Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
včera | Petr Prokopec
Ne každý si na to vzpomene, bylo to ale Volvo, kterému podle koncernu VW měla Škoda začít konkurovat, když na trh hrnula první Octavii. Nedošlo k tomu a Volvo zůstávalo o ligu výš, hra se ale od té doby zjevně hodně změnila.
Co spojuje Škodu a Volvo? Spousta lidí by vám řekla, že snad jen láska obou značek ke kombíkům, třebaže v trochu jiném segmentu trhu. Zatímco mladoboleslavský výrobce se pohyboval a pohybuje v tom mainstreamovém, švédský se snaží být součástí prémiového. Jenže tak jednoduché to není. Nesmíme zapomínat, že Volkswagen v polovině 90. let udělat ze Škody české Volvo, nakonec to ale nedopadlo.
Ve výsledku se tak zřejmě skoro nikdo nerozhodoval, zda si koupí Octavii Combi nebo naopak V60. Stejně jako Škoda Kodiaq nekonkurovala Volvu XC90. Pokud se tedy objevily srovnávací testy, pak v nich šlo spíše o to, zda se česká značka zvládne alespoň v některých ohledech vyrovnat té skandinávské a zda ji v některých dokonce nepřekoná. V současné době je ale situace trochu jiná a obě značky se jedna druhé přece jen přiblížily.
Spojuje je totiž možná až příliš pošetilá touha po elektromobilitě. A protože bateriový je drahý, Škoda se najednou začala pohybovat i ve sférách, do kterých se dříve nepouštěla. Kolegové z německého Auto Bildu se proto rozhodli srovnat nový Elroq s Volvem EX40. A testované vozy stály skutečně podobné peníze - české SUV 52 340 Eur (cca 1,3 milionu Kč), to švédské pak 59 940 Eur (asi 1,5 milionu Kč).
Rozdíl 200 tisíc korun pochopitelně není zanedbatelný, v těchto cenových sférách ale také není významný. Relevantní poznámkou je, že u Volva dostáváte za tyto peníze o něco menší auto. EX40 je totiž kratší, má menší rozvor i menší zavazadelník a ztrácí i v případě hnacího ústrojí, neboť kde Škoda disponuje 286 koňmi, tak soupeř má jen 252 kobyl. To je ovšem výkon ve špičce, v případě toho stálého se karta pro změnu obrací (121 k versus 174 k). Při krátké akceleraci ale Elroq tahá za silnější kus provazu, což je patrné hlavně ve chvílích, kdy se oba vozy začínají blížit ke své maximálce. Ta je u obou omezena na pouhých 180 km/h.
Dáno je to samozřejmě konstrukčními limity, rychlejší jízda by navíc dál devastovala už tak nepřesvědčivý dojezd. Ten by teoreticky měl být vyšší u Škody, jenže ta si třeba při úsporné jízdě řekne o víc energie, reálně tak na jedno nabití zvládá jen 323 km ve srovnání s 325 kilometry Volva. Na straně Švédů je navíc také vyšší dobíjecí výkon (205 kW versus 175 kW). Trochu překvapivá je ovšem vyšší hlučnost uvnitř EX40, přeci jen jakožto prémiový vůz by Škodu měl porážet. To je ale právě jisté riziko sázky na elektromobilitu - při drahé technice výrobci nemají možnost než šetřit jinde a polevovat na kvalitě třeba i v tomto ohledu je dost typickým postupem.
Kolegové navíc poukazují na to, že EX40 již nedokáže zastřít své stáří. To není až tak překvapivé, neboť benzinová verze XC40 dorazila na trh již v roce 2017 a ta elektrická ji následovala s tříletým zpožděním. Elroq byl oproti tomu představen loni, na druhou stranu stojí na platformě MEB, která byla jako nepříliš pokroková odhalena již v roce 2019. U zadních kol uložený elektromotor je pak sice novější i silnější než u Volva, v tažení přívěsů ale Škoda již prohrává, neboť na kontě má maximálně tunu oproti 1,5 tuně švédského SUV.
Suma sumárum je tak poměřování sil mezi těmito elektromobily fotbalem, kdy míč je každou chvíli na jedné nebo druhé straně hřiště. Elroq si ale nakonec od sudích odváží 609 bodů, zatímco na kontě Volva jich najdeme pouze 588. Jonas Uhlig k tomu poznamenává, že EX40 asi nejvíc dojíždí na poměr ceny a hodnoty, který je v případě Škody lepší. Přesně před tím jsme ale mnohé výrobce varovali - bateriový pohon je totiž sám o sobě natolik drahý, že mainstream vytahuje na úroveň prémie, tu ale dál neposunuje.
Právě proto může nakonec Škoda soupeřit s Volvem, a dokonce i zvítězit - to, o čem dekády snila, se najednou stává realitou. Varování je to ovšem nejen pro Švédy, ale i pro českou automobilku - příště se jí totiž může postavit někdo pro změnu ještě levnější vůz stejného ražení a bude tam, kde je dnes Volvo. Tato auta jsou obecně příliš zaměnitelná, což je další faktor, který automobilky pomíjí. Však vzpomeňme nedávno Porsche Macan a jeho vysvědčení.



Škoda Elroq ze srovnání s Volvem vyšla jako vítěz, o tom mohla dekády jen snít. Je prý modernější, prostornější i levnější. Foto: Škoda Auto
Na EX40 je i přes facelift z roku 2022 znát stáří, byť v některých technologických ohledech má stále navrch. Na Škodu ale celkově ztrácí, překvapivě i v oblasti komfortu. Foto: Volvo
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Nejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
včera (7)Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď dokonce jezdí s tímto starším VW, ač je to miliardář
30.5.2025 (9)Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025 (10)
Nové na MotoForum.cz
- Michael Dunlop zůstává neporaženým včera 18:15
- První závod side vyhrála dvojice Ryan Crowe/Callum Crowe včera 16:15
- TT 2025 začala trumfem Daveyho Todda včera 14:47
- KTM je zpět nebo je to jeho labutí píseň? včera 08:15
- Luca Marini zůstává v nemocnici, kdo pojede místo něho? 31.5.2025
Nejnovější články
Mnoha autopůjčovnám hrozí kvůli elektromobilům krach, varují Britové, i pro automobilky by to byla rána
před 10 hodinamiMini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
před 11 hodinamiŠkoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
včeraVýroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
včeraBarva auta má dlouhodobě pozoruhodně dramatický vliv na zachování ceny. A váš hrdina je dost možná velké nemehlo
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 06.02. 22:19 - mlunovozík
- BMW Divize 06.02. 19:37 - delphin
- S větrem ve vlasech.... 06.02. 17:07 - jerry
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.02. 14:48 - pavproch
- Politický koutek 06.02. 11:34 - Stepan
- Autopojištění - kalkulace 06.02. 10:31 - Vojta1988
- P: zvody a koncovka akrapovič R1300 GS 06.01. 10:53 - martinecko
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.31. 14:17 - pavproch