Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zelené auto roku 2013: vida, jde to i bez elektromobilů
26.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Vypadá to, že ne všechny automobilové ankety a jejich porotci ztratili smysl pro realitu. Třeba americká Green of the Year se obejde i bez elektromobilů.
Pokud se podíváte na výsledky předchozích ročníků ankety Zelené auto roku (Green Car of the Year) pořádané americkým čtvrtletníkem Green Car Journal a společností RJ Cogan Specialty Publications Group, tak za sedm let své existence nenechala - na rozdíl od evropské COTY hodnotící nejen „zelená“ auta - ani jednou zvítězit elektromobil. Není to trochu zvláštní?
Nechci dělat ukvapené závěry, ale mám tak trochu dojem, že to má co dělat s porotou, ve které nesedí jen lidé zabývající se řešením environmetálních problému, jako třeba oceánolog Jean-Michel Cousteau, ale také osobnosti z druhé strany barikády - Mario Andretti, Jay Leno nebo Carroll Shelby, který se letošního ročníku bohužel již nezúčastní.
Jen tak pro zajímavost. O titul Green Car of the Year 2012 se loni kromě jiného ucházely elektrické Mitsubishi i a Ford Focus Electric a přestože měl Shelby více než vřelý vztah k Fordu a Jay Leno byl několikrát přizván k testování prototypu elektromobilu postaveného ještě na základech minulé generace Focusu, přesto ani jedno ze zmiňovaných aut prvenství nezískalo. Místo nich brala zlato relativně obyčejná Honda Civic Natural Gas poháněná stlačeným zemním plynem CNG.
Závěry z této malé sondy do volby „zeleného vozu roku“ ve Spojených státech a evropským „automobilem roku“ v EU, si jistě každý udělá sám, my se teď podíváme, jak vypadá skladba strojů přihlášených do soutěže Green Car of the Year 2013. Jak se totiž zdá, může existovat i bez elektromobilů, přestože se letos začala v USA prodávat Tesla Model S.
K letošním finalistům patří Dodge Dart Aero, sedan postavený na základech Alfy Romeo Giulietta, který v tomto provedení dostal pneumatiky s nižším valivým odporem, zadeklovanou podlahu, masku chladiče s aktivně ovládanými klapkami a odlehčené hliníkové komponenty na podvozku, ale jinak je poháněný standardní přeplňovanou čtrnáctistovkou.
Další v pořadí jsou dva Fordy - Fusion a C-Max, přičemž o prvenství se neuchází tříválcové turbo, ale atmosférický dvoulitr spřažený s elektromotorem o celkovém výkonu 190 koní a téměř symbolickou aparaturou baterek o kapacitě jen 1,4 kWh. Kompaktní van C-Max je na tom stejně, akorát je možné pořídit jej i jako plug-in verzi Energi s kapacitou nijak závratných 7,6 kWh.
Posledními do partie jsou dva japonské vozy Toyota Prius C využívající dávno známy technický základ se zážehovou patnáctistovkou a pak Mazda CX-5 Skyactive, která pro změnu nepotřebuje dodatečnou sadu akumulátorů vůbec.
Takže si to shrňme. O titul amerického zeleného automobilu pro celý příští rok se neuchází žádný elektromobil, v nominaci je pouze jedna evropská downsizingová jednotka dohánějící ztrátu objemu přeplňováním (1,4 MultiAir) a z pěti aut dokonce dvě nejsou ani hybridní.
Finalisté ankety Green Car Of The Year 2013
Dodge Dart Aero

Ford Fusion
Ford C-Max
Mazda CX-5 Skyactive
Toyota Prius C
Vítězové předchozích ročníků ankety Green Car of the Year
2006: Mercury Mariner Hybrid
2007: Toyota Camry Hybrid
2008: Chevrolet Tahoe Hybrid
2009: Volkswagen Jetta TDI (na hlavním obrázku)
2010: Audi A3 TDI
2011: Chevrolet Volt
2012: Honda Civic Natural Gas
Zdroj: Autoblog Green
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 09:13
- Hakim Danish místo Yamanaky 08:40
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
Nejnovější články
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 26 minutami
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před hodinou
Bývalí technici Tesly přišli s vlastním sporťákem dřív, než Musk dokončil svůj nový Roadster, o kterém už 8 let básní
před 3 hodinami
V dalším státě po sérii útoků zrušili všechna pevná měření rychlosti, přiznali, že jimi jen dojí řidiče
před 4 hodinami
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Kúpa jazdeného Audi A6 45 TDI quattro Sport VS Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line 11.03. 08:48 - otiscavin
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Jednostopé okénko 11.02. 22:21 - M.Z.
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
