Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zemřel legendární designér nejlepších Mercedesů posledních dekád, z práce svých nástupců se bude obracet v hrobě
1.10.2024 | Petr Prokopec
Je podepsán prakticky pod vším, co budou i velcí pamětníci znát jako největší ikony třícípé hvězdy. Německou značku přesto dokázal přiblížit i širšímu a mladšímu publiku. Jeho specifický přístup bohužel u jeho následníků nenachází zastání.
Jedním z mých oblíbených filmů je Únos aut. Německá komedie vznikla dávno před sérií Rychle a zběsile, kvůli čemuž pro řadu mladých postrádá kouzlo, neboť se v ní nepřeskakuje mezi mrakodrapy či dálnicemi a nelétá do vesmíru. Skuteční nadšenci do aut si ji ale nejspíš pustí raději než cokoli, v čem Vin Diesel únavně žvaní o rodinných hodnotách a následně tisíckrát přeřadí při závodě na 400 metrů. I proto, že se zas a znovu mohou potěšit automobilovými legendami mnoha značek. A klíčovou roli mezi nimi hraje i Mercedes-Benz C111.
Vůbec první verze tohoto sportovního experimentálního prototypu vznikla v roce 1969, přičemž disponovala rotačním motorem. Spíš než Wankel ovšem publikum na tehdejším frankfurtském autosalonu zaujal vzhled vozu, pod kterým byl podepsán Bruno Sacco. Ten byl třícípou hvězdou angažován o jedenáct let dřív, přičemž původně předpokládal, že pro německou automobilku bude pracovat pouze chvíli, nakonec to byl Ital a jeho ambicí bylo pracovat pro Pininfarinu nebo Ghiu. Jenže v roce 1959 se oženil s Annemarie Ibe, která pocházela z Berlína. A protože se páru zanedlouho narodila dcera Marina, Sacco nakonec své záměry přehodnotil.
Asi to tak mělo být, neboť v roce 1974, tedy pět let po odhalení zmíněného C111, byl jmenován šéfdesignérem německé automobilky, přičemž na tomto postu zůstal až do roku 1999, kdy odešel do důchodu. Tak dlouhá kariéra na takovém postu dnes už nevidí, není tak divu, že Saccovo portfolio je pořádně květnaté a stal se autorem všech nejlepších Mercedesů posledních dekád. Zasadil se mj. o vzhled hned tří generací třídy S (W126, W140 a W220), stejně jako je podepsán pod roadstery SL (R129 a R230), třídami C (W202 a W203) nebo třídami E (W124 a W210). Spojen je ovšem také s modely CLK a SLK, stejně jako s první generací SUV ML.
Vůbec posledním vozem, na kterém Sacco u Mercedesu pracoval, byl již zmíněný roadster SL, ovšem generace R230. Tím nejoblíbenějším, pod kterým je podepsán, se mu ovšem stal předchůdce třídy C, tedy model W201 známý spíše pod interním označením 190. Tomu se nelze až tak divit, neboť pro automobilku šlo o klíčový vůz, který ji přiblížil mladšímu a vůbec širšímu publiku. Lví podíl na tom měl právě design, který sice setrval u tradiční masky Mercedesu, ta však byla zasazena do aerodynamičtější karoserie, vedle které rázem začalo působit nezajímavě i BMW 3 E30.
„Mercedes byl můj život,“ uváděl v posledních letech Sacco s tím, že za svými kreacemi si stojí na sto procent. Byl totiž přesvědčen, že ruku v ruce s převratným designem musí jít také inovativní technologie, ovšem vždy jen ve správné míře, bez jakéhokoli přehánění. Současná produkce značky mu tak příliš po chuti být nemohla, dovolíme si ostatně na tomto místě citovat slova jeho slavného, byť jistě méně slavného kolegy, který design dnešních Mercedesů považuje za znesvěcení Saccova odkazu.
„Snaha oslovit mladší publikum nijak neospravedlňuje kurz, který Mercedes-Benz nastavil kolem roku 2000 (tedy hned po Saccově odchodu - pozn. red.). Designové oddělení Mercedesu stoicky ignoruje důležitou historii značky definovanou Bracqem a Saccem. Nelze najít jediný podstatný prvek, který by na ně odkazoval. Je to jako kdyby Apple přešel od jejich čistých a čistých designů k barokním produktům. Tvarové pojetí je celkově slabé, je bez života, beze smyslu, není inovativní, není rozpoznatelné jako auto od Mercedesu a (...) podkopává úsilí předchůdců,” nebere si s dnešními produkty třícípé hvězdy servítky Niels van Rooij.
Bruno Sacco se tím trápit už nemusí, neboť 19. září tato designérská legenda ve svých 90 letech vydechla naposledy, jak nyní informuje sám Mercedes. Kéž by to vzal jako impuls k obrácení vývoje dějin - odkaz, který po sobě Sacco zanechal, je nesporně tím, na který by měl chtít navázat, nikoli naopak.



Bruno Sacco je jednou z největších ikon automobilového designu všech dob. Dal vzniknout mnoha slavným modelům německé značky, prakticky všemu, co jste během svého života mohli poznat, až do první dekády nového milénia - dodnes krásné SL R230 se vyrábělo až do roku 2011. Jeho dílem bylo i kupé 560SEC generace C126, které si sám pořídil v tmavě modré barvě. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
včera
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
včera
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nejčtenější články
Je opravdu zlé, když technici Porsche adorují 2,2tunový nesmysl konkurence, aby snáz prodali ten svůj
26.11.2025
Zákaz spalovacích motorů bude zrušen, není alternativy. „Nebo tu chcete všechno pohřbít?” ptá se šéf BMW
26.11.2025
Audi se vysmálo zákazníkům. Říká, že jim naslouchá v momentě, kdy po letech marných nářků točí hodinové filmy o chybách jeho aut
27.11.2025
Číňané odhalili detaily ke svému novému, skoro 300koňovému boxeru. S takovým motorem přichází v roce 2025
27.11.2025
Také Škoda už odhalila první auto bez zadního okna, takto koncipovaných novinek bude jen přibývat
27.11.2025
Živá témata na fóru
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
- BMW Divize 12.24. 11:42 - pavproch
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
