Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zemřela jedna z největších legend světa aut, strůjce úspěchu dvou velkých značek
3.7.2019 | Mirek Mazal
Pokud bychom hledali obdobu Ferdinanda Piëcha na opačné straně Atlantiku, těžko bychom narazili na příhodnější jméno než Lee Iacocca. Stojí za novodobým úspěchem Fordu i záchranou Chrysleru před úpadkem.
Jedna z největších postav automobilové historie, Lido Anthony Iacocca, kterému nikdo neřekl jinak než Lee, je mrtev. Ve věku 94 let zemřel za zdmi svého domova v kalifornském Bel Air po dlouholetém boji s Parkinsonovou chorobou. Mimořádně schopný manažer s doutníkem mezi prsty byl obchodní talent od pánaboha a významnou postavou se stal už na přelomu 50. a 60. let minulého století.
Lee si zaslouží ocenění především za velkolepou záchranu Chrysleru po nástupu do jeho čela v roce 1978. Provedl nutnou restrukturalizaci krachujícího podniku a za zázrak je považována jím vyjednaná půjčka ve výši jedné miliardy dolarů, za kterou se tehdy zaručila sama americká vláda. Úvěr posvěcený politickou reprezentací byl excelentní tah, který poskytl automobilce záchranné lano, bez nějž by jistě padla na dno propasti.
Veškeré pohledávky ručené vládou byly splaceny již v roce 1983, protože si šéf Chrysleru prosadil vývoj a výrobu nových platforem sloužících do té doby nenabízeným modelům. Rozmanitější nabídka opírající se zbrusu novou techniku rychle vrátila Chrysler do zisku, a tak si pod dohledem Iaccocy mohl dovolit koupit i Jeep za 1,5 miliardy dolarů (dnes 33,8 mld. Kč). Po srovnání - nyní analytici z Wall Street oceňují hodnotu Jeepu na cca 32 miliard dolarů (721 mld. Kč).
Koncern Fiat Chrysler Automobiles nezapomněl na oddanost zesnulého manažera a na památku uvedl ve svém oficiálním prohlášení, že „Iacocca sehrál historickou roli v řízení Chrysleru v dobách krize. Z krachující firmy vytvořil skutečnou konkurenční sílu. Byl jedním z největších vůdců naší společnosti a automobilového průmyslu jako takového. Zastával rovněž silnou roli na národní scéně jako významný obchodník a filantrop. Lee nám dal způsob uvažování, který nás pohání ještě dnes - ten, který se vyznačuje tvrdou prací, oddaností a pevnou vůlí.“
Iaccoca se ale ve vedení Chrysleru neobjevil zničeho nic. Už před vrcholem své kariéry se pohyboval velmi vysoko a ve svých 36 letech se stal nejmladším viceprezidentem a generálním ředitelem Fordu. Z pozice respektované autority přesvědčil ostatní kolegy, aby v roce 1964 vyvinuli Mustang ve formě cenově dostupného kupé, které by mělo oslovit srdce a finanční konta Američanů. Trefa do černého, ze které Ford profituje dodnes, zabetonovala ambiciózního manažera v pozici nejvyššího šéfa celého Fordu. Tím zůstal až do roztržky s Henrym Fordem II. a následným přestupem ke Chrysleru.
V Michiganu čekalo to nejlepší v profesním životě kalifornského experta. Kromě Mustangu se Lee později podepsal pod vznik Dodge Viper. Schválení do výroby bylo otázkou jedné zkušební jízdy pod dohledem autorů prototypu. Testování před konečným odsouhlasením šéf firmy rychle ukončil s dotazem na vývojáře: „A na co ještě čekáte?“
Někteří nemohou zapomenout ani na slavnou tiskovou konferenci z roku 1991. Dnes už se s úsměvem vzpomíná na událost, kdy Lee nechal před novináře vystavit kupé Dodge Stealth, pomocí kterého jako by mimoděk uvedl převratné Lamborghini Diablo z italské továrny spadající tehdy též pod křídla americké korporace.
Je toho hodně, co Iaccoca automobilovému světu dal a čím je do jisté míry živ dodnes - na některé další momenty můžete zavzpomínat s pomocí fotek a videí z archivu Chrysleru níže. Na celém světě bychom našli opravdu jen pár lidí, kteří prožili tak dlouhou a tak úspěšnou kariéru v automobilovém světě. Lee Iaccoca je mrtev, jeho odkaz ale bude živ ještě hodně dlouho.
















Lee Iacocca spojil celý svůj život s automobilovým průmyslem, stal se strůjcem moderního úspěchu Fordu a Chrysleru
Zdroj: FCA
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejčtenější články
Hezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
2.4.2025Čerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
2.4.2025S čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
2.4.2025Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
2.4.2025Německé automobilky čeká podle analytiků doba temna. Můžou si za to hlavně samy
3.4.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha