Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Test srovnal auta na benzin a elektřinu se stejnými 490 koňmi a ukázal, co je rychlejší
18.8.2021 | Petr Prokopec
Elektrická auta už mnohokrát prokázala, že dokáží být mimořádně rychlá, ale ruku na srdce, kolikrát jste proti nim viděli stát stejně silného benzinového soka? Britové uspořádali srovnání vozů s totožnými 490 koňmi.
Je těžší kilo železa nebo kilo peří? Na tuto otázku v mládí dojela řada lidí a nachytat na ni můžete i dospělého. Spousta lidí totiž po jejím položení posílá logiku stanou a dává hlas železu, které je sice při stejném objemu těžší, ovšem pokud porovnáváte identickou hmotnost různých materiálů, těžké jsou logicky úplně stejně. Platí to nicméně také v automobilovém světě? To se rozhodl zjistit Mat Watson z Carwow, který se rozhodl proti sobě postavit dva naprosto stejně výkonné sedany.
Tento rozstřel je nicméně okořeněn skutečností, že do jednoho roku se postavila Tesla Model 3 Performance, zatímco v tom druhém najdeme upravený Mercedes-AMG CLA45 S. Máme tu tedy souboj elektrického a spalovacího ústrojí, v jehož případě nejspíše řada lidí bude ještě před startem favorizovat elektrický pohon. To je ve výsledku i pochopitelné, neboť elektromotory umožňují zátah prakticky od nulových otáček a dokáží ho skvěle zužitkovat, zatímco benzinové agregáty nejsou tak bezprostřední a dávkování jejich výkonu nemůže být až tak precizní.
Dopadlo tedy vše dle očekávání? Než se dostaneme k výsledku, v rychlosti zmíníme, že Tesla počítá se dvěma pohonnými jednotkami a tedy s pohonem všech kol, na který míří 490 koní a 660 Nm točivého momentu. Na povel přitom tuto sílu má jednostupňová převodovka, zatímco v případě Mercedesu lze počítat s osmistupňovou. Nechybí ani systém 4Matic, jenž původně mezi nápravy rozděloval 420 koní. Vůz ale prošel tuningem, načež nyní produkuje taktéž 490 koní a 660 Nm.
Po papírové stránce zde tedy máme vyrovnané soupeře, rozdíl je pouze v hmotnosti (1 675 kg versus 1 874 kg). A jak se ukázalo, právě ten stačí k tomu, aby výhoda elektrického motoru zmizela. Závody na čtvrtmíli s pevným startem jsou sice v prvních metrech v režii Tesly, jejíž ústrojí se dokáže lépe vyrovnat s mokrým povrchem a lépe odpálit z místa. Mercedes má problémy s trakcí i udržením přímého směru, úvodní zaváhání ale pak zvládá dotahovat a být sprint na 450 nebo 500 metrů, zvítězil by. Takto je v cíli o desetinu a necelou délku auta později.
Jakmile pak dojde na pružné zrychlení, situace se již obrací, zvláště poté, co Mat zapojí do hry závodní režim a předem zařazenou rychlost. Tesla sice pořád jede lépe v prvních desetinách sekundy, pak už se ale dívá Mercedesu na záda. Výsledek srovnání brzd pak bude dán nejspíše jejich stavem, nemáme před sebou tovární prezentační vozy ve špičkových stavech a nevěříme, že by za jiných okolností Mercedes zvládl zastavení z rychlosti 110 km/h o tolik později.
Jak je tedy vidno, často skloňovaná automatická nadvláda stejně silných elektrických aut není úplně odrazem reality. Tyto dva vozy jsou zcela vyrovnanými soupeři a spíše okolnosti (hmotnost, povrch, aktuální rychlost, jízdní režim apod.) rozhodují o tom, který je v tom či onom rychlejší. Inu, podobně jako kilo železa neváží víc než kilo peří, ani 490 koní z toho či onoho „těsta” není víc než 490 koní z jiného.






Tesla Model 3 Performance dokázala ve sprintu na čtvrtmíli pokořit Mercedes-AMG CLA45 S, ten měl nicméně navrch při pružném zrychlení. Při shodném výkonu jde o velmi vyrovnané soupeře, o vítězi v tom či onom klání rozhodují dílčí okolnosti. Foto: Automobilky
Zdroj: Carwow@YouTube
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
17.9.2025Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den 17.9.2025
- Honda WN7: elektrický motocykl 17.9.2025
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejčtenější články
Zkrachovalý největší evropský výrobce motorek dělal i auta, jejich výrobu teď převzala nenápadná miliardářská rodina
21.8.2025Bugatti zjevně neodhadlo zájem o svá auta, do roku 2029 může zabalit krám
21.8.2025Tesla odhalila nový Model YL a nezůstala jen u toho. Vyslechla přání zákazníků a i starším autům vrací páčky pod volantem
21.8.2025Jeden z miliardářů vlastnících extrémní Bugatti s akcelerací na 500 km/h za 20 sekund si vymínil, že s ním bude jezdit po silnici
21.8.2025Studie ukázala, že se dobíjecí stanice elektromobilů starají o větší emise než čerpací stanice s naftou a benzinem
22.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva