Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Velká Británie chce také vyhnat diesely ze silnic, končí s jejich zvýhodňováním
3.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Diesely prý působí zdravotní problémy svými emisemi oxidů dusíku a pevných částic. Zvýhodnění sestávalo z nižších daní z provozu. To se má změnit.
Velká Británie chce také dostat ze svých silnic dieselové automobily. Plánuje omezit nepřímou daňovou podporu vznětových motorů, kterou nyní považuje za chybnou, jak uvádí stínový ministr životního prostředí Barry Gardiner, člen Labouristů. Téměř tak kopíruje loňská slova francouzského premiéra Manuela Vallse, který také hovořil o konci zvýhodňování naftových motorů před benzínovými.
„Je nepochybné, že jsme v minulosti učinili špatné rozhodnutí,” komentoval Gardiner zavedení daně z provozu automobilů, jejíž výše je určována dle množství emitovaného CO2 u aut, která ho vypustí více než 100 g CO2 na kilometr. Dieselové motory do vzduchu vypustí méně CO2 než benzínové, zejména proto, že spotřebovávají nominálně méně paliva, ale naopak produkují až čtyřnásobně více oxidů dusíku.
Podle Gardinera v Británii diesely přispěly svými emisemi ke zhoršení zdraví občanů. Hovoří ale také o tom, že výbor pro vlivy znečištění vzduchu na zdraví lidí zjistil tyto skutečnosti už v roce 2010, ale nic se nestalo. Profesor Roy Harrison z Birminghamské univerzity však uvádí, že zákonodárci o tomto problému dieselových aut mají povědomí už více než dvacet let. Jiný výbor totiž v roce 1993 dle Harrisona zjistil, že „v budoucnu z rostoucí obliby dieselových osobních automobilů mohou pramenit problémy.”
Oproti jiným zemím včetně zmíněné Francie nebo i ČR je však tohle v podstatě jediné zvýhodnění (jakkoli nemalé), které v Británii diesely mají. I tak se tam vloni prodalo více dieselových než benzínových aut. Spotřební daň z paliv je na Ostrovech na benzín, naftu i bioethanol stejná, ve vpravdě pozoruhodné výši 58 pencí na litr (20,93 Kč dle současného kurzu). Litr benzínu tam tak stojí 1,09 libry a litr nafty 1,16 libry (39,33 Kč, resp. 41,86 Kč). Dvacetiprocentní DPH se mimochodem počítá z ceny benzínu a spotřební daně, tedy stejně nehorázně jako u nás.
Některé části Londýna také už proti dieselům začaly svým způsobem bojovat. Čtvrť Islington ve snaze dostat diesely ze svých ulic letos zdraží parkovací povolenky pro tyto automobily až o 96 liber (téměř 3 500 Kč) za rok. Přitom od roku 2007, pouhých osm let, diesely různými způsoby zvýhodňuje právě na základě jejich nižších emisí CO2. Podobně také čtvrti Chelsea a Hackney už nyní prodávají dieselům povolenky o 18 liber (650 korun) dražší než benzínovým automobilům.
Efekty dieselů na zdraví jistě nejsou nijak příznivé, třebaže pevné částice, jinak též saze, velký problém dieselů, se snaží řešit filtry pevných částic. Přímovstřikové benzínové motory však produkují podobné částice a elektromobily také, protože nevznikají jen v motoru, nýbrž zejména otěrem pneumatik o asfalt a brzdových destiček o kotouče.
Podle některých zdrojů jsou nicméně plošné regulace proti dieselovým automobilům špatným řešením, protože nerozlišují mezi starými diesely bez filtrů pevných částic, selektivní katalytické redukce či dokonce katalyzátorů a moderními vznětovými motory, které i podle nových amerických zjištění do vzduchu vypouštějí jen minimum škodlivin ve srovnání s diesely minulosti. A jistě se takovéto radikální a bezprecedentní změny ve směřování snah vlády nebudou líbit ani automobilkám, například Ford otevřel v nedávné době novou továrnu na dieselové motory za 190 milionů liber (6,8 miliardy korun).
Není vyloučeno, že jsme svědky vzniku nového démonizovaného faktoru automobilismu - dieselových motorů. Dosud to byl oxid uhličitý, který ničí planetu. A diesely byly rázem ekologické. Teď se nově některé vlády mohou začít stáčet ke snahám označit řidiče dieselů za škůdce zdraví veřejnosti...










Dieselové motory se mohou stát po CO2 novou černou ovcí, i když právě nízkými emisemi CO2 bodují
Zdroje: The Independent, Motoring Research
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 11 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Jindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před hodinouLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 2 hodinamiMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 5 hodinamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před 7 hodinamiDacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva