Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Snaha nahradit dnešní auta elektromobily teď je nesmysl. Vědci zjistili reálný dopad
27.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že to s pozitivním dopadem elektromobilů není tak růžové, jak jejich zastánci říkají, není nic nového. Vědci teď ale spočítali, že nejen nepřinesou nic dobrého, přírodě spíš uškodí.
Od elektromobilů jejich příznivci očekávají jediné - že jako mávnutím kouzelného proutku vyčistí naši planetu od všech zlých emisí. Byli bychom samozřejmě rádi, kdyby se tak stalo, jenže realita je jiná. Nelze totiž elektromobily označit za ryze bezemisní vozy jen proto, že ke svému pohonu užívají elektřinu a tudíž jim z výfuku neproudí škodlivé emise. Zapotřebí je totiž rovněž vytěžit vzácné kovy na jejich baterie, stejně jako vyprodukovat onu elektrickou energii. A ani jedna tato činnost již vůči naší planetě zrovna šetrná není.
Že nejde pouze o výplod našeho chorého mozku, dokazují závěry mnoha vědeckých kapacit. Kupříkladu Scott Kennedy z Centra pro Strategii a Mezinárodní studie, jenž leží ve Washingtonu D.C., uvádí, že nárůst elektromobilů v Číně nevede ke snižování smogu v ovzduší, ale naopak k jeho zvyšování. „Tím, že přepřáhneme na elektromobily, nepřestaneme užívat fosilní paliva. Elektřina totiž vzniká jejich spalováním, což v Číně znamená spalování uhlí.“
Čína se hodlá stát elektrickou velmocí, nicméně zrovna v jejím případě to nedává žádný smysl - 72 procent elektřiny je tam produkováno za pomoci spalování fosilních paliv. Čeká se pak sice, že tento poměr klesne pod 50 procent, ovšem až v roce 2040. To ve výsledku znamená, že země sice neskutečnou měrou podporuje environmentalismus, ovšem svými skutky jde proti němu. „Elektromobily zkrátka jen přesouvají tvorbu emisí z jednoho místa na druhé,“ dodává Kennedy.
Čínským problémem pak koneckonců není jen samotná produkce elektřiny, ale rovněž menší technická vyspělost elektrických aut a jejich nešetrná výroba. Výzkumníci z Harvardu a jejich kolegové z pekingské univerzity Tsinghua potvrdili, že při výrobě elektromobilů, hybridů a vozů s palivovými články uniká do ovzduší o 50 procent více emisí než během produkce aut se spalovacím motorem. Elektromobily navíc emitují i dvakrát více toxických částic PM2.5.
Aby těch negativ nebylo málo, lze ještě dodat závěry Dopravně výzkumného institutu při univerzitě v Michiganu, dle kterých vozy se spalovacím motorem, jejichž průměrná spotřeba nepřesáhne 7 l/100 km, jsou vůči životnímu prostředí ohleduplnější než elektromobily. A tato hranice se dále zvyšuje, pokud je do životního cyklu započtena i výroba.
Jak je tedy patrné, Čína jede na vlně určitého pokrytectví. Ačkoliv hlásá změnu k lepšímu a na „elektrifikaci” aut tlačí všemi směry, přírodě tím nemá šanci pomoci. Pochopitelně, situace v každé zemi je trochu jiná a existují místa, kde z podobného srovnání vyjdou elektromobily lépe. Nedělejme si ale iluze, že jsou něčím běžným - v celosvětovém měřítku vznikají dvě třetiny elektrické energie právě z fosilních paliv, to je prakticky stejné množství jako právě v Číně. Snaha nutit lidem elektromobily za každou cenu v tuto chvíli se tedy opravdu jeví jako nesmyslná, neefektivní a ničemu nepomáhající...



Čínská elektrifikace stojí na spalování uhlí a v celosvětovém měřítku není situace podstatně odlišná. Tlačit za takové situace na rozvoj elektromobility je krátkozraké
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Rusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025
Nejnovější články
Němečtí dealeři odhalili čachry s prodeji elektromobilů, ve skutečnosti vůbec nejsou takové, jak naznačují oficiální čísla
včeraMuž si přijel k dealerovi pro nové SUV za 1,6 milionu Kč, podívejte se, co nechal na protiúčet
včeraMercedes se nedokáže zbavit svých skladových elektrických propadáků, dává na ně slevy až skoro 1,3 milionu Kč
včeraIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraLamborghini dokonalo obrat o 180 stupňů. Teď se kaje a slibuje, že motory V12 ponechá v prodeji i dlouho po roce 2030
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.20. 20:18 - Spectral
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.20. 16:52 - Truck Daškam
- Onboard videa 08.20. 15:52 - řidičBOB
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda
- S větrem ve vlasech.... 08.19. 14:39 - pavproch
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha