Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Stellantis zařízl žádaná auta a dealerům cpe nechtěné věci. Ti po tragickém kvartálu říkají, že nemají co prodávat
17.7.2024 | Petr Prokopec
Je to typický obraz současného automobilového světa, ve kterém se zákazník dostal na druhou kolej. I když Stellantis proti nařizování toho či onoho protestuje, ve výsledku se mu do značné míry podřizuje. A odtržení jeho nabídky od přání klientů má své následky.
Kdo pamatuje časy Mototechny z dob komunistické ČSSR, ví, že průpovídky o tom, že „auta nebyla”, nejsou tak úplně pravdivé. Auta byla, sami pamatujeme i momenty, kdy některé provozovny Mototechny, národního podniku, dokonce neměly kde rozumně skladovat neprodaná auta a nechávaly je na ulici. Ale o jaké vozy šlo? No o verze, které nikdo nechtěl, typicky málo vybavené a slabé Škody 742 a další podobné „lahůdky”.
Nebudeme říkat, že jsme se vrátili do časů komunisticky plánovaného hospodářství, to samozřejmě není pravda. Ale s tím, jak z toho tržního „vyzobáváme” jednu jeho elementární funkci za druhou, se postupně blížíme dříve panujícími stavu. Také dnes se může velmi snadno stát, že u dealera najdete přehršel aut, která nemají kupce. Budete ale marně pátrat po těch, která lidé preferují. Proč? Protože automobilky svou nabídku stále více přizpůsobují tomu, co se po nich politicky chce, a nikoli tomu, co po nich zákazníci žádají.
Dopady toho na vlastní kůži aktuálně poznává koncern Stellantis, jak informují kolegové z Auto News. Jeho značky z nabídky vyřazují žádaná auta a k dealerům cpe vozy, které nikdo nechtěl. Týká se to řady z nich nejviditelnější je to ale u Jeepu a hlavně Dodge. Ten byl znám hlavně jako výrobce osmiválcových muscle carů, taková auta však nyní u této automobilky už vůbec nekoupíte.
Celý problém navíc umocňuje fakt, že nový elektrický Charger, který nakonec bude k mání alespoň také se spalovacím šestiválcem, reálně není k mání. Dealeři této značky tedy nemají co prodávat, nejsou však sami. Lidmi ve velkém žádané varianty Grand Cherokee a Wrangleru chybí také prodejcům Jeepu. Například Wrangler jakéhokoli typu obvykle nemůžete mít s pohonem 4x4, pokud si nekoupíte hybridní verzi 4xe. O tu ale spousta lidí nestojí, a tak nekoupí nic.
Zatímco tedy americký trh za první půlrok vzrostl o 2,2 procenta, koncern Stellantis si o 16 procent pohoršil. Druhý kvartál pak byl doslova tragický, v období od dubna do června byl meziroční propad prodejů koncernu dokonce 21procentní.
Kevin Farrish předsedající národní dealerské asociaci koncernu potvrdil, že prodejci již v květnu dali Carlosu Tavaresovi, nejvyššímu šéfovi Stellantisu, najevo své rozezlení. A zároveň přišli i s důvody, proč dle nich Stellantis zaostává za konkurencí. To mělo mít pozitivní odezvu, neboť dle Farrishe se zlepšil přístup dealerů k jak základním, tak i plně vybaveným koncernovým SUV. Stejně jako přišlo zlevnění. Z obchodních výsledků se ale zatím nezdá , že by změny zafungovaly či se nějak výrazně projevily.
Koncern nyní doufá, že se mu povede v rámci letní kampaně, kdy ceny některých aut posílá o další 2 000 USD (cca 47 tisíc korun) dolů, pád zastavit a proměnit v růst. Ani nízké ceny ale nakonec nemusí zafungovat, pokud lidem nenabídnete přesně to, po čem touží. Na něco takového poukazujeme od chvíle, kdy bylo ve vyšších patrech politiky rozhodnuto, že se půjde už jen elektrickou cestou, k čemuž se automobilky v prvé chvíli nadšeně hlásily. Zákazník byl postaven stranou, neboť nikomu nedošlo, že kromě příkazu, co si může koupit, má ještě jednu volbu - nekoupit si nic. Tuhle „svobodu” jsme ostatně měli i za komunismu...
Chcete osmiválcový Challenger? Pokud nenarazíte na případný skladový vůz, máte smůlu, výroba skončila loni v prosinci, kdy z linek sjel poslední exemplář série Demon. Je to jen symbol důvodů, pro které prodeje Dodge i celého mateřského Stellantisu klesají. Foto: Dodge
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
před 5 hodinami - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
včera - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
11.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nová Dacia Sandero zůstane sama sebou. Nepřijde o spalovací motory a nezmění typ karoserie, prozradil šéfdesignér
před hodinou - Porsche nafouklo nabídku elektrických modelů o 100 %, jejich celkové prodeje ale o 4 % klesly, je to další fiasko
před 2 hodinami - Kdysi jedno z nejošklivějších aut vyráží sebrat zákazníky Škodě Kodiaq jako krasavec. S jeho cenami to může mít snadné
před 4 hodinami - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
před 5 hodinami - Nový Dodge Charger stíhá takový nezájem, že na něj dealeři hned dávají půlmilionové slevy, ač původně čekali žně
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva