Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Top Gear po srovnání hatchbacků s SUV říká, že hot-hatche jsou mrtvé
17.8.2019 | Petr Miler
Z našeho pohledu jde stále o nejlepší auta, která si v poměru výkonu a ceny můžete koupit, Top Gear ale říká, že výkonné kompakty jsou po smrti. SUV podle něj nabízí jen víc.
Na trhu si dnes můžete vybírat z nepřeberného množství aut uspokojujících nejrůznější potřeby specifických zákazníků, pokud vám ale na kontě nepřekáží miliony, musíte volit jistý kompromis a snažit se s jedním vozem dostat co nejvíc. I takovým autem bude pro každého něco jiného, troufneme si ale říci, že pro aktivní řidiče není lepší volby, než jsou ostré kompakty, tzv. hot-hatche.
Už kompaktní hatchbacky jsou neobyčejně univerzálními stroji, které dokáží posloužit pracovním i rodinným přesunům a díky výklopné zádi převézt také dostatek nákladu, jenže v obvyklých konfiguracích řidiče nenadchnou. Nic proti takovému Golfu 1,4 nebo 1,5 TSI, jeho 150 koní ale řidiče stěží vezme u srdce. Když ale ke zmíněným základním přednostem přidáte výkon, máte před sebou auto, které umí skoro všechno najednou.
Samozřejmě, v ničem nebude nejlepší, takový Golf R s výkonem 300 koní a pohonem všech kol je ale dobrý v tolika ohledech, že budete muset být hodně náročným a tak trochu o rozmařilým člověkem, abyste toužili po něčem ještě lepším. Navzdory svému dynamickému potenciálu je pořád tak komfortních, tichý, prostorný a praktický jako kterýkoli jiný Golf a přitom dokáže zrychlit na stovku pod 5 sekund a jet 250 km/h dříve než řeknete Wolfsburg. Dokáže to v létě, v zimě, s vámi na okruhu nebo s rodinou na dálnici a přitom ho koupíte asi za milion korun, ojetý skoro za polovinu. Postavte si vedle libovolné dvakrát dražší auto lepší v tom či onom a přesto se budete ptát: Je vážně v onom aspektu o tolik lepší, aby vám stálo za ten milion navíc?
Podobně realitu po léta popisoval i britský Top Gear, teď ale otočil. Rory Reid se totiž rozhodl srovnat dva z nejlepších hot-hatchů, právě Golf R a novější Mercedes-AMG A35, s 300 resp. 306 koňmi, s ostrými kompaktními SUV, jmenovitě s Audi SQ2 a Cuprou Ateca vždy s 300 koňmi. Všechna tahle auta mají pohon 4x4, akorát kompakty jsou nižší a lehčí a SUV vyšší a těžší. Výměnou za co? Výměnou za nic, řekli bychom my, protože taková SUV nejsou ani prostornější, ani do terénu, ale Top Gear má opět jiný pohled na věc.
Reid je postavil na start mokrého sprintu, který by se měl podle teoretických předpokladů stát kořistí Golfu R, který už v minulosti Mercedes nejednou porazil. A za nimi by měla následovat obě SUV, neboť používají úplně tu samou techniku, co Golf (2,0 TSI s 300 koňmi, 4x4 a automat DSG), akorát víc váží a jsou vyšší. V praxi ale souboj dopadl jinak - vyhrálo Audi SQ2 před Mercedes a Golf byl třetí těsně před Atecou.
Závěr Top Gearu: Hot-hatche jsou mrtvé, protože ani rychlejší než dnes tak populární SUV už nejsou. Přeberte si to jak chcete, ale my nevěříme, že toto reflektuje realitu. Někteří kolegové podotýkají, že souboj mohl zmanipulovat VW, který raději prodá dražší SUV, my si ale spíše myslíme, že to takto záměrně podal Top Gear, aby byl zajímavý a mohl říci to, co říci chtěl. U Golfu není důvod, aby prohrál, navíc u SQ2 je uvedena špatná hmotnost (1 510 kg místo 1 585 kg) a na záběrech sestříhaných z několika sprintů vidíme, že Golf vystartoval jako první, záhy je ale třetí. Prostě se použil ten souboj se špatným či lepším startem některého z účastníků, který se hodil do krámu...
Neberte to jako nějakou fanatickou obhajobu Golfu nebo zaslepený odpor k SUV, obojí je nám cizí. Ostrá SUV jsou jistě zajímavou volbou, hmotnost a velikost navíc ale neskryjí a fyzikální zákony též nepřepíší. A to se bavíme o jízdě v přímém směru, v zatáčkách to bude ještě jiná píseň. Hot-hatche proto podle nás mrtvé nejsou a hned tak ani nebudou...














Top Gear srovnal hot-hatche s SUV a říká, že ty první jmenované jsou mrtvé. Podle nás ale souboj zmanipuloval, aby to tak vypadalo
Zdroj: Top Gear@Youtube
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
dnes
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
včera
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na čele v Sepangu je Acosta 11:00
- Salač v úvodu v Sepangu 11. 10:50
- Road is Calling: Atény v sedle Harley-Davidson 08:25
- Marc Marquez už letos závodit nebude včera 16:12
- Časový program GP Malajsie včera 10:00
Nejnovější články
Tento obyčejně vypadající, 32 let starý hatchback s víc jak 140 tisíci km se prodává za 600 tisíc Kč. Není to vtip ani překlep
před 7 hodinami
Tesla šetří, na čem může. V tichosti autům sebrala i poslední zbytek klíčů a lidé nejsou šťastní
před 8 hodinami
Kupci elektrického Porsche Macan začínají už po roce pociťovat největší bolest vlastnictví těchto aut
před 10 hodinami
Jedno z posledních pořád levných větších aut v Evropě žije dál, s dieselem koupíte ho i v roce 2026
před 11 hodinami
Škoda už chce prodávat asi jen sny a iluze. Ukázala další auto, které ani nezamýšlí vyrábět, akorát przní legendu značky
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
