Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Švýcarský policista dostal pokutu za to, že jel moc rychle při pronásledování zločinců
4.2.2019 | Mirek Mazal
Žádný omyl či nedorozumění, ale soudem posvěcený trest ukazuje posedlost Švýcarů bojem proti rychlým řidičům. Potíž už je i jet moc rychle za pachatelem trestné činnosti.
Švýcarsko má na evropské poměry velmi zvláštní přístup k vynucování dodržování nejvyšší povolené rychlosti na silnicích. Krom Německa vysokou rychlost obecně netoleruje žádná země, Švýcarsko ale patří mezi několik málo z těch, kde vás za rychlost pošlou i do vězení. Když je řidiči prokázáno překročení rychlosti o 50, 60, resp. 80 km/h ve městě, na okresce, resp. na dálnici, je jistotou minimálně roční pobyt za mřížemi, dvouletý zákaz řízení a možná je i konfiskace vozu. Země také proslula extrémně vysokými finančními tresty vázanými na příjmy pachatele.
Striktní přístup Švýcarů je znám a každý rozumný člověk si v této jinak malebné zemi dává na překročení nejvyšší povolené rychlosti pozor. Brát ohled na rychlost vozu ale celkem pochopitelně nenapadlo policistu, který se v rámci výkonu své služby ve služebním autě se zapnutými majáky pustil do pronásledování lidí podezřelých z vykradení bankomatu. Právě jemu ale byla naměřena rychlost 92 km/h v oblasti, kde platí omezení na 50 km/h. A úřady se rozhodly nenechat to být jen tak.
Na jednu stranu jsme ti poslední, kteří schvalují divoké honičky policie v ulicích plných lidí kvůli kdejakému nesmyslu. To ale neznamená, že každé pronásledování podezřelých je špatné a že rychlá jízda sama o sobě je špatná. Je třeba vždy zvážit okolnosti, míru závažnosti trestného činu a také způsob, jakým policista dotyčné stíhá. Pakliže rozumně udržuje kontakt s pronásledovanými rychlostí, kterou určují oni s cílem vehnat je s kolegy do promyšlenější pasti na bezpečném místě, těžko lze takovému postupu něco vyčítat.
Ani švýcarské orgány neshledali na postupu policisty nic špatného, až na to, že jel moc rychle. A to je ve Švýcarsku zjevně něco jako hrdelní zločin. Úřady tak policistovi uložili pokutu za překročení nejvyšší povolené rychlosti, jako by se po městě proháněl 92 km/h pro vlastní potěchu. S postihem logicky nesouhlasil, a tak případ skončil až u soudu. Ani soudní systém ale kupodivu neměl slitováni.
Nejvyšší soudní instance ve Švýcarsku tak potvrdila pokutu uloženou policejnímu příslušníkovi za překročení nejvyšší povolené rychlosti při konání služebních povinností. Podle závěru justice by pokutovaný zaměstnanec regionálního oddělení mohl beztrestně zakročit pomocí vysoké rychlostí v případě skutečného ohrožení života. Soud ovšem dospěl k závěru, že takové okolnosti nenastaly a důstojník dobře věděl, že pronásledovaní nikomu neublíží.
Odvážná argumentace oficiálně označující rychlou jízdu za větší problém než rozsáhlou krádež cizího majetku předznamenala další překvapivá fakta. Při rozhodování o výši pokuty soudce vzal v úvahu dvojnásobné překročení maximálně povolené rychlosti a označil to za hrubé nerespektování pravidel provozu. Policista tak musí už bez možnosti odvolání neprodleně zaplatit pokutu ve výši 600 franků (9 tisíc Kč). Soudce uznal služební jednání ve veřejném zájmu, proto se pokuta pohybuje na švýcarské poměry relativně nízko, dotyčný policista ale prý neměl ohrožovat okolí.
Zdá se nám to docela absurdní a jsme docela zvědavi, jak by justice postupovala, kdyby došlo k překročení rychlosti o více jak 50 km/h. Šel by policista na rok za mříže? Za to, že nikomu nic neprovedl a stíhal zločince? Cosi shnilého je ve Švýcarské konfederaci...







Švýcarského policistu během silniční honičky ve služebním voze vyfotil jeden z tamních stacionárních radarů. Samo stíhání bylo shledáno adekvátním, ne však zvolenou rychlostí. I nejvyšší soudní instance pak potvrdila povinnost neprodleně zaplatit pokutu 9 tisíc korun za příliš rychlou jízdu
Zdroj: The Local
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před hodinou
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejčtenější články
Nová vrcholná Škoda Fabia si na speciál pro Monte Carlo jen hraje, i tak je to nejvíc, co si dnes můžeme přát
8.10.2025
Stellantis dokončil obrat jako nikdo jiný. Roky bazíroval na elektromobilech, teď nacpal přes 100 miliard do nové spalovací techniky
8.10.2025
Mitsubishi Colt po velkém návratu končí po pouhých dvou letech na trhu, je to zvláštní
8.10.2025
Šéfka EU navrhla nové řešení pro evropské výrobce aut, lidé v sále zůstali sedět v němém úžasu
9.10.2025
Poslední BMW 3 s šestiválcem bez turba a manuálem je k mání nejeté po 1. majiteli, o skoro dokonalou specifikaci se fandové poperou
9.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
