Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Statistika spolehlivosti motorů: Japonci na špici, Němci u dna
19.1.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zvěsti o odolnosti německé techniky dostávají podle analýzy Warranty Direct na frak. Až na jednu výjimku němečtí výrobci těžce propadli.
Zdá se, že někdo z britské pojišťovny Warranty Direct trávil mládí u obrazovek České televize, zejména pak v momentech, kdy dávali pohádku Princové jsou na draka. Přesně v duchu písně Statistika nuda je, má však cenné údaje, nám totiž Britové poslední dobou čím dál častěji nabízejí nejrůznější statistická data, která je možná dát dohromady na základě jimi obstarávaných pojistných smluv. Jen v předchozích týdnech jsme vám nabídli přehled nejspolehlivějších a také nejméně spolehlivých aut posledních 15 let, dříve došlo třeba i na nejvíce a nejméně odolná vozy proti špatným silnicím nebo vliv elektroniky na míru selhávání dnešních přibližovadel.
Zmíněná pojišťovna to sice dozajista činí za účelem vlastního zviditelnění, jen kvůli tomu ale její výstupy ignorovat nemusíme. Nevíme tedy, jestli vám podobné přehledy přijdou být zábavné, svou cenu ale skutečně mají - jde o data relativně velké instituce svého druhu, která působí na druhém největším automobilovém trhu Evropy, nám navíc svým charakterem ne až tak vzdáleném. Všemožné analýzy tak mnohdy odkrývají údaje, o kterých se příliš nemluví, nebo jsou v našich myslích zakořeněny v úplně jiném světle. A máme pocit, že poslední statistika je jednou z takových.
Warranty Direct totiž analyzovala nahlášené pojistné události mezi 50 tisíci svými klienty, kteří u ní mají sjednané pojištění proti závadám na autě, jenž zahrnuje i pohonné jednotky. Pojišťovna nehovoří o žádném konkrétním časovém ohraničení, tudíž se zřejmě týká všech vozů bez ohledu na stáří. Na druhou stranu je jasné, že podobné pojištění si asi málokdo sjedná na 15 let starý vůz, který má minimální hodnotu i jako celek. Má přitom jít o závady mechanického rázu, ne selhání elektroniky jako dříve. I to zahrnuje celkem rozličné druhy závad od prasklé klikové hřídele až třeba po porouchané vstřikovače, jde ale už od dosti nepříjemné a také adekvátně nákladné záležitosti - nejvyšší vyplacené pojistné plnění činí 12 998,46 GBP, tedy kolem 400 tisíc Kč.
Výsledkem je pořadí celkem 36 výrobců aut seřazených podle spolehlivosti jejich motorů celkem jednoduchým způsobem - dle toho, v kolika procentech případů pojištěných aut byla s vědomím pojišťovny řešena nějaká závada výše zmíněného charakteru. My si můžeme prohlédnout pouze nejlepší a nejhorší desítku (tedy 20 z 36 v pořadí, to jest většinu značek) a pohled je to v nejednom případě dosti překvapivý.
Že na špici najdeme japonské značky až tak nepřekvapí, i když míra dominance je nad očekávání velká. Tabulku absolutně ovládla Honda, u níž se porouchal motor pouze v jednom z 344 pojištěných aut, také Toyota na druhém místě je ve srovnání se zbytkem výrobců vcelku suverénní (1 ze 171 vozů). Třetí je Mercedes-Benz, který už jen těsně předčil řadu dalších výrobců. Do této chvíle nic šokujícího, Mercedes je ale jedinou německou značkou, kterou na vrcholu žebříčku najdeme, většina ostatních skončila na opačném konci.
Nejhůře z nich dopadlo Audi, které je s poruchou motoru u každého 27. vozu druhou nejneúspěšnější značkou vůbec, hůře dopadlo jen MG Rover (1 z 13, to už je skoro jistota...). Smát se ale nemůže ani BMW, které je samo 7. od konce a jeho odnož Mini 3. nejhorší, nebo Opel na 5. nejhorším místě. A dobře si nevedl ani Volkswagen na 9. příčce od konce.
To je v příkrém rozporu s tím, co se mezi lidmi traduje. Proč? Vzhledem k omezeným statistickým datům (nevíme, jaké konkrétní příčiny poslaly tu či onu značku na chvost) o tom můžeme jen spekulovat, krom obecného konstatování, že Japonci dělají motory daleko lépe lépe než většina německých značek, se nabízí dva důvody - turba a diesely. Ne, že by Japonci po této technice čas od času nesáhli, ale podívejte se třeba po nabídce některých žhavých japonských novinek, které se budou prodávat ve velkých objemech - Toyoty Auris 2013 nebo Mazdy 6 2013. Stejně tak si můžete projít co se dá pořídit do aktuální Hondy Civic a dalších populárních aut ze Země vycházejícího slunce - ano, diesely jim nejsou cizí, ale v prodejích nebudou hrát až tak významnou roli a všechny benziny jsou plněné atmosféricky.
Naopak nabídka Audi, BMW, Volkswagenu a nakonec i Opelu už něco jako atmosféricky plněný benzinový motor prakticky postrádá a naftové jednotky jsou u těchto značek daleko populárnější, zvlášť ve Velké Británii. A máme za to, že právě turba, vstřiky a další složitosti modernějších německých motorů selhávají mnohem častěji než jednoduché (pro někoho možná archaické...) konstrukce pohonných jednotek Japonců.
Na toto téma si ale můžete zaspekulovat sami, úplný přehled nejlepších i nejhorších deseti značek s dalšími údaji následuje.












Čistě optikou statistiky spolehlivosti motorů britské Warranty Direct se třeba Volkswagen Golf nebo BMW 3 nezdají být dobrou volbou
Naproti tomu Toyota Auris nebo Honda Civic by měly být sázkou na jistotu, míra poruchovosti pohonných jednotek je proti Němcům zlomková
Výrobci nejspolehlivějších motorů dle Warranty Direct
(pořadí, výrobce, míra poruchovosti v %, míra poruchovosti optikou 1 z X aut)
1. Honda - 0,29% - 1 z 344
2. Toyota - 0,58% - 1 z 171
3. Mercedes-Benz - 0,84% - 1 z 119
4. Volvo - 0,90% - 1 z 111
5. Jaguar - 0,98% - 1 z 103
6. Lexus - 0,99% - 1 z 101
7. Fiat - 1,17% -1 z 85
8. Ford - 1,25% - 1 z 80
9. Nissan - 1,32% - 1 z 76
10. Land Rover - 1,38% - 1 z 72
Výrobci nejméně spolehlivých motorů dle Warranty Direct
(pořadí, výrobce, míra poruchovosti v %, míra poruchovosti optikou 1 z X aut)
1. MG Rover - 7,88% - 1 z 13
2. Audi - 3,71% - 1 z 27
3. Mini - 2,51% - 1 z 40
4. Saab - 2,49% - 1 z 40
5. Opel/Vauxhall - 2,46% - 1 z 41
6. Peugeot - 2,26% - 1 z 44
7. BMW - 2,20% - 1 z 45
8. Renault - 2,13% - 1 z 46
9. Volkswagen - 1,91% - 1 z 52
10. Mitsubishi - 1,70% - 1 z 59
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
před 18 minutamiZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025Skutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
30.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- European Bike Week: legendární sraz ve Faak am See 2-7.9.2025 včera 11:26
- Alberto Surra nazpět v Grand Prix 31.8.2025
- V Magny Cours Garcia místo Lecuony 31.8.2025
- Pojede Pol Espargaro BMW Superbike? 28.8.2025
- Moto2 pro rok 2026: 3 místa jsou stále volná 27.8.2025
Nejčtenější články
Venku jsou první ceny nové Hondy Prelude, po jejich pročtení vám budou připadat jako přelud
4.8.2025EU opět „vítězí”. Místní výroba je drahá i pro Číňany, odkládají spuštění továrny v Maďarsku, upřednostní Turecko
4.8.2025Elektrokola se dnes prohání po silnicích rychlostmi až přes 110 km/h. A některé státy už to „nedávají”
4.8.2025Muž si v roce 1996 koupil ještě jako „mlaďas” nové BMW. Nechal si ho do letoška, najel s ním přes 1 milion km s původní technikou
4.8.2025Nahrazení žádaného spalovacího auta elektrickým nástupcem poslalo prodeje dolů o 89,3 %, tolik k „elektrické revoluci”
5.8.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.01. 20:14 - řidičBOB
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.01. 17:12 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.01. 17:07 - Eda
- Americké vozy a vše kolem nich 09.01. 12:50 - HondaMan
- Policejní kontroly a měření 08.31. 23:39 - bojler
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.31. 18:28 - Předseda
- S větrem ve vlasech.... 08.31. 14:12 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 08.30. 17:36 - pavproch