Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Test srovnal auta na benzin a elektřinu se stejnými 490 koňmi a ukázal, co je rychlejší
18.8.2021 | Petr Prokopec
Elektrická auta už mnohokrát prokázala, že dokáží být mimořádně rychlá, ale ruku na srdce, kolikrát jste proti nim viděli stát stejně silného benzinového soka? Britové uspořádali srovnání vozů s totožnými 490 koňmi.
Je těžší kilo železa nebo kilo peří? Na tuto otázku v mládí dojela řada lidí a nachytat na ni můžete i dospělého. Spousta lidí totiž po jejím položení posílá logiku stanou a dává hlas železu, které je sice při stejném objemu těžší, ovšem pokud porovnáváte identickou hmotnost různých materiálů, těžké jsou logicky úplně stejně. Platí to nicméně také v automobilovém světě? To se rozhodl zjistit Mat Watson z Carwow, který se rozhodl proti sobě postavit dva naprosto stejně výkonné sedany.
Tento rozstřel je nicméně okořeněn skutečností, že do jednoho roku se postavila Tesla Model 3 Performance, zatímco v tom druhém najdeme upravený Mercedes-AMG CLA45 S. Máme tu tedy souboj elektrického a spalovacího ústrojí, v jehož případě nejspíše řada lidí bude ještě před startem favorizovat elektrický pohon. To je ve výsledku i pochopitelné, neboť elektromotory umožňují zátah prakticky od nulových otáček a dokáží ho skvěle zužitkovat, zatímco benzinové agregáty nejsou tak bezprostřední a dávkování jejich výkonu nemůže být až tak precizní.
Dopadlo tedy vše dle očekávání? Než se dostaneme k výsledku, v rychlosti zmíníme, že Tesla počítá se dvěma pohonnými jednotkami a tedy s pohonem všech kol, na který míří 490 koní a 660 Nm točivého momentu. Na povel přitom tuto sílu má jednostupňová převodovka, zatímco v případě Mercedesu lze počítat s osmistupňovou. Nechybí ani systém 4Matic, jenž původně mezi nápravy rozděloval 420 koní. Vůz ale prošel tuningem, načež nyní produkuje taktéž 490 koní a 660 Nm.
Po papírové stránce zde tedy máme vyrovnané soupeře, rozdíl je pouze v hmotnosti (1 675 kg versus 1 874 kg). A jak se ukázalo, právě ten stačí k tomu, aby výhoda elektrického motoru zmizela. Závody na čtvrtmíli s pevným startem jsou sice v prvních metrech v režii Tesly, jejíž ústrojí se dokáže lépe vyrovnat s mokrým povrchem a lépe odpálit z místa. Mercedes má problémy s trakcí i udržením přímého směru, úvodní zaváhání ale pak zvládá dotahovat a být sprint na 450 nebo 500 metrů, zvítězil by. Takto je v cíli o desetinu a necelou délku auta později.
Jakmile pak dojde na pružné zrychlení, situace se již obrací, zvláště poté, co Mat zapojí do hry závodní režim a předem zařazenou rychlost. Tesla sice pořád jede lépe v prvních desetinách sekundy, pak už se ale dívá Mercedesu na záda. Výsledek srovnání brzd pak bude dán nejspíše jejich stavem, nemáme před sebou tovární prezentační vozy ve špičkových stavech a nevěříme, že by za jiných okolností Mercedes zvládl zastavení z rychlosti 110 km/h o tolik později.
Jak je tedy vidno, často skloňovaná automatická nadvláda stejně silných elektrických aut není úplně odrazem reality. Tyto dva vozy jsou zcela vyrovnanými soupeři a spíše okolnosti (hmotnost, povrch, aktuální rychlost, jízdní režim apod.) rozhodují o tom, který je v tom či onom rychlejší. Inu, podobně jako kilo železa neváží víc než kilo peří, ani 490 koní z toho či onoho „těsta” není víc než 490 koní z jiného.






Tesla Model 3 Performance dokázala ve sprintu na čtvrtmíli pokořit Mercedes-AMG CLA45 S, ten měl nicméně navrch při pružném zrychlení. Při shodném výkonu jde o velmi vyrovnané soupeře, o vítězi v tom či onom klání rozhodují dílčí okolnosti. Foto: Automobilky
Zdroj: Carwow@YouTube
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 10 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 11 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
