Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tato hromada automobilového šrotu se prodala za skoro 26 milionů Kč, sběratelé po ní pásli dekády
23.9.2022 | Petr Prokopec
Pokud právě přemýšlíte, z čeho zaplatíte příští účet za elektřinu, tohle asi budete chápat stěží. Na světě se ale našlo zjevně dost zámožných sběratelů, aby až do absurdních výšin vyhnali cenu torza auta, na kterém zanechal své první konstruktérské stopy jistý Bruce McLaren.
Závodní kariéra Bruce McLarena odstartovala už v jeho raném věku, do Austinu 7 Ulster zrenovovaného jeho otcem Lesem poprvé usedl v pouhých čtrnácti. O šest let později již byl členem týmu Cooper, se kterým soutěžil nejprve ve Formuli 2 a následně i ve Formuli 1. V roce 1959 pak dokázal vyhrát Velkou cenu Spojených států, a to ve věku 22 let a 104 dní, čímž stanovil nový rekord. Ten překonal až o více než čtyři dekády později Fernando Alonso, když v roce 2003 opanoval závod na maďarském Hungaroringu, dnes jej už od roku 2016 drží Max Verstappen.
McLaren doufal, že spolu s týmem Cooper vstoupí také do Tasmánského šampionátu, který se jel v letech 1964 až 1975. Vedení stáje nicméně nepřesvědčil, aby přepřáhla na 2,5litrové motory, které pravidla dovolovala. Charles Cooper místo toho chtěl i nadále používat 1,5litrové jednotky z F1, díky nimž by ovšem tým nebyl konkurenceschopný. Právě díky tomuto rozhodnutí se Novozélanďan rozhodl, že založí vlastní tým Bruce McLaren Motor Racing.
Nová stáj debutovala v Monaku v roce 1966, a to s vlastním monopostem M2B. Jakkoliv ten je všeobecně považován za její prvotinu vycházející z vývojového prototypu M2A, historické prameny mluví i o předchůdci těchto speciálů. Ten ale nebyl zrozen pod McLarenovou taktovkou. Vyroben byl v roce 1961 jako Cooper T53P, byť jeho karoserie již byla ovlivněna chystaným novějším modelem T55.
Vůz nicméně během závodu v americkém Watkins Glen naboural Walt Hasgren. Došlo tedy na jeho prodej, stejně jako na modifikace. Zásadní se týkala motoru, místo původní jednotky Climax totiž pod kapotu zamířil 2,7litrový agregát. Novým majitelem se nestal nikdo menší než Roger Penske, pod jehož taktovkou došlo na další úpravy. Když jej tak nakonec v roce 1964 prodal McLarenovi, šlo již o čtvrtou variaci.
Ani to nebyl konec všech modifikací, Novozélanďan jej totiž nejprve osadil 3,5litrovým a posléze dokonce 3,9litrovým osmiválcem Oldsmobile. S touto verzí McLaren dosáhl hned několika vítězství, nicméně jelikož v dané době již pracoval na vlastním voze, tento nakonec prodal. Někdejší Cooper se tak postupně dostal do Venezuely, přičemž jeho závodní kariéra skončila v roce 1969.
O pár měsíců později jej tehdejší majitel Guilermo „El Mono“ Montero zkusil prodat, ovšem neúspěšně. Vůz tak zamířil do skladiště, kde zůstal po následující dekádu. Poté sice vlastníka změnil, ovšem již v rozmontovaném stavu. Seskládán pak znovu již nikdy nebyl, místo toho jeho stopa zmizela. Nejspíše pod nánosem prachu, který se dekádách marného hledání povedlo oprášit teprve nedávno.
Okolnosti nálezu nejsou známy, vůz však jako vrak bez některých venkovních panelů i dalších součástí zamířil pod dražební kladívko společnosti Bonhams. Laik by čekal, že za něco takového nemůže nikdo dát jakkoli vyšší sum, cena torza auta se ale postupně vyšplhala až na 911 tisíc liber, tedy asi 25,8 milionu korun. Inu, McLarenovo jméno stále táhne, pokud někdo vůz zrenovuje - byť jej bude muset z velké části znovu vyrobit - může to být ještě cennější stroj. Nového vlastníka tak čeká spousta práce, radovat se ovšem může z toho, že k vozu dostal i původní 3,9litrový osmiválec.
Současný stav někdejšího Cooperu T53 není zrovna idylický, přesto za něj někdo dal téměř 26 milionů korun. Foto: Bonhams, tiskové materiály
Zdroj: Bonhams
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024 - Britové vyzkoušeli inovovaný Ford Puma ST, který přišel o motor i převodovku. Selhává přesně tam, kde měl excelovat
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva