Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Snaha nahradit dnešní auta elektromobily teď je nesmysl. Vědci zjistili reálný dopad
27.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že to s pozitivním dopadem elektromobilů není tak růžové, jak jejich zastánci říkají, není nic nového. Vědci teď ale spočítali, že nejen nepřinesou nic dobrého, přírodě spíš uškodí.
Od elektromobilů jejich příznivci očekávají jediné - že jako mávnutím kouzelného proutku vyčistí naši planetu od všech zlých emisí. Byli bychom samozřejmě rádi, kdyby se tak stalo, jenže realita je jiná. Nelze totiž elektromobily označit za ryze bezemisní vozy jen proto, že ke svému pohonu užívají elektřinu a tudíž jim z výfuku neproudí škodlivé emise. Zapotřebí je totiž rovněž vytěžit vzácné kovy na jejich baterie, stejně jako vyprodukovat onu elektrickou energii. A ani jedna tato činnost již vůči naší planetě zrovna šetrná není.
Že nejde pouze o výplod našeho chorého mozku, dokazují závěry mnoha vědeckých kapacit. Kupříkladu Scott Kennedy z Centra pro Strategii a Mezinárodní studie, jenž leží ve Washingtonu D.C., uvádí, že nárůst elektromobilů v Číně nevede ke snižování smogu v ovzduší, ale naopak k jeho zvyšování. „Tím, že přepřáhneme na elektromobily, nepřestaneme užívat fosilní paliva. Elektřina totiž vzniká jejich spalováním, což v Číně znamená spalování uhlí.“
Čína se hodlá stát elektrickou velmocí, nicméně zrovna v jejím případě to nedává žádný smysl - 72 procent elektřiny je tam produkováno za pomoci spalování fosilních paliv. Čeká se pak sice, že tento poměr klesne pod 50 procent, ovšem až v roce 2040. To ve výsledku znamená, že země sice neskutečnou měrou podporuje environmentalismus, ovšem svými skutky jde proti němu. „Elektromobily zkrátka jen přesouvají tvorbu emisí z jednoho místa na druhé,“ dodává Kennedy.
Čínským problémem pak koneckonců není jen samotná produkce elektřiny, ale rovněž menší technická vyspělost elektrických aut a jejich nešetrná výroba. Výzkumníci z Harvardu a jejich kolegové z pekingské univerzity Tsinghua potvrdili, že při výrobě elektromobilů, hybridů a vozů s palivovými články uniká do ovzduší o 50 procent více emisí než během produkce aut se spalovacím motorem. Elektromobily navíc emitují i dvakrát více toxických částic PM2.5.
Aby těch negativ nebylo málo, lze ještě dodat závěry Dopravně výzkumného institutu při univerzitě v Michiganu, dle kterých vozy se spalovacím motorem, jejichž průměrná spotřeba nepřesáhne 7 l/100 km, jsou vůči životnímu prostředí ohleduplnější než elektromobily. A tato hranice se dále zvyšuje, pokud je do životního cyklu započtena i výroba.
Jak je tedy patrné, Čína jede na vlně určitého pokrytectví. Ačkoliv hlásá změnu k lepšímu a na „elektrifikaci” aut tlačí všemi směry, přírodě tím nemá šanci pomoci. Pochopitelně, situace v každé zemi je trochu jiná a existují místa, kde z podobného srovnání vyjdou elektromobily lépe. Nedělejme si ale iluze, že jsou něčím běžným - v celosvětovém měřítku vznikají dvě třetiny elektrické energie právě z fosilních paliv, to je prakticky stejné množství jako právě v Číně. Snaha nutit lidem elektromobily za každou cenu v tuto chvíli se tedy opravdu jeví jako nesmyslná, neefektivní a ničemu nepomáhající...



Čínská elektrifikace stojí na spalování uhlí a v celosvětovém měřítku není situace podstatně odlišná. Tlačit za takové situace na rozvoj elektromobility je krátkozraké
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
včera
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
3.11.2025
Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
3.11.2025
Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
3.11.2025
A pak že se nevejde: Nový, původně jen elektrický muscle car najednou slupnul osmiválec jako malinu
4.11.2025
Prodeje elektrických Fordů s koncem dotací v USA zkolabovaly až šokujícím způsobem, ani šéf firmy nečekal takový pád
4.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.03. 15:28 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.03. 15:27 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 12.03. 14:55 - řidičBOB
- IT poradna 12.03. 11:44 - pavproch
- GWM STEED 7 12.03. 10:43 - macabe
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.03. 09:10 - pavproch
- Chlubítko univerzální 12.02. 22:14 - řidičBOB
- BMW Divize 12.02. 14:40 - pavproch
