Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zesnulá princezna Diana měla neobvyklý vkus, její nyní prodávané auto k pověsti Lady Di vůbec nesedí
7.8.2022 | Petr Prokopec
Dodnes se jí říká královna lidských srdcí, proslula jako dobrotivý člověk schopný obětovat se pro jiné. Někoho takového nečekáte za volantem silniční střely schopné pokořit většinu soudobé produkce. Ale přesně takové auto princezna Diana měla, teď je na prodej.
Britská královská rodina rozhodně nemá hluboko do kapsy, hodnota veškerého jejího majetku je odhadována na 88 miliard dolarů (přes 2 biliony korun). Jednotliví členové si tedy mohou dopřát jakýkoliv vůz, po kterém zatouží. Kromě toho si je předchází samotní výrobci, však přízeň některého ze šlechticů lze marketingově využít. O to více překvapí auto, které hodlá 27. srpna vydražit společnost Silverstone Auctions. Jedná se totiž o Ford Escort RS Turbo, se kterým jezdila zesnulá princezna Diana.
Vůbec první Escort se objevil v roce 1968, o třicet let později jej pak automobilka nahradila modelem Focus. K původnímu označení se pak sice vrátila, nicméně v souvislosti s poněkud jiným vozem. My si aktuálně posvítíme na třetí generaci, která byla odhalena v roce 1980. Ford u ní přitom zásadně změnil koncepci a namísto pohonu zadní nápravy nechal roztáčet kola přední. Na druhou stranu však značka opustila zadní listová pera ve prospěch nezávislého zavěšení.
I přes tento zásah se ovšem třetí generace dočkala kritiky ze strany odborného tisku. Ford proto v roce 1983 podvozek vylepšil, stejně jako bylo vylepšeno řízení. O dvě léta později pak značka vyrukovala s dlouho slibovaným vrcholem řady, výše zmíněnou verzí RS Turbo, jež ovšem v nabídce vydržela pouhý rok. Ford totiž již měl připraveného nástupce celé modelové řady. Jakkoliv ale oficiálně šlo o čtvrtou generaci, ve skutečnosti šlo jen o rozsáhlejší facelift.
RS Turbo mělo vzniknout v počtu pěti tisíc kusů kvůli homologačním pravidlům Skupiny A, ovšem v důsledku velké poptávky bylo nakonec vyrobeno 8 604 exemplářů. Z toho oněch pět tisíc zůstalo na britském trhu, kde byly prodávány jen skrze dealery divize Rallye Sport. Prakticky celá produkce byla nalakována bílou barvou Diamond White, jeden kousek - právě ten pro Lady Di - byl vyroben v černé. Byť znalci uvádí, že nakonec taková auta vznikla tři.
Princezna původně používala Escort 1,6i Cabrio, ovšem jeho plátěná střecha byla z hlediska bezpečnosti značným rizikem. Navíc ji bylo třeba ovládat manuálně, což bylo pro člena dvoru nepřístojné. Lady Di proto sáhla po nejnovějším a zároveň nejrychlejším příspěvku v řadě, který se dočkal několika úprav. Instalováno bylo kupříkladu druhé zpětné zrcátko, aby ochranka mohla sledovat situaci za vozem. Mimo to se do přihrádky před spolujezdcem nastěhovala radiostanice.
Černá barva pak umocňovala nenápadnost, s čímž napomohla rovněž integrace masky chladiče z běžnějších variant. Za ní se nicméně skrýval 1,6litrový čtyřválec doprovázený turbodmychadlem, jež výkon vyhnalo na 132 koní. Přenášen pak byl skrze manuální převodovku na kola z limitované verze RS 1600i, a aby Ford opravdu dosáhl sportovních vlastností, dorazil také samosvorný diferenciál. Mimo to pak byla součástí standardní výbavy i sedadla Recaro.
Pro princeznu šlo o vůbec poslední Escort, který vlastnila, k modelové řadě se již u čtvrté generace nevrátila. Po najetí 6 800 mil (10 941 km) se pak vůz v roce 1988 vrátil k Fordu, který jej prodal svému šéfovi divize vládních vozů Geoffu Kingovi. Posléze pak RS Turbo ještě několikrát změnilo vlastníka, přičemž nájezd vzrostl na 24 961 mil (40 162 km). Ani to však není zrovna velká porce, pokud si uvědomíme, že tu mluvíme o sedmatřicetiletém autě.
Lze už jen dodat, že Ford v případě této verze nikdy neuvažoval, že by RS Turbo mohlo vozit možnou budoucí královnu či budoucího krále Williama, k její pověsti něco jako kompaktní silniční střela vůbec nesedí. Jelikož byl ale Escort (bez ohledu na verzi) považován za lidový vůz a Lady Di za princeznu z lidu, její oblibu auto jen umocnilo. Současný vlastník si jej tak vlastně mohl dovolit nabídnout bez specifikování nejnižší možné ceny, neboť je jisté, že černé RS Turbo změní vlastníka za „nelidovou“ cenu. Kdybyste měli zájem, aukce odstartuje 27. srpna i online.












Tento černý Ford Escort RS Turbo z roku 1985 původně patřil zesnulé princezně Dianě, nyní ovšem může být váš. Foto: Silverstone Auctions, tiskové materiály
Zdroj: Silverstone Auctions
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
před 5 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejčtenější články
Mercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
12.4.2025Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady
12.4.2025Mercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
12.4.2025První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
12.4.2025Divoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
12.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva