Tesla znovu slibuje obtížně splnitelné: prodej Model 3 v roce 2017, zisk už letos

Elon Musk načrtává budoucnost Tesly: Model 3 by měl být ve výrobě koncem roku 2017 a už za rok 2016 by značka měla být v černých číslech.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla znovu slibuje obtížně splnitelné: prodej Model 3 v roce 2017, zisk už letos

12.2.2016 | Marek Bednář | 17 příspěvků

Tesla znovu slibuje obtížně splnitelné: prodej Model 3 v roce 2017, zisk už letos

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Elon Musk načrtává budoucnost Tesly: Model 3 by měl být ve výrobě koncem roku 2017 a už za rok 2016 by značka měla být v černých číslech.

Automobilka Tesla nedávno začala prodávat svůj Model X, resp. přesněji řečeno jej začala vyrábět a dodávat zákazníkům, protože objednat si lidé mohli tento vůz už dlouho jako zajíce v pytli. Za rok 2015 jich dodala asi dvě stovky, ale to se dá pochopit, když v prosinci teprve pořádně rozjížděla výrobní linky.

Tesla ale nelení a jak slíbila vloni v září, 31. března 2016 odhalí Model 3. Nebo Model III, přesné označení stále není jisté, to bude dost možná jedna z věcí, které se dozvíme právě na konci března. Jestli bude mezi odhalenými daty také cena, je zatím ve hvězdách; v některých kruzích se stále mluví o 35 tisících dolarech (aktuálně cca 840 tisíc korun), ale jiné odhady hovoří až o 50 tisících dolarech, tj. cca 1,2 milionu korun. Tesla pochopitelně trvá na prvním scénáři, realita ale může být jako už mnohokrát docela odlišná.

Kromě data odhalení, což asi nebude problém dodržet, pokud má Tesla aspoň jeden předprodukční prototyp hotový, se Elon Musk také pochlubil plánovaným startem výroby a začátkem dodávek prvních aut zákazníkům - konec roku 2017. Uvedení do prodeje je trochu něco jiného, objednávkové knihy - opět skoro na zajíce v pytli - se údajně otevřou také na konci letošního března.

Konec roku 2017 sice je ještě skoro dva roky vzdálený termín, ale přesto se mu dá věřit jen stěží. Považme, že Model X měl být na světě v druhé polovině roku 2014 a až o více než rok později jsme se mohli podívat na skutečné produkční auto. Přesto bylo objednávek tolik, že se vloni na podzim říkalo, že když si v tu chvíli objednáte Model X a složíte zálohu, auto dostanete někdy v roce 2017.

Jak na tom je pořadník nyní, nemáme tušení, ale dá se očekávat, že právě až v roce 2017 bude reálné si koupit Model X a dostat ho hned, protože se začne vyrábět na sklad. Že by za takové situace bylo proveditelné začít s výrobou třetího auta ve stejné továrně, i po velké investici na rozšíření výrobních linek, nám nepřijde pravděpodobné.

Reálný odhad startu produkce Modelu 3 tak může být konec roku 2018 nebo začátek roku 2019. V těchto intencích uvažuje také Adam Jonas, analytik Morgan Stanley, který nedávno zhoršil prognózu ceny akcií Tesly. Samozřejmě nevíme, jak daleko je Tesla s vývojem a Model 3 pravděpodobně nedostane nesmysl typu křídlových dveří, které u Modelu X byly dost problematickým prvkem a zčásti stály za zpožděním startu výroby. Start produkce Modelu 3 koncem roku 2017 přesto může být spíš návnada pro potenciální zákazníky.

Jako návnadu, tentokrát pro investory, můžeme vnímat také zprávu o předpokládaných výsledcích hospodaření za rok 2016. Podle Elona Muska bude výsledek za celý rok pozitivní, firma má být poprvé v zisku, a to i přes investice 1,5 miliardy dolarů (cca 36 miliard korun) do startu produkce baterií v gigatovárně a do rozšíření výroby automobilů. Chce také navýšit produkci aut o desítky procent, podobně jako se to povedlo v roce 2015.

Vypadá to optimisticky, jenže aktuálně - za čtvrté čtvrtletí roku 2015 - je Tesla stále hluboko ve ztrátě. Podle účetních standardů GAAP je čistá ztráta za čtvrtý kvartál 2015 ve výši 320 milionů dolarů, tj. téměř 7,7 miliardy korun. Po stránce cash flow z hlavních operací firmy Tesla to ale je trochu lepší, zde vidíme za čtvrté čtvrtletí 179 milionů dolarů (cca 4,3 miliardy korun) v černých číslech, což je výrazně lepší než v předchozích třech kvartálech a za celý rok to vydá na pozitivní cash flow ve výši 44 milionů dolarů (cca 1 miliarda korun).

Problémem pro Teslu Model 3 - a s tím i pro výsledky automobilky - také může být fakt, že federální daňová podpora ve výši 7 500 dolarů (aktuálně cca 180 tisíc korun) na každé auto tu nebude pořád. Podle informací Bloombergu s takovouto podporou můžete jako automobilka prodat 200 tisíc aut a pak se bude na auta vaší značky daňová sleva postupně snižovat až na nulu v průběhu asi roku a půl.

Tesla je s aktuálními prodejními čísly na dobré cestě dosáhnout 200 000. prodaného auta někdy v průběhu roku 2018. To znamená, že pokud nestihne Model 3 uvést na trh skutečně v roce 2017, jak slibuje, je možné, že na něj žádné vládní peníze nezbudou. A i kdyby se podařilo dosáhnout základní ceny 35 tisíc dolarů před slevami, bavíme se stále o ceně auta v základní výbavě. Lepší výbava nebo větší baterie by znamenaly další nárůst.

To je na americké zákazníky příliš, průměrná cena nového auta tam činí zhruba 31 tisíc dolarů (cca 744 tisíc korun) a dražší bývají jen SUV, běžné sedany moc ne. Teslu Model 3, která měla být elektromobilem pro masy, by to tak postavilo na roveň prémiových sedanů typu Audi A4, Mercedesu třídy C nebo BMW řady 3. A to auta pro masy vážně nejsou, ani v USA.


Tesla znovu slibuje obtížně splnitelné: prodej Model 3 v roce 2017, zisk už letos - 1 - tesla cash flow core ops 2015
Cash flow z hlavních operací Tesly bylo prý koncem roku 2015 velmi dobré (částky v milionech dolarů)

Tesla znovu slibuje obtížně splnitelné: prodej Model 3 v roce 2017, zisk už letos - 2 - tesla iii ilustrace 01Tesla znovu slibuje obtížně splnitelné: prodej Model 3 v roce 2017, zisk už letos - 3 - tesla iii ilustrace 02
Jak by mohla Tesla Model 3 vypadat, navrhl už dříve ilustrátor Remco Meulendijk

Zdroje: Autoblog poprvé a podruhé, Bloomberg

Marek Bednář

Diskuze 17 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše