Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla chce uvolnit své patenty i Superchargery, velkorysost za tím nehledejte
12.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tesla si je asi vědoma toho, že nic světoborného nevymyslela, stejně jako toho, že „soukromničení” s vlastním nabíjením by ji leda dostalo do izolace.
Americká automobilka Tesla nedávno pořádala každoroční setkání investorů, jak jsme zmiňovali již před pár dny. Elon Musk, generální ředitel, tam mimo jiné hovořil o plánovaném Modelu X a také o softwarovém vylepšení Roadsteru, který již tři roky není ve výrobě. Kromě toho se ale svět dozvěděl i něco o sdílení technologií.
Sám Musk na zmíněné akci řekl, že si firma „pohrává s myšlenkou udělat něco na poli zrychlení rozvoje elektromobilů, co bude poněkud kontroverzní s ohledem na patenty Tesly”. Na otázku BBC, zda tím míní sdílení technologií s dalšími hráči na trhu, Musk řekl jen: „Jste na správné cestě.” Je to pochopitelně nekonkrétní a je otázkou, co všechno bude Tesla ochotna dát takto k dispozici, nakonec si ale říkáme, jestli to není jedno. Ačkoli firma stvořila funkční automobil, nevšimli jsme si, že by do světa elektrických vozů vrhla něco převratného, pomineme-li specifický ekonomický model, který žije více z přerozdělování než peněz od kupujících. Model S nedisponuje ani převratným pohonem, ani převratnými akumulátory, ani ničím jiným, co by ji zbavilo prokletí elektrických vozů - drahých „baterek” s omezenou životností, omezeného dojezdu a dlouhé doby nabíjení.
Nechceme říci, že Tesla nevymyslela vůbec nic, pár dílčích novátorských řešení, kterak z dobře známé techniky vykřesat o něco málo více, se jistě najde. Svět aut ale něco takového nemění a nezmění jej ani tehdy, když firma dá k dispozici úplně vše, co si nechala patentovat. Společnost to maximálně vrhne do lepšího světla, a to je zřejmě to jediné, o co v případě podobných prohlášení jde.
Konkrétních vodítek k tomu, co by společnost chtěla dát k dispozici, je málo, jedním z těch hmatatelných je ale síť nabíjecích stanic Supercharger. Na Teslu se dříve snesla kritika ze strany evropských gigantů Daimleru a Bosche, protože je v Evropě chtěla stavět jen pro svá auta - cizí vozy by tam nebylo možno dobíjet. Teď s tímto omezením otáčí, Muskem proklamovanou snahu o rozvoj elektromobilů jako konceptu definovanou slovy: „Snažíme se vymyslet, jak zrychlit boom elektrických aut a pokud budeme vytvářet bariéry, nestane se to. Nechceme prosekat cestu džunglí a potom za sebou položit miny,” za tím ale nehledejte a velkorysost už vůbec. Jde o pouhý smysl pro realitu.
Tesle patrně jen došlo, že kdyby - coby tak malá automobilka - hrála na tomto poli vlastní hru s pár tisíci prodanými auty za rok, rychle by se to mohlo otočit proti ní. Pro obří koncerny jako je Daimler není problémem postavit si parametry srovnatelnou vlastní síť s nesrovnatelně větší hustotou a naopak do ní nepustit auta Tesly - to by teprve pro Američany byl problém, ne pokud by auta Daimleru „tankovala” u ní. Firma tedy raději otevírá své brány, nabídne své nabíjení všem a bude věřit, že ostatní jednou umožní totéž i jí. Pokud tedy půjdou stejnou cestou a budou si stavět vlastní dobíjecí stanice.
Aby se tohle mohlo stát, budou muset takto spolupracující společnosti splnit několik podmínek. V ceně vozu Tesla při nákupu je zahrnuto bezplatné doživotní nabíjení na těchto přípojkách - není to tedy až tak zdarma, jak se automobilka snaží tvrdit. Stojany ale neposkytují možnost platit za elektřinu přímo, ostatní výrobci by tedy museli přijmout stejný princip „platby předem” (či jinak mimo placení přímo na stanicích) i pro své elektromobily, nebo by naopak Tesla musela umožnit placení jako u dnešních benzinek.
Oba kroky, jak přístup k Superchargerům i pro ostatní značky, tak případné sdílení technologie, může znamenat zvětšení poptávky po elektromobilech. Z toho by jistě profitovala i Tesla. V tuto chvíli ale za tím hledejme hlavně marketing (Tesla se ráda tváří jako inovátor, to pomáhá zájmu o její akcie) resp. smysl pro realitu vlastní pozice na trhu.
Jaký budou mít jiné automobilky o vlastní dobíjení či dobíjení „u Tesly” zájem, není zatím snadné říci; podle Renaultu je nedostatek veřejných dobíjecích stanic problém, podle BMW naopak nikoliv a to je v prodejích elektroaut úspěšnější. V Evropě každopádně Superchargery síť stanic příliš nezhustí, protože jich tu moc není, ve Spojených státech a zejména v Kalifornii by to však mohlo být jinak.

Nabíječky Tesla Supercharger budou k dispozici i vozům ostatních značek, avšak za přísných podmínek
Tesla Model S je v současnosti jediným produktem značky, SUV Model X má přibýt příští rok
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 10 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- PP v Suzuce získal Johann Zarco 11:09
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
Nejnovější články
Elektrické Kie a Fordy už v USA skoro nikdo nechce ani v momentě, kdy měly růst v jakési předsmrtné křeči
před 4 hodinamiHonda poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má hromadnou žalobu za poruchové motory na krku
před 5 hodinamiBentley vám teď do auta na přání instaluje i zlaté výdechy ventilace nebo tvíd, ve výsledku tím ale ukazuje jen tragičnost doby
před 7 hodinamiPorsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
před 8 hodinamiMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva