Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První elektrická Škoda je na některých trzích vyprodaná, znak úspěchu to ale není
14.3.2020 | Petr Prokopec
Za normálních okolností by vyprodání veškeré plánované produkce určitého auta na celý rok v březnu bylo znakem obrovského úspěchu. Jenže v „nové době” je to jinak.
Představením nových modelů Superb iV a Citigo-e iV zahájila Škoda v loňském roce svou elektrickou éru. V případě malého hatchbacku, zatím stále jediného čistě elektrického auta, mladoboleslavská automobilka v prvé fázi nabídla pouze 500 exemplářů za cenu startující na 429 900 Kč, ta však byla vyprodána v rámci několika málo týdnů. Nadšením však tehdy vedení netleskalo a jisté tomu tak není ani nyní, kdy s na první pohled dobrými zprávami přichází Nizozemsko. V této zemi je již teď vyprodána celá produkce Citigo-e iV pro letošní rok.
Osud, který kromě Škody postihl i její sourozence, tedy elektrické verze Volkswagenu up! a Seatu Mii, v zemi tulipánů skutečně nepřekvapí. Cena auta sice v Nizozemsku startuje na 23 290 Eurech (cca 600 tisíc Kč), tedy výrazně výše než v Česku, ovšem vzhledem k vyššímu daňovému zatížení konvenčních aut je to zajímavá cena. A k tomu jsou tu dotace.
Původně se v zemi tulipánů počítalo pouze s odpuštěním registračních poplatků a silniční daně, což v případě soukromníků představovalo úsporu ve výši zhruba 5 324 Eur (cca 137 tisíc Kč), ovšem to na rozproudění zájmu nestačilo. Proto nizozemská vláda sáhla pořádně do kapes všech, kteří o elektromobily nestojí, a přišla s dotací ve výši až 5 000 Eur (129 tisíc Kč). Stejnou sumou vám pak navíc mohou přispět ještě některá města, třeba Amsterdam. Rotterdam navíc začal rozdávat šrotovné ve výši 2 500 Eur (64 440 Kč).
Suma sumárum je tedy možné zmiňované Citigo-e iV pořídit i cenu o více než polovinu nižší, než je oficiálně požadovaná suma. Kromě toho zákazníci mají zdarma dobíjení na veřejných místech, kterých je v Nizozemí dostatek. A navíc mohou také zdarma parkovat a mají právo i zamířit do některých vyhrazených pruhů. Není tedy vlastně překvapivé, že elektromobily jdou v Nizozemsku na dračku. Ovšem jak jsme zmínili, Škoda z toho radost mít nebude, o čemž ostatně nejlépe svědčí už fakt, že vůbec mohla vyprodat všechny exempláře určené pro Holanďany už v březnu a nechce v zemi prodat ani o jeden víc.
Proč, ptáte se? Protože jde o následek umělého omezení nabídky, ničeho jiného. Elektromobilita je zatím prodělečnou záležitostí a automobilkám se vyplatí elektrická auta prodávat jen do chvíle, dokud jejich „nulové emise” snižují celkové průměrné emise té které automobilky na úroveň nepokutovanou EU. Jinak firma s každým prodaným kusem tratí zhruba 200 tisíc korun, takže proč prodávat víc? Jaká pak byla kvóta pro Nizozemsko, nebylo oznámeno, nicméně jen během ledna a února bylo zaregistrováno 200 kusů. Jednat se tak mohlo o tisíce kusů a třeba prodat o tisíc víc aut, než je třeba, znamená pro firmu ztrátu okolo 200 milionů Kč. A proč něco takového dělat?
Vyprodání všech dostupných aut tak není ani moc znakem úspěchu, jako spíše absurdity dnešní doby, kdy se ceny mnohých věcí zamotaly do kolotoče dotací a vypadly z něj jako údaj nenapovídající nic o tom, jakým směrem se máme v ekonomice vydat a jakým nikoli. Jen tak se může stát, že Škoda určitý model vyprodá, ale neraduje se z toho a další kusy navíc nevyrobí.






Elektrická Škoda Citigo byla pro letošek v Nizozemsku vyprodána, není to ale tím, že by o ní byl až takový zájem - automobilka víc aut prodat nepotřebuje, a tak to ani nedělá
Zdroj: Autoweek.nl
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
před 7 hodinamiMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejčtenější články
Majiteli začala reznout nová Alfa Romeo pouhý rok po její koupi, dealer na to říká, že je to normální
2.6.2025Známý fotograf ukázal, jak to dnes vypadá na dubajských vrakovištích, je to skutečně úplně jiný svět
2.6.2025Nejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
2.6.2025Z primitivních parkovacích kamer se stává prokletí automobilek, do servisů svolávají miliony aut kvůli jejich selháním
2.6.2025Barva auta má dlouhodobě pozoruhodně dramatický vliv na zachování ceny. A váš hrdina je dost možná velké nemehlo
2.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva