Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi

Když někdo dorazí na sprinty se starou, skoro sériově vyhlížející Ladou Niva, pomyslíte si leda něco o recesi. Jenže i takové auto může být tak rychlé, že mu nestačí vůbec nikdo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi

19.11.2020 | Petr Miler

Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi

/

Foto: AvtoVAZ

Když někdo dorazí na sprinty se starou, skoro sériově vyhlížející Ladou Niva, pomyslíte si leda něco o recesi. Jenže i takové auto může být tak rychlé, že mu nestačí vůbec nikdo.

Lada Niva, brzy snad už skutečně jen Niva, je legenda. Ovšem lesů, vod a strání, nikoli sprinterských klání. Vidět takové auto v místech, kde se mnohasetkoňové bestie utkávají na 400 či více metrech v závodech ve zrychlení je rarita, neboť tento stroj je rád, když na stovku zrychlí za méně než 20 sekund. Ve sprintech se dnes ale soutěží spíše o to, kdo zrychlí za méně než 10 sekund - na čtvrtmíli. Koncová rychlost v takové případě bezpečně přesahuje 200 km/h.

O to větší překvapení muselo být, když se až na pár detailů sériové vyhlížející Lada Niva s nápisem „NivaTurbo” na jedněch sprintech na letišti objevila. Bylo jasné, že tohle auto není úplně obyčejné, už ten nápis, kola s pneumatikami nebo výfuk čouhající skrz kapotu... Přesto by asi málokdo řekl, co ve skutečnosti dovede.

O jeho stavbu se postarala polská firma VTG z popudu Ukrajince Olega Vorvula. VTG už dříve proslulo šílenými stavbami a tato drží basu se svými předchůdci - během půl roku vzniklo kompletně překopané auto s přeplňovaným osmiválcem LSX o objemu 6,3 litru od Chevroletu pod kapotou. Podvozek je částečně z Mitsubishi Lancer Evo, částečně je specifickou stavbou a výkon míří na všechna kola přes třístupňový automat TH400.

Kolik toho výkonu je? Nejprve šlo o 850 koní, zákazník ale nebyl spokojen. Později bylo vozu naměřeno 1 080 koní a 1 232 Nm na brzdě, nyní se hovoří až o 1 500 koních. Buď jak buď, auto je rychlé jako čert, čtvrtmíli zvládá hluboko po 9,5 sekundy (níže kolem 9,3 s koncovou rychlostí pohybující přes 240 km/h) a na sprintech vytírá zrak všem. Můžeme vidět řadu jejích klání, ani zjevně upravená Audi RS6 nebo RS3 ji zdaleka nestačí a po závodě je v podstatě už v momentě, kdy Niva doslova odskočí z místa.

Podívejte se sami na více na videu níže, je to zjevně propracovaná stavba. Kolik něco takového stojí, nemáme zprávy, o levný špás ale jistě nepůjde. Ty překvapené pohledy soků na závodech ve sprintu ovšem musí být k nezaplacení.


Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi - 1 - Lada 4x4 Urban Niva 2014 2019 black ilu 01Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi - 2 - Lada 4x4 Urban Niva 2014 2019 black ilu 02Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi - 3 - Lada 4x4 Urban Niva 2014 2019 black ilu 03Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi - 4 - Lada 4x4 Urban Niva 2014 2019 black ilu 04Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi - 5 - Lada 4x4 Urban Niva 2014 2019 black ilu 05Stará Lada Niva na sprintech zkazila den všem, neporazila ji ani upravená Audi - 6 - Lada 4x4 Urban Niva 2014 2019 black ilu 06
Lada Niva je to poslední auto, na které byste si vsadili v závodech ve sprintu, i podobně vyhlížející černý stroj ale může vítězit. Ilustrační foto: AvtoVAZ

Zdroj: Car and Life@Youtube přes Jalopnik

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše