně po krku Ferrari, Italům tentokrát tuhne úsměv na rtech
24.7.2025Mechanik objevil při prohlídce Fordu něco, co v motoru nechal dělník automobilky, který vůz vyráběl. Přežilo to tam dlouhých 11 let
24.7.2025Fiat 500 si v bazarech pozoruhodně drží cenu. I když za své peníze dostanete přesně to, co se říká o italských autech
24.7.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.22. 16:03 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.22. 15:51 - Vrooom
- S větrem ve vlasech.... 08.22. 14:21 - pavproch
- Onboard videa 08.22. 13:43 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.22. 13:14 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 08.22. 05:33 - Snowman000
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch