Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek
3.7.2019 | Mirek Mazal
Pokud bychom hledali obdobu Ferdinanda Piëcha na opačné straně Atlantiku, těžko bychom narazili na příhodnější jméno než Lee Iacocca. Stojí za novodobým úspěchem Fordu i záchranou Chrysleru před úpadkem.
Jedna z největších postav automobilové historie, Lido Anthony Iacocca, kterému nikdo neřekl jinak než Lee, je mrtev. Ve věku 94 let zemřel za zdmi svého domova v kalifornském Bel Air po dlouholetém boji s Parkinsonovou chorobou. Mimořádně schopný manažer s doutníkem mezi prsty byl obchodní talent od pánaboha a významnou postavou se stal už na přelomu 50. a 60. let minulého století.
Lee si zaslouží ocenění především za velkolepou záchranu Chrysleru po nástupu do jeho čela v roce 1978. Provedl nutnou restrukturalizaci krachujícího podniku a za zázrak je považována jím vyjednaná půjčka ve výši jedné miliardy dolarů, za kterou se tehdy zaručila sama americká vláda. Úvěr posvěcený politickou reprezentací byl excelentní tah, který poskytl automobilce záchranné lano, bez nějž by jistě padla na dno propasti.
Veškeré pohledávky ručené vládou byly splaceny již v roce 1983, protože si šéf Chrysleru prosadil vývoj a výrobu nových platforem sloužících do té doby nenabízeným modelům. Rozmanitější nabídka opírající se zbrusu novou techniku rychle vrátila Chrysler do zisku, a tak si pod dohledem Iaccocy mohl dovolit koupit i Jeep za 1,5 miliardy dolarů (dnes 33,8 mld. Kč). Po srovnání - nyní analytici z Wall Street oceňují hodnotu Jeepu na cca 32 miliard dolarů (721 mld. Kč).
Koncern Fiat Chrysler Automobiles nezapomněl na oddanost zesnulého manažera a na památku uvedl ve svém oficiálním prohlášení, že „Iacocca sehrál historickou roli v řízení Chrysleru v dobách krize. Z krachující firmy vytvořil skutečnou konkurenční sílu. Byl jedním z největších vůdců naší společnosti a automobilového průmyslu jako takového. Zastával rovněž silnou roli na národní scéně jako významný obchodník a filantrop. Lee nám dal způsob uvažování, který nás pohání ještě dnes - ten, který se vyznačuje tvrdou prací, oddaností a pevnou vůlí.“
Iaccoca se ale ve vedení Chrysleru neobjevil zničeho nic. Už před vrcholem své kariéry se pohyboval velmi vysoko a ve svých 36 letech se stal nejmladším viceprezidentem a generálním ředitelem Fordu. Z pozice respektované autority přesvědčil ostatní kolegy, aby v roce 1964 vyvinuli Mustang ve formě cenově dostupného kupé, které by mělo oslovit srdce a finanční konta Američanů. Trefa do černého, ze které Ford profituje dodnes, zabetonovala ambiciózního manažera v pozici nejvyššího šéfa celého Fordu. Tím zůstal až do roztržky s Henrym Fordem II. a následným přestupem ke Chrysleru.
V Michiganu čekalo to nejlepší v profesním životě kalifornského experta. Kromě Mustangu se Lee později podepsal pod vznik Dodge Viper. Schválení do výroby bylo otázkou jedné zkušební jízdy pod dohledem autorů prototypu. Testování před konečným odsouhlasením šéf firmy rychle ukončil s dotazem na vývojáře: „A na co ještě čekáte?“
Někteří nemohou zapomenout ani na slavnou tiskovou konferenci z roku 1991. Dnes už se s úsměvem vzpomíná na událost, kdy Lee nechal před novináře vystavit kupé Dodge Stealth, pomocí kterého jako by mimoděk uvedl převratné Lamborghini Diablo z italské továrny spadající tehdy též pod křídla americké korporace.
Je toho hodně, co Iaccoca automobilovému světu dal a čím je do jisté míry živ dodnes - na některé další momenty můžete zavzpomínat s pomocí fotek a videí z archivu Chrysleru níže. Na celém světě bychom našli opravdu jen pár lidí, kteří prožili tak dlouhou a tak úspěšnou kariéru v automobilovém světě. Lee Iaccoca je mrtev, jeho odkaz ale bude živ ještě hodně dlouho.
















Lee Iacocca spojil celý svůj život s automobilovým průmyslem, stal se strůjcem moderního úspěchu Fordu a Chrysleru
Zdroj: FCA
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Nový Renault Twingo je zklamání. Jinak hezký a prostorný vůz nabízí míň než 6 let stará Škoda
před hodinou
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
před 2 hodinami
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před 4 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.07. 09:35 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.07. 09:23 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.07. 07:05 - Stepan
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
