Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Útěk Carlose Ghosna před Japonci byl komplotem mnoha lidí, možná i vlád
2.1.2020 | Petr Miler
Ven se dostávají další a další detaily k útěku Carlose Ghosna z Japonska, kde byl tamní justicí zadržován pod přísným dohledem. Ven jej mohl dostat jen propracovaný plán a na ten zjevně došlo.
V době, kdy se nejen automobilový svět zajímal hlavně o to, jak co nejlépe oslavit příchod nového roku, nabral zcela nečekaný vývoj případ loňského náhlého zatčení šéfa Nissanu. Kauza, která se od začátku zdála být spíše snahou zdiskreditovat zachránce japonské automobilky a také šéfa Renaultu, Mitsubishi i celého konglomerátu, se nyní zdá být ve slepé uličce, neboť Carlosi Ghosnovi se podařilo před japonskou justicí uprchnout do Libanonu.
Svou motivaci k tomuto kroku popsal záhy, tu ale bylo možné tušit. Svět se tedy nezajímá ani tak to, proč uprchl, ale jak se mu to vůbec mohlo podařit. I když byl v průběhu roku propuštěn do jakési domácí cely předběžného zadržení, ke svobodnému člověku měl daleko. Mohl komunikovat jen s úzkou skupinou lidí, navíc za přísných okolností a často jen na zvláštní povolení soudu. Pobýval v permanentně sledovaném domě a volně nemohl komunikovat se světem ani po internetu nebo jakkoli jinak. Naplánovat za těchto okolností útěk se zdá být skoro nemožné, Ghosn to ale nějak dokázal
Včera jsme zmiňovali, že měl být odvezen v pouzdru na hudební nástroj a také k této verzi víme nyní více. Jde zatím o nepodloženou informaci libanonské MTV, podle té si ale Ghosn měl na 29. prosince domluvit soukromý koncert skupiny, která ale ve skutečnosti sestávala z členů soukromé bezpečností agentury. Ti měli po „koncertu” bývalého šéfa několika automobilek naložit do pouzdra místo jednoho z nástrojů a odvézt jej takto na letiště. Oproti předchozím informacím se od Japonců dozvídáme, že Ghosnův pohyb v domě sice monitorován byl, přímo on prostředk k online sledování pohybu nenosil. To jeho pozici pochopitelně usnadnilo, jakkoli v domě musel zůstat někdo, kdo se za něj vydával.
Jestli se takto vše odehrálo, neumíme potvrdit, další informace jsou ale fakty. Jakmile se Ghosn dostal na letiště, nastoupil do pronajatého Bombardieru Challenger tureckých aerolinií, kterým byl převezen do Istanbulu. Celá cesta nestandardně vedla jen nad ruským územím. Tryskáč se v noci z 29. na 30. prosince zdržel v Istanbulu asi 30 minut a pak pokračoval do Bejrútu v Libanonu, kde přistál asi ve 4 hodiny ráno.
Libanonská strana už potvrdila, že Ghosn do země vstoupil za pomoci francouzského pasu a libanonské občanky a jeho vstup tak byl zcela standardní a legální. Kde ovšem vzal platný francouzský pas, neví nikdo - jeho japonští právníci už potvrdili, že všechny jeho pasy (tedy i ten brazilský a libanonský) mají u sebe a není jim známo, že by operoval dalším.
Podle zdrojů citovaných agenturou Reuters se měl krátce poté setkat s libanonským prezidentem, který je od začátku jeho velkým podporovatelem. Přímo Libanon měl opakovaně - a naposledy minulý týden - žádat Japonsko formálně o repatriaci svého občana, ale nebylo mu vyhověno. Japonce to vede k domněnce, že se přímo Libanon na jeho útěku podílel, jedna z mateřských zemí Carlose Ghosna to ale odmítá. Podle oficiálního vyjádření ministerstva zahraničí šlo o ryze osobní záležitost a o jeho návratu neměl Libanon informace dříve, než Ghosn vstoupil do země.
Znovu Reuters s odvoláním na své zdroje konstatuje, že šlo o měsíce připravovanou akci, do které byla zapojena řada osob v několika zemích. Impulsem pro její spuštění měla být Ghosnova zoufalost z přetrvávajícího zakazu styku s jeho manželkou a dokola odkládané stanovení data konání samotného soudu. Jeho japonský právník Junichiro Hironaka k tomu řekl: „Jeho útěk je neodpustitelný, ale dokážu pochopit, jak se cítil.”
Přímo s útěkem z Japonska mu měli pomoci jeho tamní spojenci, do transportu se zapojit lidé v Turecku, duplikát pasu obstarat známí ve Francii a bezpečné přijetí kontakty v Libanonu. To vše zní pravděpodobně, několik detailů ale naznačuje, že jen dobří známí nemuseli stačit. Je velmi nepravděpodobné, že by libanonská vláda byla z obliga. Nakonec jsou to tamní ozbrojené složky, které hlídají místo jeho současného výskytu - velmi pravděpodobně z obav z „diverzní” akce Japonců.
Dalším otazníkem je přelet čistě přes Rusko a zastávka v Turecku. Je možné, že někdo předem dojednal ochranu Ghosna v těchto dvou zemích pro případ, že by se něco pokazilo. Nesmíme zapomínat, že Ghosn po léta nepřímo vládl i ruskému AvtoVAZu a též v této zemi musel mít řadu známých na vysoké úrovni, podobně jako v Turecku, kde vyrábí svá auta samotný Renault.
Jestliže už dosud byl případ Ghosnova zatčení hodný zfilmování, teď je na to zralý dvojnásob. Člověku se až nechce věřit, že muž takového významu zaznamenal za pouhý rok tolik vzestupů a pádů. Více nám sám řekne na tiskové konferenci plánované 8. ledna, jakkoli předem říká, že přímo svůj útěk nebude obšírněji komentovat z obav o diskreditaci těch, kteří mu s ním pomáhali.



Bývalý šéf Nissanu a Renaultu Carlos Ghosn prchl z Japonska za podpory mnoha lidí, to je zřejmé. Velmi pravděpodobné je zapojení libanonské vlády, nad pozicí Turků a Rusů visí otazníky
Zdroje: Reuters, Wall Street Journal, Financial Times
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
dnes
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo je Mattia Rato? 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky 11:00
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje včera 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice 31.10.2025
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 31.10.2025
Nejnovější články
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 5 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
před 6 hodinami
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 8 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 9 hodinami
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 11.02. 20:12 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.02. 19:54 - Vrooom
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.02. 11:55 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 11.01. 21:25 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
