Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Živelný tlak na rozmach elektromobilů vrací Nizozemsko na úroveň států východní Evropy
13.7.2021 | Petr Miler
Je to fascinující ukázka toho, jak se podobný diktát vymyká z rukou před očima. A přesto to nechává odpovědné lidi chladnými. Jeden z historicky největších trhů s novými auty v Evropě už je relativně i za Českem, bují jen dovoz ojetin.
O automobilové situaci v Nizozemsku se zmiňujeme pravidelně, neboť tamní vývoj lze považovat za jakýsi předvoj toho, co se má stát ve zbytku Evropy. Zatímco většina zemí EU čeká na to, co vymyslí v Bruselu a s tlakem na rozmach elektrických aut nespěchá, Nizozemci se už před léty rozhodli jít cestou, kterou se Evropská unie teprve vydá. Nebo se takovou vydat má.
Začali tedy na jedné straně podporovat nákup elektrických aut různými úlevami a na té druhé zdražovat provoz těch vybavených spalovacími motory. Z někdejšího přístupu už zbylo téměř jen to druhé, neboť jen to je dlouhodobě udržitelné - přímá podpora elektrických aut je minimální, zatímco umělé zdražování vozů spalujících naftu a benzin stále vyšší. Ceny benzinu tak už přesahují 50 Kč za litr, vysoké jsou i další daně, jako ta silniční. Elektrická auta tak jsou relativně levná, ale jen kvůli tomu, že i základní tříválcová Škoda Octavia je tam dnes extrémně drahá, v tuto chvíli vyjde v přepočtu na 727 tisíc Kč.
Zákazníci tedy mají možnost vybrat si mezi novým autem na elektřinu, které je pro mnohé z nich nepraktické a drahé, nebo tím konvenčním, které z praktického hlediska obstojí, ale drahé je také. Co si vyberou? Když už to musí být nové auto, volí přes vše zmíněné pořád ještě častěji ta spalovací, zvětšující se zbytek trhu ale nevolí z nových aut nic. A raději jde pro ojetinu.
Nizozemský trh s novými auty se tak dle dat JATO Dynamics doslova rozkládá před očima. Místo s hluboce zakořeněnou automobilovou kulturou, kde se ještě na přelomu milénia prodávalo přes 600 tisíc aut ročně a patřilo k největším trhům Evropy absolutně a ještě více relativně, loni po mnohaletém poklesu (nejde tedy jen o následek pandemie) spolklo pouhých 358 tisíc vozů. A letos, kdy trhy obvykle míří aspoň meziročně strmě nahoru, je za 6 měsíců na 163 173 prodaných vozech. Jde o meziroční vzestup o pouhá 3,3 procenta, skoro o nic, a to si vzpomeňme, jak vypadal svět loni v březnu nebo v dubnu.
Možná vám tato suchá čísla mnoho neřeknou, tak se na ně podívejme jinak. V letošním roce se v Nizozemsku prodalo 1 nové auto na necelých 106 obyvatel, což je už relativně méně než v ČR (zde se letos prodá 1 auto na 94 obyvatel). Nizozemci se tak propadli za úroveň České republiky v době, kdy se ani u nás prodejům nějak zvlášť nedaří, přičemž před dvěma dekádami byli úplně jinde. V roce 2000 se v zemi tulipánů prodalo 1 auto na 57 obyvatel, u nás 1 auto na 143 obyvatel. Tomu se říká propad.
Někdejší království prodeje nových vozů se tak stává spíše královstvím dovozů ojetin, i to českou realitu značně připomíná. Zmiňovali jsme to nedávno, nyní máme k dispozici detailní data tamní asociace RAI mapující dovoz ojetých vozů do země. Za první půlrok bylo dovezeno 142 714 ojetin, což je o skoro 80 procent více než loni - to je fascinující, neboť zatímco prodeje nových aut stouply o zmíněná 3,3 procenta, dovozy ojetin o 79,9 procenta, 24krát více. Nejvíce dovezených ojetin je pak z Německa (89 829 aut) a Belgie (20 850 aut). Všechny zmíněné hodnoty jsou navíc rekordní a jasně míří k překonání dřívějšího ročního maxima (228 759 dovezených za rok 2019), dosavadním tempem bude maximum pokořeno už v září.
Vládnou benziny (110 749 aut), skoro o 40 % nahoře jsou ale i diesely (14 924 aut), elektrická auta mají podíl na dovozech pouze 2,4 %. A to RAI dodává, že jde nejčastěji o zánovní vozy, které si lidé kupují levněji od lidí tak trochu parazitujících na německých dotacích a podobně, nikoli klasické ojetiny.
Co k tomu dodat? Stačilo skutečně pár let snah vnutit lidem do elektrická auta, aby se ukázalo, že o ně většina z nich stejně nestojí a koupí si stejně to, co chtějí, pokud ještě nějak mohou. Navíc je třeba říci, že do Nizozemska se tak dostávají starší a jistě méně ekologické vozy, než jaké by se prodaly coby nové, kdyby ty nebyly uměle učiněny příliš drahými. K čemu je něco takového dobré?
Jistě, EU - pakliže na to dojde - se bude snažit podobné cesty uzavřít, přesto nám přijde iluzorní domnívat se, že se lidé smíří s auty, která nechtějí a dají za ně peníze, které nemají. Tyto snahy poručit větru dešti jednoduše devastují trh. Pokud mají být elektromobily budoucností, bylo by mnohem moudřejší počkat si na to, až budou s to z hlediska použitelnosti i ceny konkurovat existujícím řešením, ne je za každou cenu nutit všem i pro využití, pro něž se vůbec nehodí.






Stačilo pár let a vyspělý trh s auty v Nizozemsku se dostal relativně pod úroveň toho českého. Dnes se tak v zemi tulipánů prodává méně nových aut na obyvatele než v ČR, naopak prodej a dovoz ojetin láme rekordy. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroje: NU.nl, RAI, JATO Dynamics
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superpole superbiků vyhrál Bulega 11:19
- Test Honda PCX 125 DX 2025: kamarád do města včera 17:45
- PP získal Antonio Torres, 25. Svoboda, 29. Novotný včera 16:42
- PP pro Ducati před MV Agustou, 22. Vostatek včera 16:24
- Superbiky v Misanu: Toprak a Bulega včera 16:02
Nejnovější články
Šéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu
před 2 hodinamiRealita Evropy v roce 2025: VW tu zkouší prodávat litrové Polo za cenu, za kterou za mořem nabízí obrovské 270koňové SUV
před 4 hodinamiLamborghini otočilo o 180 stupňů. Teď říká, že u spalovacích motorů zůstane „tak dlouho, jak to jen půjde”
před 5 hodinamiDalší den, další zdevastovaný zákazník Ferrari. Tento koupí italského hřebce prodělal 2,8 milionu Kč za ujetých 507 km
před 7 hodinamiTohle nemůže fungovat, dejte tomu pořádný motor. Po letech první nový Peugeot GTi je marný pokus popřít fyzikální realitu
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.14. 13:45 - pavproch
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.13. 12:52 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.13. 12:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.13. 12:02 - řidičBOB
- BMW Divize 06.12. 09:57 - Vrooom